دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1403 - 11:17
رییس زاده:

کیفیت در حوزه سلامت شوخی بردار نیست/ نیازمند ۱۰۰۰ متخصص بیهوشی هستیم

کیفیت در حوزه سلامت شوخی بردار نیست  نیازمند ۱۰۰۰ متخصص بیهوشی هستیم
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران گفت: ما یک هزار نفر متخصص بیهوشی نیاز داریم و جراح قلب در مراکز استان‌ها نیاز است. همچنین وضعیت نیرو‌های طرحی باید ارتقا یابد.
کد خبر : 911493

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد رئیس زاده، در نشست مدیران سازمان نظام پزشکی با منتخبین مجلس دوازدهم، گفت: در حوزه سلامت از وابستگی مطلق به خودکفایی مطلق رسیدیم و نه تنها به خودکفایی رسیدیم؛ بلکه پزشکی و سیستم شبکه بهداشت ما مورد غبطه کشور‌های پیشرفته دنیا است.

وی با اشاره به نقش مهم قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی برای مرتفع کردن بخشی از این مشکلات، افزود: رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی سلامت را در فروردین ۹۳ ابلاغ کردند که همان نقشه راه درستی برای ادامه خدمات بهداشتی درمانی دارویی در کشور است. متأسفانه هنوز بسیاری از بند‌های این سند بالادستی از سوی نهاد‌های ذی ربط و مسئولین مختلف اجرا نشده است.

رئیس زاده با تاکید بر اینکه کیفیت در حوزه علوم پزشکی یعنی سلامت مردم، گفت: کیفیت در حوزه سلامت شوخی بردار نیست، ما نگرانیم روزی عزیزان شما گرفتار آموزش بی کیفیت شوند و این مسئله چالش جدی است. بحث اهمیت به رشته‌های تخصصی جدی است، ما یک هزار نفر متخصص بیهوشی نیاز داریم و جراح قلب در مراکز استان‌ها نیاز است. همچنین وضعیت نیرو‌های طرحی باید ارتقا یابد.

وی با اشاره به فضاسازی رسانه‌ای علیه جامعه پزشکی عنوان کرد: عمده مسائل در بحث خروج از کشور بحث هجمه به جایگاه جامعه پزشکی است، جامعه پزشکی در دست سیاستگذاران است و رفتار آنها را نمایندگان در مجلس تعیین می‌کنند، دشمن برای ضربه زدن به ظرفیت و بازوی قوی جمهوری اسلامی یعنی حوزه سلامت برنامه ریزی کرده است. این حوزه هم دشمن و هم نفوذی دارد، این حوزه ظرفیت‌های بسیاری دارد و می‌تواند ارزآوری داشته باشد و سالانه ۶ میلیارد دلار ارزآوری داشته باشیم و باید توجه داشت که حوزه سلامت این ارزش را دارد که نمایندگان به شکل تخصصی به آن توجه داشته باشند.

رئیس زاده با اشاره به علت مهاجرت پزشکان گفت: یک مطالعه تطبیقی در دنیا نشان می‌دهد، در سال ۲۰۳۰ در مراکز معتبر دنیا ۱۸ میلیون نفر کمبود کادر تخصصی وجود خواهد داشت، بعضی از کشور‌ها در برخی رشته‌های تخصصی فارغ التحصیل ندارند و به همین دلیل کشور‌های پیشرفته برنامه‌هایی برای جذب این نیرو‌ها از کشور‌های کمتر برخوردار طراحی کردند، قوانین را تسهیل کردند و نیروی تخصصی را از کشور کمتر برخوردار تأمین می‌کنند. چنانچه ما به سیاست تثبیتی نپردازیم؛ نیرو خارج می‌شود، زیرا تفاوت نرخ ارز در ایران و برخی کشور‌های دنیا بسیار است.

وی با تأکید بر اینکه بزرگان و مفاخر جامعه پزشکی، هر کدام نقش بی‌بدیلی در حفظ و ارتقا این رشته‌ها و نماینده اخلاق و علم برای ایران در تمامی دنیا هستند، افزود: لازم است تمهیداتی اندیشید تا در کنار این بزرگان، جوان‌تر‌ها فرصت آموزش و یادگیری داشته باشند و دستاورد‌های بی‌نظیر نسل گذشته به نسل جدید منتقل شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در پاسخ به وضعیت رسیدگی به شکایات پزشکی، گفت: در تمام پرونده‌هایی که موجب صدور کیفر خواست در سازمان نظام پزشکی شده؛ ۸۰ درصد رأی به نفع بیماران بوده است.

رئیس‌زاده در این نشست با اشاره به دستاورد‌های ۴۰ ساله نظام سلامت به ویژه در حوزه نیروی انسانی که منجر به افزایش چند برابری نیرو‌های نخبه فارغ‌التحصیل در رشته‌های متنوع علوم پزشکی شده است، افزود: افزایش تعداد بانوان در جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها و همچنین نیرو‌های متخصص درمانی در اقصی نقاط کشور در کنار حجم اعمال جراحی صورت گرفته و فرایند‌های درمانی اجرا شده در داخل کشور به گونه‌ای است که هر گونه نیاز به بیگانگان را مرتفع کرده است.

وی با اشاره به دستاورد‌های نظام سلامت کشور عنوان کرد: در سال ۶۲، ۱۳ هزار پزشک داشتیم و اکنون ۱۶۲ هزار پزشک داریم، در سال ۶۲، ۵ هزار متخصص داشتیم و اکنون ۵۰ هزار متخصص داریم، در سال ۶۲، ۷۷۴ بانوی متخصص داشتیم و اکنون بالغ بر ۲۲ هزار بانوی متخصص داریم و بیش از ۳۵ درصد رشد در بانوان متخصص داشته ایم، در سال ۶۲ سه بانوی فوق تخصص در کشور داشتیم اکنون بالغ بر هزار و ۶۰۰ بانوی فوق تخصص در کشور داریم، اکنون بالغ بر صد هزار پزشک عمومی در کشور داریم و تعداد دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ما از ۷ به ۷۰ رسیده و ۵۰ هزار عمل پیوند در کشور انجام شده است، همچنین ۷ هزار پیوند موفق کبد و بیش از ۲۲۰ پیوند موفق قلب اطفال به عنوان قله علم پزشکی انجام شده است و برخی از کودکانی که پیوند قلب داشتند، اکنون دانشجوی شریف یا سال پنجم پزشکی هستند.

رئیس زاده ادامه داد: در ۱۵۰ رشته علوم پایه و بالینی در کشور فارغ التحصیل داریم و ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در کشور داریم و به جایی رسیده‌ایم که در هیچ رشته‌ای برای آموزش و تشخیص و درمان نیاز به اعزام به خارج از کشور نداریم و در مخیله هیچ ایرانی نیست که اگر برای جراحی قلب به اروپا برود درمان بهتری می‌گیرد، ممکن است در دسترسی مشکلاتی وجود داشته باشد، اما حضرت امام (ره) فرمودند «ما خجالت می‌کشیدیم که برای یک آپاندیس ساده باید از خارج طبیب می‌آوردیم»، یا در سال ۶۸ حدود ۱۱ هزار بیمار به خارج بیمار اعزام می‌کردیم و ۵ هزار پزشک خارجی با حقوقی حدود ۳ هزار دلار در کشور داشتیم ولی هم اکنون به خودکفایی رسیده‌ایم که در منطقه و دنیا زبانزد هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته