دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آینده جهان با هوش مصنوعی (۱۶۴)؛

تحول در کیهان‌شناسی/ هوش مصنوعی داده‌های فضایی را پردازش می‌کند

تحول در کیهان‌شناسی  هوش مصنوعی داده‌های فضایی را پردازش می‌کند
ستاره‌شناسان برای پردازش مجموعه داده‌های عظیم فضایی از هوش مصنوعی کمک گرفته‌اند که باز هم تا چند سال آینده به طول خواهد انجامید.
کد خبر : 912575

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ام ‌آی‌ تی ریویو، ستاره‌شناسان پردازش مقادیر عظیمی از داده‌های کیهان‌شناسی را به هوش مصنوعی سپرده‌اند که به ثمر رسیدن آن چند سال طول خواهد کشید.

ستاره‌شناسان پیش‌بینی می‌کنند که سالانه با ۳۰۰ پتابایت داده روبه‌رو خواهند بود و برای طراحی الگوریتم‌های ویژه غربال کردن و شناسایی الگو‌های درون این مجموعه داده‌های عظیم به سراغ هوش مصنوعی رفته اند.

در پاسخ به این نیاز، طرحی ابتکاری به نام استرو‌ای آی (AstroAI) برای ایجاد پلی بین علوم کامپیوتر و نجوم در حال ظهور است. این طرح در تلاش است موانع زبانی ذاتی بین این دو حوزه را رفع کند و در عین حال همکاری بین‌رشته‌ای را تقویت می‌کنند. با گرد هم آوردن کارشناسان از هر دو جامعه، هدف این ابتکارات شناسایی اهداف مشترک و ایجاد کانال‌های ارتباطی مؤثر است.

هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل نور ستارگانی که از اتمسفر سیارات فراخورشیدی می‌گذرند نیز بسیار مفید است. از آنجا که انتظار می‌رود تعداد کشف سیارات فراخورشیدی در آینده نزدیک به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد، تقاضا برای روش‌های کارآمد برای استخراج ترکیب مولکولی از داده‌های طیفی وجود دارد. در حال حاضر، این فرآیند می‌تواند زمان‌بر باشد، به‌ویژه زمانی که ستاره‌شناسان می‌خواهند جست‌وجوی خود را به صد‌ها یا حتی هزاران ترکیبی که ممکن است نشان‌دهنده وجود حیات در سیارات دوردست باشد، گسترش دهند.

در پاسخ به این چالش، اخترشناسان برای توسعه مدل‌های یادگیری ماشینی به هوش مصنوعی روی می‌آورند که می‌تواند استخراج ترکیب مولکولی را از داده‌های طیفی تسریع کند. به عنوان مثال، محققان برای ساختن یک مدل یادگیری ماشینی که قادر به استخراج موثر ترکیب مولکولی از داده‌های طیفی است، همکاری کرده‌اند و پتانسیل هوش مصنوعی را برای ساده‌سازی این فرآیند حتی با ادامه رشد حجم داده‌ها نشان می‌دهد.

ستاره‌شناسان امیدوارند با استفاده از هوش مصنوعی، روند تجزیه و تحلیل ترکیب شیمیایی جهان‌های دور را تسریع بخشند که می‌تواند به جستجوی نشانه‌های حیات در فراسوی زمین کمک کند.

به طور کلی، انتظار می‌رود استفاده از هوش مصنوعی در نجوم برای پردازش و تجزیه و تحلیل در این حوزه، ما را با حجم بی‌سابقه‌ای از داده‌های فضایی روبه‌رو خواهد کرد و انقلابی در درک ما از کیهان ایجاد می‌کند.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته