تلاش نشریه دولتی برای احیای موسسات آموزشی غیرانتفاعی/ در سازمان سنجش چه خبر است؟!
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سازمان سنجش آموزش کشور چهار شرکت تعاونی دارد که بسیاری از آزمونها و خدمات آموزشی توسط این شرکتها برگزار میشود. شرکتهایی که خصوصی هستند اما بسیاری از فعالیتهای یک سازمان دولتی انحصارا توسط آنها انجام میشود.
تفویض برخی اختیارات سازمان سنجش به این شرکتها بعضا زمینهساز مفاسدی میشود که خواه یا ناخواه به پای سازمان مذکور نگاشته میشود.
خبرگزاری آنا در نظر دارد طی روزهای آینده به تفکیک در رابطه وظایف، چرایی تولد آنها و اتفاقاتی که در آنها رخ میدهد، مطالبی را منتشر کند و به تفصیل به آن بپردازد.
علاوه بر این شرکتها، بعضاً اتفاقاتی در این سازمان رخ میدهد که جای تامل دارد. به عنوان مثال هفتهنامه سازمان سنجش (پیک سنجش) مجلهای نامآشنا برای کسانی است که با کنکور و آزمونهای سراسری سروکار دارند. پیک سنجش از سال 75 هر هفته دوشنبهها برای کنکوریها منتشر میشود.
شناسنامه پیک سنجش، از سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان صاحب امتیاز نام برده شده است. این سازمان یک سازمان دولتی است که برگزاری آزمونهای سراسری در کشور را برعهده دارد.
تبلیغات انحصاری موسسات غیرانتفاعی در پیک سنجش
قاعدتا این هفتهنامه هم مانند همه مجلات و روزنامهها و هفتهنامههای مکتوب دیگر مجاز به گرفتن آگهی برای تبلیغات و درآمدزایی است اما شیوه تبلیغات و انحصاری که به چند موسسه غیرانتفاعی و غیردولتی تخصیص یافته جالب توجه است. آگهیهایی از مؤسسات غیرانتفاعی نظیر دهخدا قزوین، غیاثالدین جمشید کاشانی، البرز و غیره بخشی از تبلیغات انحصاری در پیک سنجش است.
جالب آنجاست که گویا تنها مؤسسات و دانشگاههای غیرانتفاعی اجازه تبلیغات در این نشریه را دارند. برخی از مؤسسات غیرانتفاعی که انگار علاقهای به مطرح کردن عنوان غیرانتفاعی ندارند مانند دانشگاه غیاثالدین جمشید کاشانی بارها و بارها به هفتهنامه پیک سنجش آگهی داده است یا موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی نیز آگهیهای زیادی در هفتهنامه پیک سنجش دارد. موسسه غیرانتفاعی البرز، موسسه غیرانتفاعی کرمان، موسسه غیرانتفاعی سلمانی مشهدی از دیگر مؤسسات آگهیدهنده به هفتهنامه سنجش هستند.
توضیحات رئیس سازمان سنجش در تبلیغ مؤسسات غیرانتفاعی
ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این باره به خبرنگار آنا میگوید «غیرانتفاعیها مشکلی ندارند.»
وی در پاسخ به این سوال که چرا فقط مؤسسات غیرانتفاعی آگهی میدهند ادامه داد: «آنها درخواست کردند و ما هم منتشر کردیم.»
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درج این آگهی را در قبال دریافت هزینه اعلام کرد و در پاسخ به اینکه آیا این اقدام قانونی است، تأکید کرد: «پیک سنجش یک نشریه است و میتواند آگهی بگیرد. مگر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران دولتی نیست پس چرا آگهی میگیرد.»
خدایی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه ایرنا سازمان آگهیها دارد و رسماً در این باره اعلام کرده است، گفت: «بسیاری از دستگاههای دولتی نشریه دارند و آگهی تبلیغاتی درج میکنند. قانونی در این زمینه وجود ندارد که این اقدام غیرقانونی است، اگر قانونی باشد براساس آن عمل میکنیم.»
وی بیان کرد: «هفتهنامه پیک سنجش در این زمینه انتفاع مالی ندارد چراکه رقم قابلتوجهی دریافت نمیکند البته هر چه هم که دریافت شود بهحساب خزانه واریز میشود.»
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره سابقه درج چنین آگهیهایی گفت: «این آگهیها قبلاً هم منتشر میشد. در مردادماه هم این آگهیها بیشتر میشود چراکه زمان انتخاب رشته است و درباره دانشگاهها به داوطلبان اطلاعرسانی خواهیم کرد.»
آیا همه میتوانند به پیک سنجش آگهی دهند؟
شاید در نگاه نخست اظهارات رئیس سازمان سنجش آموزش کشور منطقی به نظر برسد؛ اما نگاهی گذرا به شناسنامه پیک سنجش نشان میدهد هیچ راه ارتباطی برای درج آگهی در آن نشریه تعریف و پیش بینی نشده است. به عبارتی سازمان آگهیها و روابط عمومی این نشریه مشخص نیست. بنابراین هیچ دسترسی همگانی برای رسیدن به تشکیلات این هفتهنامه وجود ندارد. در نتیجه اگر دانشگاههای مختلف بخواهند در این هفتهنامه تبلیغ کنند هیچ دسترسی غیر از سازمان سنجش آموزش کشور وجود ندارند! نکته قابل تاملی که آنا در آینده نزدیک بیشتر بدان خواهد پرداخت.
خبری از دانشگاههای دیگر در این هفتهنامه نیست
در روزهایی عدم رعایت کیفیت آموزشی در مؤسسات غیرانتفاعی صدای وزیر علوم را هم درآورد، باید دید با چه هدفی فضای آگهی و تبلیغات یک نشریه وابسته به سازمان دولتی در اختیار چنین موسساتی قرار گرفته است؟
چندی قبل وزیر علوم در واکنش به مؤسسات غیرانتفاعی بیکیفیت اعلام کرد بود: «آنهایی که واقعاً نتوانند بعد از ۷، ۸ سال فعالیت حداقل امکانات و شرایط و سرویسدهی به دانشجویان را فراهم کنند، ما به نیابت از دانشجویان و والدین آنها از فعالیت این دانشگاهها به دلیل سرویسدهی ضعیف جلوگیری خواهیم کرد.»
متأسفانه با همه این اماواگرها درباره مؤسسات غیرانتفاعی، سازمان سنجش تلاش نداشته که فضای تبلیغاتی و آگهی پیک سنجش را به مساوات در اختیار همه موسسات آموزشی قرار دهد.
تبلیغات انحصاری برای موسسات غیرانتفاعی که بعضا از کیفیت مناسبی هم برخوردار نیستند در حالی صورت میگیرد که داوطلبان آزمونهای سراسری میتوانند در سبد انتخاب رشته خود دانشگاههای مختلف اعم از دولتی، شبهدولتی و خصوصی را انتخاب کنند و نیاز دارند که درباره همه این دانشگاهها بیشتر بدانند. شاید افکار عمومی انتظار داشته باشند که بهصورت مساوی درباره دانشگاهها اطلاعات کسب کنند.
با این حال، این تنها اتفاق رخ داده در سازمان سنجش آموزش کشور نیست. دسترسی به اطلاعات آزمون داوطلبان و پیاده سازی نرم افزارهای انتخاب رشته و درآمدزایی، خدمات شرکتهای تعاونی با نام سازمان سنجش و ... از جمله مواردی هستند که آنا در آینده نزدیک به آنها خواهد پرداخت.
انتهای پیام/4107/4040/
انتهای پیام/