دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ناسا اسرار قطب‌های زمین را کشف می‌کند

ناسا اسرار قطب‌های زمین را کشف می‌کند
ناسا قطب‌های سیاره زمین را به منظور بررسی چگونگی ساطع شدن گرما از مناطق قطبی رصد می‌کند.
کد خبر : 912527

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ناسا در حال آماده شدن برای پرتاب آخرین ماموریت علمی آب و هوایی خود است که هدف آن ثبت داده‌های کاملاً جدید در مورد چگونگی ساطع شدن گرما از مناطق قطبی زمین به فضا است.

هدف از پرتاب این ماموریت با نام آزمایش انرژی تابشی قطبی در فروسرخ دور یا «پریفایر» (PREFIRE)، ثبت داده‌های کاملا جدید درباره چگونگی ساطع شدن گرما از مناطق قطبی زمین به فضاست.

پریفایر از دو ماهواره موسوم به «کیوبست» تشکیل شده که به طور جداگانه به مدار‌های نزدیک قطب پرتاب می‌شوند. نخستین مورد آن قرار است روز چهارشنبه بر فراز موشک الکترون از سکوی B در مجتمع پرتاب ۱ شرکت راکت‌لب واقع در نیوزیلند پرتاب شود و دومین ماهواره چند روز بعد پرتاب می‌شود.

این جفت ماهواره برای اندازه گیری تشعشعات مادون قرمز دور، طول موج‌های بیشتر از ۱۵ میکرون که حدود ۶۰ درصد از کل گرمای از دست رفته در قطب‌ها را تشکیل می‌دهد، طراحی شده‌اند.

محقق اصلی این پروژه در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون گفته است، داده‌هایی که از این ماموریت به دست می‌آید، به دانشمندان کمک می‌کند تا بررسی کنند که چگونه ویژگی‌های مختلف در قطب‌ها، مانند ابرها، رطوبت و نوسانات سطح بین حالت‌های یخ‌زده و مایع، به اتلاف گرمای از دست رفته در فضا کمک می‌کنند.

قطب شمال سریع‌تر از هر جای دیگری دچار تغییرات اقلیمی شده که این روند منجر به تغییر الگوی جمعیت محلی و زیستگاه‌های حیات وحش در قطب‌ها و همچنین پیامد‌های جهانی مانند بالا آمدن سطح آب دریا‌ها می‌شود. با اجرای پریفایر، داده‌های حاصل از آن با مدل‌های آب و هوایی ترکیب می‌شود و می‌توان توانایی‌ها را برای شبیه‌سازی افزایش سطح آب دریا‌ها در آینده بهبود داد.

ماهواره‌های مذکور هر کدام به اندازه یک نان هستند و دارای طیف سنج‌های مادون قرمز حرارتی یکسانی هستند.   دانشمندان توسعه دهنده آن می‌گویند، این ماهواره‌ها اگرچه کوچک هستند، اما طراحی مقرون به صرفه و هدف منحصر به فرد آنها به خوبی با ماتریس رو به رشد ناسا در مأموریت‌های تحقیقاتی آب و هوا برای مطالعه سطح آب در سراسر سیاره مطابقت دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته