دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خط ریل فرآیند یاددهی دانش‌آموزان را جابه‌جا کرد

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خط ریل فرآیند یاددهی دانش‌آموزان را جابه‌جا کرد
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خط ریل فرآیند یاددهی دانش‌آموزان را جابه جا کرد.
کد خبر : 911518

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در نشست خبری ستاد عالی آزمون‌های نهایی خرداد ۱۴۰۳ که امروز پیش از ظهر برگزار شد، ضمن عرض تبریک هفته کرامت، اظهار کرد: در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تاثیر سابقه تحصیلی منظور شد و به دنبال مرجعیت دادن برنامه درسی هستیم. سال‌های سال کتاب درسی منبع ما بود و طراحی سوالات خلاف این منابع انحراف عمیقی ایجاد می‌کرد.

آنچه در پایان قرار است سرنوشت دانش‌آموزان را تحت تاثیر قرار دهد، راهبرد مطالعه دانش‌آموزان خواهد شد. همچنین اصل و اساس حافظه‌محوری و استفاده از تکنیک بود و اهداف برنامه درسی فراموش شده بود.

وی افزود: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تاثیر فرآیند یاددهی دانش‌آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خط ریل را جابه جا کرد. به عبارت دیگر، کتاب درسی از محجوریت بیرون آمد و امسال در این آزمون این نتیجه به دست آمد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تصریح کرد: به نظام تعلیم و تربیت تبریک میگوییم، زیرا با علم به این موضوع تلاش کردند تا تکلیف را به انجام برسانند و نتایج آزمون نهایی برای معیار کیفیت نظام آموزش و پرورش سنجشی شد.

زارعی ادامه داد: ارتقای کیفیت نظام آموزشی آموزش و پرورش با تقویت مدارس دولتی باید در صدر قرار بگیرد؛ وضع موجود را باید بشناسیم و مبنای برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت باشد و جبران خلأ‌ها نیاز به زمان ندارد.

وی ابراز کرد: عوامل دیگری در جبران خلأ‌ها جز معلمان دخیل هستند، برخی از مناطق که مهاجرپذیرند و عملکرد ضعیفی اعم از تجهیزات دارند؛ بر مبنای آن برنامه‌ریزی عمیق‌تری باید صورت بگیرد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: خلأ‌هایی که پیش آمد، آموزش غیرحضوری بود و رهاشدگی آزمون‌ها آسیب جدی‌ای به آموزش ما داشت.

زارعی با اشاره به دوران کرونا، ادامه داد: اکثر دانش‌آموزان مطالب پایه‌ای را یاد نگرفته بودند و نتیجه عملکرد مطلوب نبود. اثرات تعطیلات کرونا تا سال‌ها خواهد بود و باید بشناسیم که خلأ‌ها کجاست و راه‌حل ارائه دهیم. ارتقای کیفیت با شناسایی وضع موجود باید انجام شود.

وی اظهار کرد: آزمون استاندارد مبتنی‌بر برنامه‌های سال آینده انجام می‌شود و مرحله طراحی و طراحان سوال به‌صورت کامل قرنطینه می‌شود؛ آزمون استاندارد یعنی هیچ روزنه‌ای نداشته باشیم و برای حفاظت آزمون‌ها به استاندارها ابلاغ کردیم تا تامین امنیت انجام شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: حفاظت برعهده وزارت کشور، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها است و با رصد فضای مجازی شبکه و گروه‌های که قصد سودجویی دارند  با آن‌ها مقابله می‌شود.

زارعی اضافه کرد: شعبه ویژه برای رسیدگی به کارها باید تعبیه شود.

وی با بیان اینکه تامین امنیت هم برعهده نیروهای فراجا قرار داده شده است، اظهار کرد: در حوزه های آزمون  بزرگسالان نیروهای امنیتی حضور دارند و در زمان برگزاری آزمون نیروهای امنیتی آماده باش هستند. با سازمان های آب و برق برای حوزه‌های امتحانات نهایی و برقراری اینترنت در مراکز تصحیح آزمون با وزارت ارتباطات هماهنگی‌های لازم برقرار شده است.

زارعی اضافه کرد: تامین امنیت پیرامونی اجرا مورد محاسبه قرار گرفت؛ نیاز به حضور رسمی فراجا در محل حضور دانش‌آموزان نداریم، چرا که دانش‌آموزان قوانین را می‌دانند. آماده‌باش فوریت‌های پزشکی و آتش‌نشان نیز در محل آزمون برقرار است.

وی اظهار کرد: پشتیبانی از آزمون‌های نهایی از مهم‌ترین موضوعات است؛ قریب به دو میلیون نفر شرکت‌کننده و  ۸ میلیون نفر با احتساب خانواده با این موضوع درگیر هستند؛ بنابراین تامین امنیت مورد توجه باید قرار بگیرد.

 

زارعی تصریح کرد: به مدیران کل دستور داده شده که کاستی‌ها رو رفع کنند؛ هرگونه کاستی را با تعبیر خود رفع کنند و تخصیص‌هایی برای حوزه اجرا صورت می‌گیرد تا امور را پیگیری کنند.

 

وی ادامه داد: همه حوزه های اجرا امتحانات نهایی مکلف هستند که حوزه ها را به  دوربین مدار بسته و دستگاه سیگنال‌یاب مجهز کنند. همچنین دستگاه های تکثیر‌و چاپ سریع در حوزه های برگزاری آزمون های نهایی قرار داده ایم زیرا که برگه های امتحانی برای دانش آموزان شخصی‌سازی شده است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اظهار کرد: سوالات دانش‌آموزان باید در روز آزمون چاپ شود؛ بنابراین به دستگاه پرسرعت نیاز داریم و دوره های آموزشی برای همه برگزار شود؛ ۲۴۵ دوره برای عوامل اجرایی، تصحیح حفاظت آزمون مراقب و منشی برگزار شده و برای همه عوامل کارت صادر می‌شود و شرح وظایف اعلام شد.

زارعی ادامه داد: به استان‌ها اعلام شده از تمام ظرفیت‌ها کممک بگیرند تا در تامین مکان به آموزش و پرورش کمک کنند.

وی تصریح کرد: جلسات تبیینی برای دانش‌آموزان با دو راهنمای عمل تعیین شد. ۳۳۴ برنامه تبیینی در سراسر کشور به‌صورت متمرکز با ۱۵۶ محتوای آموزشی برای دانش‌آموزان و اولیا قرار گرفته است. ۱۰۸ جدول برای ۱۰۸ عنوان درس تدوین شد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ابراز کرد: چارچوب طراحی سوال در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت؛ طراحی آزمون با استفاده از خزانه سوالات فقط برمبنای کتاب درسی انجام می‌شود. معلمانی همچون معلمان خودشان حضور دارند و مهم است که آرامش را به دانش‌آموزان انتقال دهیم.

زارعی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان علاوه‌بر مطالعه باید باد گزفته باشند و کسانی که امتحان را به شب امتحان موکول کنند، موفق نخواهند شد. مبنای امتحان یادگیری است و باید مفاهیم را در راهبرد مطالعه یادگیری مبنا قرار دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته