خودرو «کیو» اختراعی بکر با هزینه ساخت کمتر از نمونه خارجی/ بانویی با 7 اختراع که فقط حمایت میخواهد
گروه استانهای خبرگزاری آنا، مجتبی آزادیان؛ هاجر باقریطولابی متولد سال ۶۱، استاد و عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد ازجمله مخترعان، پژوهشگران و محققانی است که تاکنون چهار اختراع را به ثبت رسانده و سه اختراع در دست بررسی دارد.
خودروی سهچرخ اسپیکو با تغذیه از خورشید و باد با حداکثر سرعت 80 کیلومتر بر ساعت، سطل تفکیک زباله هوشمند، ساخت خودرو کاملاً جدید چهار چرخ و فول تعلیق با نام «کیو»، اتوی تغذیهشونده از گاز شهری و ایزوله از شبکه برق شهری و سشوار پرتابل با تغذیه از گاز مایع ازجمله این اختراعات است.
سه محصول عصای مخصوص نابینایان که نیاز به حمل ندارد، بالابر از پله بدون نیاز به سیستم برقی و موتور یا ربات و ... برای انتقال افراد پیر یا معلول یا حتی افراد سالم که توانایی بالارفتن از پله را ندارند و سطل زباله جدید که مشکل مهم خروج شیرابه و مسائل آلودگی شهری و بیماریزاییها و ... را حل میکند نیز بهعنوان اختراعات جدید در حال ساخت و تکمیل هستند.
استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد درباره اختراع خودروی هیبریدی تغذیهشونده به خبرنگار آنا گفت: «این دستگاه در ورژن سهچرخ و چهارچرخ ساخته شده و این نشان میدهد که این پروسه ادامهدار است و برای طی مسیر مصمم هستیم. موضوع آلایندگی یک مسئله جدی نه فقط در کشور ایران بلکه در تمام دنیاست و واقعاً به این سمت رفتهایم. با وجود اینکه منطقه محرومی هستیم؛ اما پروسه را خیلی درست و منطقی طی کردیم و ثبت اختراع آن را گرفتیم.»
اضافهشدن یک چگالی انرژی دیگر
هاجر باقریطولابی افزود: پروسه ساخت خودروهای «کیو» و «اسپیکو» از لحاظ مدت زمان ساخت که زیر 6 ماه بوده است و هزینه ساخت آنها زیر 50 میلیون تومان بوده و تعداد نفرات که معمولا فقط به دو نفر محدود میشود، قابل مقایسه با ماشینهای غزال خورشیدی با هزینه ساخت میلیاردی و تعداد بالای افراد مشارکت کننده که در مدت زمان خیلی بیشتر غزال را ساختهاند، نیست در حالی که راندمان (سرعت و قدرت) خودروی ما حداقل با غزال خورشیدی 1 برابری میکند یا حتی در آپشنهایی مثل بهرهمندی از تنوع بیشتری از انرژیهای تجدیدپذیر برتر است.
وی با گلایه از بیتوجهی مسئولان به مشکلات پیشروی محققان و مخترعان ادامه داد: «در این اختراع، چگالی انرژی را افزایش دادیم، مهمترین مشکل انرژی تجدیدپذیر در خودروها، چگالی کم آنهاست. معمولاً با باتری شارژشده میتوانند مسیری را بروند و بعد باید بمانند، اگر خورشید نباشد باید بمانند تا خورشید بیرون بیاید، بعد بهطور مثال 12 ساعت یا 14 ساعت طول بکشد که شارژ کامل داشته باشد و سپس طی مسیر کند. ما در این اختراع چگالی انرژی باد را به آن اضافه کردیم که بتواند با سرعت مطمئنی که ماشین حرکت میکند، همیشه در حال شارژ باشد.»
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد بیان کرد: «در این راه خود را نشان دادیم و از سال 96 یک سهچرخ ساختیم و نام آن را اسپیکو گذاشتیم، فیلمها هم همه موجود است که این ماشین واقعاً 80 کیلومتر در ساعت سرعت دارد، میتواند با یک راندمان بالایی از انرژیهای تجدیدپذیر خودش را تغذیه کند، آلودگی آن واقعاً صفر و هزینه آن بسیار اندک است.»
خودرویی بدون هیچ آپشن کپیبرداریشده
باقریطولابی افزود: «سال 96 خودروی سهچرخ را با 30 میلیون تومان ساختیم، سال 98 چهارچرخ را که دیگر کاملاً در رده ماشینی قرار میگیرد و دارای سیستم تعلیق است با هزینه حدود 50 میلیون تومان ساختیم در صورتی که اصلاً قابل مقایسه با هزینه ماشینهای مشابه نیست و تماماً دستساز است. هر وقت در هر نمایشگاهی این ماشین را ارائه میدهیم، برای مردم نخستین نکتهاش این است که میپذیرند ما این وسیله را خودمان ساختهایم. میپذیرند که این طرح اصلاً کپی از هیچ جایی نیست. حتی میآیند و با ما بحث میکنند که بهطور مثال اینجا را چرا اینطور کردید، آنجا را چرا آنطور کردید و بعد متوجه میشوند که ما به دلیل اینکه خواستهایم ماشین آیرودینامیکتر باشد به این شکل طراحی کردیم و هیچ آپشنی را پیدا نمیکنند که ما کپیبرداری کرده باشیم.»
نیاز به حمایت خودروسازان
وی گفت: «این یک طرح بومی است که هزینه نمونه دستساز آن 30 میلیون تومان است و اگر به خط تولید برسد، هزینه آن بسیار کمتر خواهد شد؛ ولی واقعیتش این است که در تمام کشورها، این اقدامات نیاز به حمایت خودروسازان دارد. برخی از نمونههای مشابه حمایت شدهاند؛ هرچند که نمیدانم آیا آنها هم هنوز به خط تولید رسیدهاند یا خیر؛ ولی توقع ما این است که مسئولان از جاهای دیگر و نه فقط از سوی دانشگاه از ما حمایت کنند؛ چراکه دانشگاه یک نهاد آکادمیک است و بودجه پژوهشی محدودی دارد.»
چرا حامیان مالی به سراغ ما نمیآیند؟
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد تصریح کرد: «وقتی به غزال خورشیدی توجه کنید، لوگوهای زیادی بهعنوان حامیانش روی آن درج شده است و جالب است که در مستندش که هر سال شبکه افق آن را پخش میکند، سازندگان آن خیلی اعتراض دارند و میگویند که ما حامی مالی نداشتیم، هزینهاش هم در همان سالها میلیاردی اعلام میشود در حالی که ما ورژنی با سرعت و قدرت مشابه را هنوز هم در سال 99 قادریم با هزینه زیر 100 میلیون تومان بسازیم. سال 94 دیگر آخرین خبر را از غزال خورشیدی میشنوید، سال 94 شما خودتان تحقیق کنید که چه ورژنی را ساختند؟ اسم غزال خورشیدی را به این دلیل میآورم که ماشین ما خورشیدی است، ماشین ما برقی نیست! موضوع هیبریدی و خورشیدی جداست و موضوع خودروهای تجدیدپذیر هم کلاً جداست.»
خودرویی با 3 انرژی تجدیدپذیر
باقریطولابی یادآور شد: «در ادامه راه فراتری را طی کردیم، خودرویی که سال 98 ثبت اختراع کردیم سه انرژی تجدیدپذیر با هم روی آن کاربرد دارد؛ بنابراین از این لحاظ با غزال خورشیدی مقایسه میکنم؛ چراکه تنها ورژنی که در ایران خیلی مطرح شد، همین بود و فقط هم موضوع انرژی خورشیدی در آن مطرح است. در یک منطقه محروم و بهتنهایی این کار را انجام دادیم و نیرویی نداریم، درست است که دانشجو در کنارمان هست؛ دانشجو هم دانشجوی لیسانس است، دانشجوی لیسانسی که وقتی به کارگاه میآید، تجربهای ندارد؛ اما وقتی از کارگاه خارج میشود، واقعاً یک متخصص کامل است، آما آنان یک تیم با اعضای زیاد معمولا بالای 20 نفر عضو داشتند.»
وی خاطرنشان کرد: یکی از اهدافمان این است که مانند لابراتوارهای بزرگ پژوهشی آمریکا و اروپا دانشجویان خود را پرورش دهیم؛ البته برای آنها تزریق مالی زیادی به پروژهای میشود که درنهایت یک نمونه صنعتی مانند محصول ما حاصل کار آنها باشد؛ اما در مورد ما اصلاً چنین شرایطی وجود ندارد. دانشگاه لطف کرده ما را در مرکز رشد خود پذیرفته، یک اتاق در اختیار ما قرار داده و البته آن اتاق را هم بزرگ کردهاند که به هر صورت برای انجام آن کار متحمل هزینه هم شدهاند. بنده بهشخصه این کارگاه را با امکانات و هزینه خود مجهز کردم؛ اما موضوع این است که دانشگاه تا اینجای کار میتواند حمایت کند و ما هم از دانشگاه و «دکتر بهاروند» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان و واحد خرمآباد تشکر میکنیم؛ حتی نامهای از سازمان مرکزی برای حمایت خودروهای ما و پوشش هزینهها و ارتقای آن در سال 97 به واحد خرمآباد زده شد که در جریان است و امیدواریم به سرانجام برسد و بتوانیم خودرو خود را ارتقا داده و نمونه کامل و چند سرنشین آن را ارائه دهیم؛ بنابراین دانشگاه نهایت همکاری را با طرح خودروسازی که ما پیش بردهایم، انجام داده است؛ اما این وسط باید مسئولان محیط زیست و مسئولان خودروساز وارد شوند، باید سازمان استاندارد حمایت کند.
هیچ سرمایهگذاری به موضوع خودرو نزدیک نمیشود
این مخترع بیان کرد: «موضوع سرمایهگذار را بارها مطرح کردهایم؛ ولی واقعاً کسی به حوزه خودرو نزدیک نمیشود. برای اختراعات دیگر مانند عصای نابینایانی هم که ساختهام، حمایت مرکز رشد از ما لازم است تا محصول را به تولید انبوه برسانیم و شرکت دانشبنیان داشته باشیم. برای شرکت دانشبنیان هم باید از سه سال قبل کار کرده و با همان محصولی که تولید کردهاید به سوددهی مالی رسیده و حداقل 6 ماه کارمندان خود را از لحاظ مالی تأمین کرده باشید.»
طبق قوانین بینالمللی تا 40 سال آینده هیچ ماشینی نباید با سوخت فسیلی تردد داشته باشد
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد گفت: «محصولاتمان واقعاً تقاضا و مشتری دارد و ایمیلهای زیادی در ارتباط با محصولات دیگر دریافت کردهایم؛ اما در حوزه خودرو، استقبال کمتری صورت میگیرد؛ چراکه همین الان هم ماشین زیر پای مردم است و از طرف دیگر موضوع آلودگی هوا هنوز برای مردم ما جا نیفتاده است و مردم باورشان نمیشود که تا 40 سال آینده طبق قوانین بینالمللی هیچ خورویی نباید با سوخت فسیلی تردد داشته باشد و ما که هنوز حتی به این سمت نرفتهایم، آن زمان چه خواهیم کرد؟!»
سیاستهای کلان کشور در مورد خودرو باید تغییر کند
باقریطولابی توضیح داد: «مسلماً با این سیاستهایی که در حوزه خودرو در پیش گرفتهایم در آن زمان صرفاً واردکننده خواهیم بود. به این دلیل است که میگویم سیاستهای کلان کشور باید متوجه این قضیه شود که البته تا حدی شده است. اعلام میکنند که تاکسی هیبریدی وارد کردهایم و در ناوگان حمل و نقل از آنها استفاده میکنیم؛ ولی در این میان این پرسش مطرح است که تا به حال برای بومیکردن این محصولات وارداتی چه اقدامی کردهایم؟ ما در یک منطقه محروم با کمترین امکانات و بدون نیرو، بار همه کارها از ابتداییترین مراحل طراحی گرفته تا تولید محصول را بر دوش گرفتهایم، بسیار اتفاق میافتد که اشتباه میکنم، ضرر میکنم؛ ولی بالاخره به آن خروجی مورد نظر دست پیدا میکنم و مجبور میشوم خودم کاملاً متخصص شوم و دید مکانیکی و دید الکترونیکی پیدا کنم.»
میتوانیم نمونه دوسرنشین خودرو را با 70 تا 80 میلیون تومان تولید کنیم
وی یادآور شد: «میتوانیم نمونه دوسرنشین این اختراع (خودرو کیو) را با 70 تا 80 میلیون تومان تولید کنیم، شما تحقیق کنید که نمونه مشابه آن چه قیمتی است؟ این در حالی است که اگر محصول ما به خط تولید برسد، مسلماً هزینه کمتری هم برای تولید نیاز خواهد داشت؛ اما متأسفانه حوزه خودرو با وجود اینکه موضوعی جدی و از خیلی از مسائل کشور هم مهمتر است، واقعاً عجیب است که به آن توجه کافی نمیشود. از سوی دیگر طبق آمارهای رسمی که اخیراً منتشر شده است، استان لرستان از لحاظ شاخصهای فلاکت رتبه نخست را به دست آورده است! ما در این استان محروم این کار بزرگ را انجام دادهایم.»
بالای 90 درصد آلودگی تهران مربوط به خودروهاست
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد اضافه کرد: «بالای 90 درصد آلودگی تهران فقط بهدلیل منابع متحرک است، یعنی کارخانهها را بگذارید کنار! بالای 90 درصد آلودگی مربوط به خودروهاست! بهدلیل آلودگی، مدرسهها و آموزش تعطیل میشود و این همه طرحهای مختلف از حوزه اقتصاد گرفته تا حوزههای دیگر زیر پا قرار میگیرد؛ ولی ما به محصول خود امید داریم که بتوانیم به هر شکلی شده حتی بهصورت موردی و کمکم از آن تولید کنیم. امیدواریم بعضی مکانها مانند فرودگاهها یا در بعضی کارخانجات خاص که اکنون از یکسری خودروهای برقی چینی برای حمل و نقل استفاده میشود، فعلاً سفارش خوردوهای برقی مورد نیاز خود را به ما بدهند و کمکم مسئولان به این سمت بیایند که از مخترعان و محققان حمایت کنند و این خودرو را عملاً وارد ناوگان حمل و نقل کنیم.»
خودرو مافیای بزرگی دارد
این مخترع خاطرنشان کرد: «بخش خودرو برای خودش مافیای عظیمی دارد. سیاستمداران باید این تابوها را بشکنند و میبینیم که هنوز در حوزه خودروهای بنزینی مشکل داریم، چه برسد که بخواهیم به این سمت برویم. حرف من این است که حداقل کمکم و بهصورت نمونهای اجازه دهند این خودروها هم پلاک شوند. انتظار ما این است که وقتی نمونههای مشابه خارجی را با قیمتهای چندبرابری وارد میکنند، حداقل به ما نمونه بدهند و بهطور مثال بگویند این خودروی چهارنفره را با این مشخصات داریم از فلان کشور وارد میکنیم، هزینهاش 200 میلیون تومان است، شما با چه هزینهای مشابه آن را میسازید؟ آیا ایرادی دارد که نمونه مشابه آن را ما با 100 میلیون تومان بسازیم؟!»
باقریطولابی تصریح کرد: «با توجه به اینکه توانایی این کار را داریم، اگر از همین الان به این سمت برویم، آینده یک صنعت مادر در این زمینه خواهیم داشت که فرصتهای زیادی در همه زمینهها از جمله درآمد ارزی و اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.»
هزینه تولید خودرو بسیار کمتر از نمونه مشابه خارجی است
وی درباره هزینه ساخت خودرو عنوان کرد: «با توجه به نرخ لحظهای دلار برآورد این است که حتماً با هزینه کمتر از نمونههای مشابه خارجی خودرو را تولید خواهیم کرد، دوماً طرح ما طرح بکری است و هیچ کپیبرداری در آن نیست و میتواند به اسم کشور خودمان تولید شود. بهطور مثال فرانسه یک طرح و ماشین میزند، یک اسم خاصی دارد یا هر کشور دیگر، بعد تمام زیرساختهای آن را افشا میکند و برای مثال بنده در ایران اگر از آنها استفاده کنم، مجبورم بگویم که این طرح متعلق به کشور فرانسه است؛ چراکه دارم از آن زیرساخت کپیبرداری کرده و مونتاژ میکنم؛ اما طرح ما طرح خودمان است و میتواند یک طرح ملی باشد.»
ثبت اختراع ورژن چهارچرخ
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد تصریح کرد: «اکنون ثبت اختراع خودرو را گرفتهایم؛ اما کدام یک از خودروهای دیگر ثبت اختراع شدهاند؟ ثبت اختراع خودرو کار سختی است. ماشین یک ایده جدید نیست که فقط به ذهن من رسیده باشد. انواع و مدلهای مختلف خودرو وجود دارد و خیلی از اینها هم ثبت اختراع و انرژیهای جدید در آنها استفاده شده است و ارتقای مکانیکی داشتهاند. اینکه شما بتوانید یک خودرو را ثبت اختراع کنید، کار سختی است. ما سال 96 ورژن سهچرخ خود را نتوانستیم ثبت اختراع کنیم؛ اما موفق شدیم ورژن چهارچرخ خود را که ارتقای مکانیکی داشت و ایدههای مکانیکی در آن داشتیم و ترکیب انرژیها و مدیریت و کنترل آنها را در آن آورده بودیم، ثبت اختراع کنیم.»
انتهای پیام/4103/4062/
انتهای پیام/