دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 خرداد 1403 - 16:56
شرح حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور از زبان آخرین نفری که تماس گرفت؛

لحظات آخر بر رئیس‌جمهور و همراهان وی چطور گذشت؟ / امام‌جمعه تبریز تا ۳ ساعت زنده بود+ فیلم

لحظات آخر بر رئیس‌جمهور و همراهان وی چطور گذشت؟   امام‌جمعه تبریز تا ۳ ساعت زنده بود+ فیلم
رئیس دفتر رئیس‌جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی آخرین گفت‌وگو با آیت‌الله آل‌هاشم و لحظات آخر قبل از حادثه سقوط بالگرد را شرح داد.
کد خبر : 912792

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور  به‌عنوان آخرین نفری که با آیت‌الله آل‌هاشم پس از سقوط تماس گرفت، آخرین لحظات این حادثه را شرح داد.

وی گفت: تماس‌های مکرر با تلفن‌های عزیزان حاضر در بالگرد می‌گرفتیم و هرچه تلاش کردیم پاسخی دریافت نکردیم. کادر پرواز گفتند تماسی با تلفن همراه کاپیتان مصطفوی گرفتیم که به جای ایشان آیت‌الله آل‌هاشم امام‌جمعه تبریز جواب دادند که گفتند حالشان خوب نیست و در دره افتادند.  

اسماعیلی ادامه داد: من هم با همان شماره تلفن تماس گرفتم، مجدداً آقای آل هاشم جواب داد و گفتند که حالشان خوب نیست. ایشان گفت نمی‌دانم متوجه نشدم چه شد و پرسیدم کجایید، گفت نمی‌دانم و به من گفت لابه‌لای درختان هستم. در مورد مابقی همراهان پرسیدم گفتند من هیچ‌کس را نمی‌بینم، تنها هستم و کسی هم همراه من نیست و مشخصات جنگل و درخت داد.  

رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین تأکید کرد: برای ما تقریباً معلوم بود بالگرد دچار سانحه شده و مأموریت ما این بود که سریع خودمان را به محل حادثه برسانیم و کار امدادونجات را انجام دهیم. در معدن مس که ما فرود آمده بودیم امکانات خوب بود و ما این امکانات را همراه خود کردیم و به سمت منطقه‌ای که برآورد می‌کردیم این حادثه رخ داده است، رفتیم.  

وی افزود: من سه یا چهار مرتبه با شهید آل‌هاشم صحبت کردم. شاید تا ۳ ساعت بعد از حادثه من با ایشان صحبت کردم ولی تماس‌های پایانی ایشان رمقی نداشت و صرفاً بیانگر حیات بود.  

اسماعیلی اضافه کرد: ما پس از رسیدن به محل حادثه متوجه شدیم و اوضاع‌واحوال و شرایط نشان می‌داد سایر کسانی که در بالگرد بودند و وضعیت اجساد پیدا شده حکایت از این داشت که این عزیزان بلافاصله بعد از حادثه به شهادت رسیدند، اما آیت‌الله آل‌هاشم دوره کوتاهی پس از حادثه در قید حیات بودند.  

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: ما زمانی که از بالا پرواز می‌کردیم، نه صدای انفجاری شنیدیم نه دودی دیدیم. همان‌جا دهداری‌ها، جنگلبانی، و پاسگاه‌های انتظامی را بسیج کردیم ولی کسی هیچ صدا یا تصویری از دود ندیده و نشنیده بود. آنجا منطقه جنگلی است و روستا‌های کوچک با سکنه محدودی دارد.  

وی اظهار کرد: آقای آل‌هاشم در تماس‌ها جنگل و درخت را گفته بود و برخی از دوستان گفتند جایی که قبلاً درخت‌ها سوخته است که ما سؤال کردیم در یکی از مناطق ارسباران یک آتش‌سوزی شده بود. اما به دلایل مختلف نمی‌شد به این ادعا بسنده کرد، چون ایشان حال جسمی خوبی نداشت و نه می‌توانست دقیق بگوید که حادثه چیست و چه اتفاقی افتاده است. به دلیل صدمات وارده نمی‌شد به همه ادعا‌های ایشان اعتماد صد درصد داشت و پس از اینکه به بالگرد رسیدیم متوجه شدیم این منطقه به آن جایی که آتش‌سوزی شده بود نزدیک نبود.

اسماعیلی گفت: بعد از اینکه ما به ارتفاعات رفتیم به مرور ابر‌ها آمد، باران شروع شد، مه نشست و تقریباً از ساعت ۳ بعدازظهر به بعد هوای منطقه کاملاً متفاوت شد. ما گروه نزدیک به این بالگرد بودیم ولی تا تیم‌های جست‌وجو از نیرو‌های مسلح و هلال‌احمر خودشان را به ما رساندند، گام اول ما بودیم و بعد تعدادی از پرسنل صنعت مس. با اعلام ما زمان بُرد تا تیم‌های امدادی به منطقه برسند. چیزی که در صحنه‌ها مشاهده می‌شد و چشم چشم را نمی‌دید و پیش پایمان هم مشخص نبود مربوط به چند ساعت پس از وقوع حادثه بود که شرایط جوی کاملاً تغییر کرده بود.  

رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین ادامه داد: من متخصص هواشناسی و شرایط عمومی پرواز و استاندارد‌های آب‌وهوا برای پرواز چیست نیستم، ولی چیزی که من دیدم به‌عنوان یک شاهد صحنه، از مسیر اول تا برگشت شرایطمان در زمان پرواز عادی بود و فقط در یک منطقه مشخص و لکه‌ای محدود در دره‌ای که در مسیر ما بود توده‌ای ابر وجود داشت. آیا اینکه همین مقدار هم عامل بازدارندگی برای پرواز است یا نه را صاحب‌نظران و گروه‌های متخصص باید نظر دهند.

وی افزود: رئیس‌جمهور بیش از دیگران مقید بودند. بار‌ها اتفاق افتاده بود که در مسیر‌های پروازی یک‌روزه شرایط آب‌وهوایی تغییر پیدا می‌کرد و تردید پیدا می‌شد برای ادامه حرکت با بالگرد و این سؤال پیش می‌آمد که زمینی برگردیم یا هوایی و آقای رئیس‌جمهور می‌گفتند آنچه را که مقررات پرواز حکم می‌کند، انجام دهید و اصلاً زور نمی‌کردند که حتماً این پرواز انجام شود یا خیر. کما اینکه موقعیت‌هایی هم پیش آمد که به جای پرواز شبانه به صورت زمینی از بیرجند به سمت مشهد برگشتند و از آنجا با هواپیما به تهران برگشتند. این مسئله برای همین چند وقت پیش بود. حتی همان موقع گفتند می‌توان یک پرواز را به فرودگاه طبس بیاورند، ولی ایشان گفتند که راضی نیستند به خاطر ایشان یک پرواز از مسیر اصلی منحرف شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته