دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 خرداد 1403 - 13:38
حمیدی‌فر مطرح کرد؛

رویکرد تربیت‌محور مأموریت جدید دانشگاه آزاد

رویکرد تربیت‌محور مأموریت جدید دانشگاه آزاد
رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌ مأموریت جدیدی که دانشگاه آزاد برای خویش تعریف کرده، رویکرد تربیت‌محور برای پرورش نیرو‌های انسانی است.
کد خبر : 912732

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، فاطمه حمیدی‌فر رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست مشترک مسئولان دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی استان فارس و مدیران کل مدارس سما که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز برگزار شد، اظهار کرد: صدای اقتدار جمهوری اسلامی بابت وجود شهدای گرانقدر در طول بیش از ۴۰ سال بعد از انقلاب در سراسر جهان طنین‌انداز بوده و افتخار به این شهدای بزرگ ازجمله رئیس جمهور هم موجب افتخار برای ایران اسلامی است.

وی با اشاره به تغییرات نظام آموزشی و علمی در کشور عنوان کرد: نظام علمی دنیا و کشور تغییرات بسیاری داشته و به نظر می‌رسد جامعه دانشگاهی ایران هم نمی‌تواند از این تغییرات جدا باشد؛‌ بنابراین بر اساس اسناد بالادستی برنامه سند تحول و تعالی دانشگاه به مجموعه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده است.

رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی فرایند نسل‌شناسی و تربیت نیروی انسانی در قرن حاضر را دارای تفاوت بسیار معناداری نسبت به عرصه‌های گذشته دانست و افزود: بر این اساس با برنامه‌ریزی متناسبی با جریانات تربیتی این نسل و با توجه به گروه‌های سنی متفاوت باید رویکرد کاری خویش را تنظیم کنیم.

حمیدی‌فر به آمار بالغ‌بر ۴ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: اکنون بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که این تعداد رو به افزایش است. حضور بیش از ۱۵۵ هزار دانش‌آموز در ۸۲۰ مدرسه سمای دانشگاه در کنار حدود ۴۰۰ واحد دانشگاهی نیاز به نزدیک‌تر کردن این دو ساختار آموزشی به یکدیگر را مشهود می‌کند تا فرایند تربیتی تحقق‌پذیر شود و بر همین اساس سیاست‌هایی تدوین شده است.

وی بیان کرد: رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تأسیس تا سال‌های اخیر آموزش محور بود تا اینکه در سنوات اخیر با ورود دانشگاه به نسل چهارم و تبدیل‌شدن به دانشگاه جامعه پرور نیاز‌ها و اقتضائات آن نیز تغییر کرد؛ بنابراین برای اینکه از تربیت شهروندان ایرانی در نظام آموزش عمومی و بعد از آن در نظام آموزش عالی و در رشته‌های متفاوت اطمینان حاصل کنیم، باید به پرورش و تربیت انسان‌هایی بپردازیم که جریان ارزشی، فرهنگی و هویت ایرانی اسلامی برای آنان اهمیت خاصی داشته باشد.

این مقام مسئول مأموریت جدیدی که دانشگاه آزاد برای خویش تعریف کرده را رویکرد تربیت محور برای پرورش نیرو‌های انسانی خواند و گفت: بر این اساس باید به پرورش نیرو‌هایی اهتمام کنیم تا اثر ماندگاری در شخصیت و هویت شهروندی جامعه در شکل‌های مختلف آن ایجاد کنند.

حمیدی‌فر مهم‌ترین هسته تربیتی جامعه را خانواده برشمرد و توضیح داد: در قرن حاضر رویکرد خانواده‌ها تغییرات اساسی نسبت به خانواده‌های سنتی پیدا کرده و نزدیک به ۶۰ درصد از دانش‌آموزان و دانشجویان در خانواده تک‌فرزندی حضور دارند و از این میان حدود ۴۰ درصد هم در خانواده طلاق زندگی می‌کنند؛‌ بنابراین نیاز‌های تخصصی و دانشی این طیف جامعه را باید مدارس و دانشگاه‌ها شناسایی و مرتفع کنند؛ به‌علاوه نیاز‌های معنوی عاطفی و مذهبی این طیف هم باید مدنظر قرار گیرد.

رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: این نکته بسیار مهم است که مبانی نظری موجود در دانشگاه‌ها چگونه می‌تواند وارد جریان عمل و بعد از آن وارد جریان عرصه یا مهارت شود؟ با ادبیات جدیدی به اسم پایه و عرصه مواجه هستیم که در آن کلاس‌های عملی و جریانات کاربینی، کارآموزی و کارورزی در حوزه مهارت در عرصه قابل تعریف هستند.

وی مطرح کرد: فقط بخشی از رشته‌های دانشگاهی که به‌وضوح برای خود عرصه دار بوده، حوزه تعلیم و تربیت است که اکنون در دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی مستقر و با تحت پوشش قرار دادن تعدادی از مدارس سما مسئله دانایی گروهی از طریق ایجاد شبکه تخصصی دانشی در دو بخش آموزش عمومی و آموزش عالی شکل می‌گیرد تا بتوانند به پشتوانه جریانات دانشگاهی مشکلات و آسیب‌هایی که در حوزه دانشگاه و مدارس سما وجود دارد را برطرف کنند.

محمد شعبانی رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی استان فارس و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز نیز به ارائه گزارشی از وضعیت مدارس سمای استان و دانشکده مربوطه در استان پرداخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته