انجام موفقیتآمیز نخستین تخریب انفجاری کنترلشده سازه واقعی در کشور
گروه استانهای خبرگزاری آنا - میثم یزدانپناه؛ محمد تاجی یکی از متخصصان سرشناس حوزه بهینهسازی و مهندسی انفجار است. وی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود و بهعنوان مسئول انفجار و طراح دمولیشن، یک ساختمان در مقیاس واقعی را در یزد با موفقیت کامل توسط مواد منفجره، تخریب کرد.
تاجی مجری بیش از ۶۰ طرح تحقیقاتی و دارای صلاحیت سیکل مواد منفجره کشور و از معروفترین افراد این حوزه در پروژههای معدنی و عمرانی است.
خبرنگار آنا در شاهرود درباره مهندسی انفجار گفتگویی با تاجی انجام داده است که در ادامه میخوانیم.
آنا: در مورد جایگاه و اهمیت تخریب سازهها توسط مواد منفجره توضیح دهید.
تاجی: چند شرکت عمدتاً آمریکایی با توجه به دانش و تجربه ارتش آمریکا در جنگ جهانیدوم و انجام تستهای میدانی در زمینه تخریب انفجاری سازهها در دنیا فعالیت میکنند. سطح بالای تکنولوژی و دانش مهندسی انفجار بهکار رفته در دمولیشن، منجر به انحصاری بودن این علم شده است.
آنا: عملیات انجام شده در یزد چقدر موفقیتآمیز بود؟
تاجی: تمام مراحل شبیهسازی، تحلیل سازهای، طراحی و پیادهسازی دمولیشن توسط تیم ایرانی که در کشور آموزش دیدهاند با موفقیت کامل و با رعایت تمام ملاحظات ایمنی و امنیتی و بدون هیچ گونه آسیب به سازهها و تأسیسات اطراف در یزد انجام شد.
آنا: در مورد دانش مهندسی و سایر نیازمندیها و پیچیدگیهای این عملیات توضیح دهید.
تاجی: به نظر بنده مهمترین بخش این فرایند، حسن اعتماد و پذیرش ریسک ارگانهای مربوط است. ریسکپذیری مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی، درک بالای مسئولان اسلحه و مهمات ارتش و اعضای فهیم هیئت ناریه استان یزد، قابل قدردانی است؛ چراکه حقیقتاً در عمل، اعتماد به دانش و توان داخلی و تکیه بر اقتصاد درونزا را عینیت بخشیدند.
آنا: شما به عنوان مسئول انفجار و طراح این عملیات، دقیقاً چه وظایفی را بر عهده داشتید؟
تاجی: در اصل مسئولیت فنی، امنیتی و ایمنی تمام فرایند کار انفجار بر عهده مسئول انفجار است و وظیفه تمام امور انفجار را بر عهده دارد. شبیهسازی انفجار و محاسبات مربوط به مقدار، نوع و تعداد سیستم انفجاری، موقعیت مواد منفجره و چیدمان ابزار انفجاری بر عهده طراح دمولیشن است؛ البته باید عرض کنم که طراحی، شبیهسازی، پیادهسازی و نظارت کارهای انفجاری توسط یک تیم مجرب و متخصص انجام میشود و در واقع بهترین طراحی انفجار بدون پشتوانه یک گروه حرفهای متخصص، اصلاً عملیاتی نمیشود.
آنا: استرس و تنشهای شغلی این کار چگونه است؟
تاجی: در این مورد جمله جالبی بین آتشکاران است که تمام فشار و استرس کار در همان لحظه انفجار از بین میرود. در طول بیش از ۱۵ سال آموزش دورههای مهارتی و عملیاتی آتشکاران توسط اینجانب، جملهای را متذکر شدهام که در این کار؛ نخستین اشتباه، مساوی با آخرین اشتباه است؛ بنابراین مقوله استرس، ذاتی از کار محسوب میشود و البته انسان در انجام کارهای مورد علاقه، حال خوبی دارد.
آنا: ویژگیهای بارز پروژه مورد نظر در یزد چه بود؟
تاجی: ساختمان مد نظر دارای کشیدگی زیاد و در یک طبقه ساخته شده بود؛ البته لازم به ذکر است که دمولیشن سازههای کوتاه بهمراتب مشکلتر و حساستر از ساختمانهای بلند است. بومیسازی در طراحی و استفاده از سیستم انفجاری و مواد منفجره غیرتخصصی از ویژگیهای این طرح محسوب میشود، نکته قابلاعتنا در این پروژه بروز و ظهور واقعی ارتباط صنعت و دانشگاه بود.
آنا: درباره اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه در این موفقیت بیشتر توضیح دهید.
تاجی: با هدفگذاری مناسب انجام شده در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود، از سال ۱۳۹۱ حلقه علمی مهندسی انفجار با حمایتهای بیدریغ مدیران دانشگاه شروع به فعالیت کرد. با استفاده از دانش تصمیمگیری فردی و گروهی؛ تیمسازی استادان، دانشجویان، فارغالتحصیلان علاقهمند و فعالان متعهد و دلسوز در صنعت شکل گرفت. با انجام بیش از ۷۰ جلسه (بیشتر بهصورت مجازی) و انجام بیش از ۵۰ طرح تحقیقاتی و پژوهشی، بستر علمی و دانشی لازم مهیا شد. از سمت صنعت نیز با ایجاد و مشارکت یک تیم حرفهای، بستر فنی و مهارتی مورد نیاز ایجاد شد. خوشبختانه دو بال صنعت و دانشگاه در گروه بهینهسازی عملیات انفجار، تجلی بخشید و انجام موفقیتآمیز در مقیاس واقعی را بهدنبال داشت.
آنا: حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه و گلوگاه اصلی تولید و ارائه خدمات مهندسی چیست؟
تاجی: انگیزه، نیازها و آمادگی بخش صنعت قابل قبول و مشخص است. به نظر، مشکل کلیدی در سمت دانشگاه باید باشد که گاهی با تولید دانش و تخصص غیرضروری برای کشور - و یا صرفاً مطلوب برای خارج کشور - علاوه بر کاهش کارایی فارغالتحصیلان برای بازار کار، بستر حداقلی دانشی مورد نیاز کشور را اقناع نمیکند. در دانشگاهها با برچسب دانش و علوم روز با خروجیهایی مانند تولید مقالات علمی و ارائه دانشآموختههای ناسازگار با خواستههای بازار کار و اولویتهای واقعی کشور، مواجه هستیم.
آنا: و سخن پایانی ....
تاجی: سهم ۴۰ درصدی فارغالتحصیلان دانشگاهی از خیل بیکاران کشور، سهم دو برابری بیکاران دانشگاهی نسبت به کمسوادان، استقبال از دانشآموختگان ایرانی در بازار کار کشورهای توسعه یافته و شاخصهای متعدد دیگر، نشاندهنده این مطلب است که چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید ....
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/