دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1403 - 15:08

ابلاغ برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور

ابلاغ برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور
هیئت وزیران در جلسه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور را تصویب و این مصوبه ۱۹ اردیبهشت ابلاغ شد.
کد خبر : 911600

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، در پی تصویب سیاست‌های کلی توسعه دریا محور از سوی مقام معظم رهبری و ابلاغ آن از ناحیه دفتر ایشان، سال گذشته حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نامه‌ای رسمی معاون اول رئیس جمهور را مأمور کرد با همکاری مجلس و قوه قضائیه، اعضای دولت و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریا محور، شامل متن لوایح مورد نیاز، مقررات ضروری و اقدامات اجرایی متناسب را تدوین و ارائه نماید تا در فرصت مقرر شش ماهه فرآیند تصویب و نهایی‌سازی مقررات لازم به انجام برسد. در این راستا هیات وزیران در جلسه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ برنامه جامع تحقق سیاست‌های مذکور را  تصویب و این مصوبه ۱۹ اردیبهشت ماه ابلاغ شد.

این مصوبه در ۴۴ ماده تصویب شده است. در ماده ۲ این مصوبه آمده: وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با هماهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح و  با همکاری دستگاه‌های ذی ربط موظف است نسبت به تعیین حریم دفاعی و منطقه بندی  جغرافیایی جهت فعالیت‌های نظامی و امنیتی به منظور رفع تداخلات موجود و توسعه  فعالیت‌های اقتصادی در مناطق ساحلی اقدام و گزارش خود را هر سه ماه یکبار به  کمیسیون ذیربط هیئت دولت ارائه نماید.

در ماده ۳ این مصوبه نیز آمده: وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با همکاری وزارت امور خارجه موظف است اقدامات لازم در خصوص تقویت و توسعه همکاری‌های بین المللی دو و چند جانبه دفاعی به ویژه با کشور‌های حوزه خلیج فارس شمال آفریقا و غرب آسیا را به عمل آورد.

در ماده ۴ آمده: سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی ذی ربط موظفند به منظور محاسبه سهم فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با دریا از تولید ناخالص داخلی مبتنی بر اهداف برنامه هفتم پیشرفت نسبت به ایجاد حسابداری اقماری بخش دریا اقدام نمایند.

کارشناسان اجرای صحیح و کامل برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه محور را گامی در راستای تمرکز حکمرانی درمرز‌های آبی می‌دانند. گفتنی است سازمان بنادر و دریانوردی ۹۹ هزار میلیارد تومان برای توسعه بنادر و پس کرانه‌ها سرمایه گذاری می‌کند. سال گذشته نیز ۵۳ هزار میلیارد تومان برای توسعه این بخش در نظرگرفته شده بود.

متن کامل این مصوبه را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته