دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

تاریخ رند زایمان؛ بلای جان نوزادان/ مشکلات مغزی و عقب‌ماندگی ذهنی تهدیدی جدی برای نوزادان نارس

تاریخ رند زایمان؛ بلای جان نوزادان  مشکلات مغزی و عقب‌ماندگی ذهنی تهدیدی جدی برای نوزادان نارس
متخصص زنان و زایمان گفت: گاهی به دلیل کمبود اکسیژن، نارسایی در سیستم عصبی و مغزی نوزادان نارس ایجاد می‌شود که عوارض بازگشت‌ناپذیری دارد.
کد خبر : 911596

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، زایمان لاکچری یا همان سزارین تقویمی؛ واژه‌ای که از سال ۸۸ رواج یافته و این روز‌ها گریبان خانواده‌ها را گرفته است. این زایمان به اصرار والدین انجام شده و نارسی نوزاد را به همراه دارد. حتی در سال ۹۹ برخی والدین اصرار داشتند فرزندشان درست در روز ۹/۹ و رأس ساعت ۰۹:۰۹ به دنیا بیاید در همین جهت بعضی ها مبالغ بسیار زیادی هم پرداخت کردند. همه این اتفاقات و صرف هزینه‌های میلیونی زمانی انجام می‌شد که ایران در اوج درگیری با بیماری کرونا بود.

۹ ماه چشم انتظاری، انجام آزمایش‌ها و غربالگری‌های متعدد، مصرف دارو‌های متفاوت و خوردن مواد غذایی مغذی، همه برای تولد نوزادی سالم انجام می‌شود. گاهی برخی والدین در روز‌های پایانی دوران بارداری با یک تصمیم سلیقه‌ای جان جنین خود را به خطر می‌اندازند تا در یک تاریخ رند و به اصلاح لاکچری به دنیا بیاید. تاریخی که در هیچ کجای زندگی کودک تاثیر نداشته و ضامن سلامتی یا خوشبختی او نیست.

زایمان زودرس علاوه بر تحمیل هزینه‌های بسیار برای خانواده‌ها و بخش درمان، می‌تواند عوارض جسمانی خطرناکی هم برای مادر و هم برای جنین به دنبال داشته باشد. اکنون با نزدیک شدن به تاریخ ۳/۳/۳ مادران در تلاشند که تاریخ زایمان و تولد نوزادشان رند باشد. پیش بینی می‌شود بیمارستان‌ها در این تاریخ، روز بسیار شلوغ و پرکاری داشته باشند. نوبت دهی برخی بیمارستان‌ها برای زایمان در این روز پر شده است.

سال گذشته تب زایمان در تاریخ ۰۱/۱/۱ و ۰۱/۲/۳ بسیار بالا بود. طبق آمار‌ها از سال ۸۸ به بعد میزان تولد نوزادان در روز‌های خاص بیش از میانگین بوده و براساس آمار ثبت اسناد نیز در سال ۹۸، ۴ هزار و ۱۹۵ تولد در تاریخ ۸۸/۸/۸ ثبت شده و در روز‌های ۹۵/۵/۵ و ۹۶/۶/۶ به ترتیب ۶ هزار و ۱۳ و ۵ هزار و ۶۸۰ نوزاد در سراسر کشور متولد شده‌اند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت مکرر نسبت به این موضوع هشدار داده و بخشنامه‌ای را به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ابلاغ کرده است تا از انجام این اقدام جلوگیری کند. اما متاسفانه همچنان شاهد اصرار خانواده‌ها در این تاریخ رند هستیم. از سوی دیگر در سال ۱۳۹۹ سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد برای آن‌که در بیمارستان‌ها ازدحام ایجاد نشود و نوزادان به خاطر تولد زودرس مشکلی پیدا نکنند، در صورت تمایلِ والدین، شناسنامه‌های متولدین ۵ تا ۱۵ آذر ۱۳۹۹ را با همان تاریخ ۹۹/۹/۹ صادر می‌کند. بنابراین برای زایمان در روز نهم، اصرار نکنند و خود و نوزاد را به خطر نیندازند.

شادی محمدی متخص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: «تاریخ رند زایمان» و به اصلاح «زایمان لاکچری» بلای جای خانواده‌ها و پزشکان شده است. گاهی مادران آنقدر اصرار به زایمان زودهنگام دارند که پزشک را خسته و مجبور به انجام این کار می‌کنند.

وی ادامه داد: با مواردی مواجه بودیم که مادر بعضا به دروغ گفته است، درد بیش از حد دارد، جنینش حرکت نمی‌کند و... تا بتواند زودتر از موعد زایمان کند. مردم به دلیل رند بودن تاریخ تولد حاضرند نوزادی نارس به دنیا بیاورند و به توصیه پزشکان که می‌گویند جنین باید سیر طبیعی رشد را در رحم مادر سپری و بعد به دنیا بیاید گوش نمی‌دهند.

متخصص زنان و زایمان به عوارض خطرناک نارس به دنیا آمدن نوزادان اشاره کرد و افزود: کامل نبودن ریه، بستری در NICU، مشکلات شبکیه، مشکلات شنوایی، مشکلات مغزی که گاهی موجب عقب ماندگی ذهنی می‌شود از جمله عوارضی است که گاهی موجب مرگ نوزاد می‌شود.

هزینه سنگین نارسی نوزادان برای خانواده‌ها

محمدی در رابطه با هزینه‌های سنگین تولد نارس نوزادان اینگونه گفت: بستری در بخش NICU بسیار پرهزینه است و مشخص نیست نوزاد چند روز باید در آن بخش بستری باشد؛ اما در حالت کلی بیشتر نوزادان یک هفته را در بخش NICU اکسیژن دریافت می‌کنند. گاهی با پرداخت همه این هزینه‌ها نوزاد توان تحمل نداشته و فوت می‌شود؛ زیرا آنها اکسیژن با دُز بالا دریافت می‌کنند تا ریه به طور کامل تشکیل شود. همچنین باید شبکیه چشم آنها بررسی و در صورت نیاز لیزر شوند. در برخی موارد به دلیل کمبود اکسیژن نارسایی در سیستم عصبی و مغزی این نوزادان ایجاد می‌شود که عوارض غیر قابل بازگشتی دارد.

وی با اشاره به اینکه نوزادان نارس مستعد بیماری آسم هستند گفت: همه هفته‌های بارداری مهم‌اند، هرچه تعداد هفته و سن بارداری بالاتر می‌رود بالغی جنین نیز بیشتر می‌شود. جنین ۲۸ هفته از ۲۶ هفته بهتروبالغ‌تر است، زیرا سیستم مغزی، قلبی و ریوی او کامل‌تر شده است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته