مرکز تحقیقات مطالعات اقتصادی و بازاریابی چه مأموریتهایی دارد؟
گروه استانهای خبرگزاری آنا، مرکز تحقیقات مطالعات اقتصادی و بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان جزء نخستین مراکز تحقیقاتی این واحد دانشگاهی بوده که سال 96 راهاندازی شد. این مرکز با توجه به مأموریتها و اهداف محول شده به آن میتواند برای استان سیستان و بلوچستان درآمدزا باشد؛ اما نیازمند تلاش و پیگیری و حمایت مسئولان است.
خبرنگار خبرگزاری آنا بهمنظور بررسی اهداف، مأموریتها و برنامههای مرکز تحقیقات مطالعات اقتصادی و بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان با بهاره ناصری رئیس این مرکز که ایده و گام نخست در راهاندازی این مرکز تحقیقاتی را برداشته و بهعنوان پایهگذار اصلی مراکز تحقیقاتی در این واحد دانشگاهی شناخته میشود، گفتگو کرده است که در ادامه میخوانیم.
آنا: درباره چگونگی ایجاد مرکز تحقیقات مطالعات اقتصادی و بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان توضیح دهید.
ناصری: سال 96 در بخشنامهای از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مجوز راهاندازی مراکز تحقیقاتی به دانشگاهها ارائه و مرکز تحقیقات «مطالعات اقتصادی و بازاریابی» جزء نخستین مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان بود که مجوز راهاندازی آن داده شد.
مجوز مرکز تحقیقات مطالعات اقتصادی و بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان بعد از نگارش دو طرح پژوهشی که نخست برای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان بود و ظرفیتهای سواحل مکران از لحاظ اقتصادی را بررسی میکرد و طرح دیگری که برای شرکت شهرکهای صنعتی استان انجام شد و موضوع اشتغالزایی و معرفی نقاط قوت شهرکهای صنعتی استان سیستان و بلوچستان را بررسی میکرد، صادر شد.
حوزه فعالیتی این مرکز تعامل با سازمانها و دستگاههای اجرایی استان سیستان و بلوچستان برای انجام تحقیقات و طرحهای پژوهشی است. مرکز تحقیقات مطالعات اقتصادی و بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان برای حوزه بازاریابی به شرکتهایی که در مرحله پیشرشد بوده و یا در مرکز رشد در حال فعالیت هستند، دوره آموزشی برگزار میکند و امر بازاریابی را برای آنها انجام میدهد. فعالیت سوم مورد نظر این مرکز، برگزاری دوره آموزشی در دانشگاههاست که برای تحقق آن تلاش میکنیم. این مرکز تنها مرکز در واحد زاهدان بوده که حدود 110 میلیون تومان طرح پژوهشی اجرا کرده است.
آنا: جایگاه پایاننامههای دانشجویی و طرحهای پژوهشی در مرکز تحقیقات مطالعات اقتصادی و بازاریابی» واحد زاهدان چگونه است؟
ناصری: همه تلاش مرکز این است تا پایاننامههای دانشگاه کاربردی شود. عنوان پژوهشی شهرکهای صنعتی را به شرکت شهرکهای صنعتی پیشنهاد دادیم و تأیید شد. تاکنون سه مورد از این عنوانها را دانشجویان بهعنوان پایاننامه ارشد انجام داده و حمایت و کمک مالی هم از طریق دفتر شرکت شهرکهای صنعتی دریافت کردهاند.
آنا: فعالیت مرکز متبوع خود را چگونه ارزیابی میکنید و آیا میتواند به فعالیت خود ادامه دهد؟
ناصری: اگر مقداری حمایت شویم و قوانین در مسیر تحقیق آسانتر شود، میتوانیم فعالیت خوبی داشته باشیم؛ چراکه اگر همه واحدهای دانشگاهی و دانشگاههای جنوب شرق کشور را بررسی کنیم، هیچ مرکز تحقیقاتی با عنوان مرکز تحقیقات اقتصادی یا بازاریابی وجود ندارد و برای فعالیت ظرفیتهای زیادی وجود دارد.
آنا: مزیتهای مرکز تحقیقات مطالعات اقتصادی و بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی برای استان سیستان و بلوچستان چیست؟
ناصری: این مرکز میتواند از طریق برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی با تعاملاتی که با سازمانها داریم، درآمدزا باشد. میتوانیم با همکاری پارک علم و فناوری استان و مرکز رشد دانشگاه که شرکتهای زیادی در زیرمجموعه خود دارد، دورههای آموزشی مختلفی برای شرکتها برگزار کنیم و کسب درآمد غیرشهریهای داشته باشیم.
مرکز تحقیقات مطالعات اقتصادی و بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان میتواند موضوع تحقیقات و مطالعات اقتصادی استان سیستان و بلوچستان را از طریق سازمانها انجام دهد.
برنامهای برای این مرکز داریم تا با تشکیل تیمی از فارغالتحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در موضوع بازاریابی محصولات فعالیت کند تا هر شرکتی با این مرکز قرارداد منعقد میکند، این تیم برای آن شرکت بازاریابی کند.
آنا: مرکز تحقیقات مطالعات اقتصادی و بازاریابی در چه زمینههایی درآمدزاست؟
ناصری: یکی از موارد درآمدزایی در زمینه مطالعات اقتصادی، طرحهای تحقیقاتی و پژوهشی سازمانهاست. این درآمدزایی قطعی است؛ زیرا وقتی این موضوعات از سوی مرکز به سازمانها معرفی میشوند، استقبال خوبی میشود بهدلیل اینکه میدانند مرکزی تحقیقاتی این کار را انجام میدهد نه شخص هیئت علمی.
مدیران سازمانها به محض اینکه متوجه میشوند تیمی در مرکز تحقیقات کار را انجام میدهد، استقبال میکنند و تنها مرکزی بودیم که سال 97 طرح پژوهشی بروندانشگاهی داشتیم.
آنا: آیا در دوران کرونا فعالیتی داشتهاید؟
ناصری: وبیناری به درخواست باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان و دو وبینار یکی منطقهای برای واحد زاهدان و دیگری به درخواست سازمان مرکزی بهصورت ملی برگزار کردیم.
انتهای پیام/4121/4062/
انتهای پیام/