دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1403 - 10:15

ضرب‌الاجل گانتس به نتانیاهو/ شکاف در کابینه جنگ و ساز مخالف بی‌بی

ضرب‌الاجل گانتس به نتانیاهو  شکاف در کابینه جنگ و ساز مخالف بی‌بی
یکی از وزرای کلیدی کابینه جنگ اسرائیل با تهدید به خروج از این ائتلاف به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مهلتی ۲۰ روزه داد تا راهبرد جدید خود در جنگ غزه را ارائه کند.
کد خبر : 912147

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، فشار‌های داخلی و بین‌المللی بر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در تازه‌ترین تحول «بنی گانتس» عضو کابینه جنگ اسرائیل با اعلام ضرب‌الاجل، به نتانیاهو تا ۸ ژوئن (۱۹ خرداد) مهلت داد تا راهبرد جدیدی در ارتباط با جنگ در غزه ارائه کند.

گانتس در نشستی خبری تصریح کرد که در غیر این صورت او و دیگر اعضای حزب نسبتاً میانه‌رواش از کابینه جنگ کناره‌گیری خواهند کرد.

او در این راستا خواهان برنامه‌ای شش محوری شد، ازجمله اداره موقت نوار غزه توسط آمریکا، اروپا، کشور‌های عربی و فلسطینی‌ها، بازگرداندن گروگان‌ها، پایان حاکمیت حماس در غزه، عادی‌سازی مناسبات با عربستان سعودی.

همچنین اجباری کردن خدمت سربازی برای یهودیان افراطی از دیگر اهدافی است که باید از دید گانتس در این برنامه لحاظ شود.

در حال حاضر یهودیان ارتدکس و افراطی از انجام خدمت سربازی معاف هستند و دو حزب از احزاب ائتلافی کابینه نتانیاهو همچنان خواهان ادامه معافیت سربازی برای این دسته از یهودیان هستند.

چند ساعت بعد، نتانیاهو (بی‌بی) مطالبات بنی گانتس را «حرف‌های توخالی» خواند که معنی آن روشن است: «پایان جنگ و شکست اسرائیل، واگذاشتن اکثر گروگان‌ها به دست سرنوشت، ادامه فعالیت‌های حماس و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی.»

گانتس در نشست خبری ضمن اعلام ضرب‌الاجل و شش محور برای برنامه استراتژیک جدید بر اهمیت عادی‌سازی مناسبات با ریاض هم اشاره و تصریح کرده بود که «پیشبرد عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی بخشی از فرایندی جامع برای ایجاد اتحاد با جهان آزاد و غرب علیه ایران و متحدانش است.»

به گفته او «نظرات شخصی و سیاسی بر امنیت ملی اسرائیل حاکم شده است و اقلیتی کوچک سکان کشتی اسرائیل را در دست گرفته و این کشور را به‌سوی صخره‌ای خطرناک هدایت می‌کند».

ضرب‌الاجل گانتس به نتانیاهو شکاف حاکم بر کابینه جنگ این رژیم را تشدید کرده است. «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل و هم‌حزبی نتانیاهو نیز چهارشنبه گذشته (۱۵ مه / ۲۶ اردیبهشت) از نخست‌وزیر این رژیم خواست برنامه خود برای اداره غزه بعد از جنگ را ارائه کند.

گالانت با اداره سیاسی و ایجاد حکومتی نظامی از سوی اسرائیل در غزه مخالفت کرد و خواهان واگذاری اداره این منطقه به فلسطینی‌ها شده بود.

گانتس، گالانت و نتانیاهو تنها اعضای کابینه جنگ هستند که از حق رأی برخوردارند.

بنی گانتس که در اصل به جناح اپوزیسیون تعلق دارد، در پی حمله حماس به اسرائیل (۷ اکتبر ۲۰۲۳) و تشکیل کابینه جنگ به عضویت این کابینه درآمد. او در نظرسنجی‌های سیاسی از لحاظ محبوبیت از نتانیاهو پیشی گرفته و بزرگ‌ترین رقیب او محسوب می‌شود.

بسیاری از اسرائیلی‌ها نتانیاهو را مسئول وضعیت کنونی می‌دانند و خواهان برگزاری انتخاباتی تازه هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته