دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
خوشدل در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد؛

مهاجرت کادر درمان آژیر خطرِ جدی برای نظام سلامت

مهاجرت کادر درمان آژیر خطرِ جدی برای نظام سلامت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: مهاجرت پزشکان و کادر درمان آژیر خطر جدی است و نادیده گرفتن آن به هیچ وجه خدمت به نظام سلامت کشور محسوب نمی‌شود.
کد خبر : 911487

علیرضا خوشدل رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره خودکشی کادر درمان اظهار کرد: موضوع سلامت روانِ کادر درمان یک موضوع تخصصی است. همانطور که کادر درمان باید مراقب سلامت افراد جامعه باشند؛ کشورهم باید مراقب سلامت روان پزشکان، پرستاران باشد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های خوبی برای بهبود سلامت روان و معیشت کادر درمان درحال اجراست، ادامه داد: زمانی که برخی آسیب‌ها مانند خودکشی و مهاجرت افزایش می‌یابد به آن معنا است که کار‌های درحال انجام برای این قشر کفایت نمی‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران افزود: زمانی فرد دارای سلامت روان است که از نظر جسمی مشکلی نداشته باشد، رفاه اجتماعی داشته باشد، بتواند معیشت خانواده خود را تامین کند، اگر صاحب فرزند است از او به خوبی مراقبت و از پس هزینه‌هایش برآید. با داشتن این ویژگی‌ها فرد می‌تواند زندگی آرام و خوبی را تجربه کند درحالی که اکنون ذهن بسیاری از پزشکان جوان ما درگیر فراهم کردن رفاه است. از سوی دیگر سختی کار پزشکی در کنار همه مسائل گفته شده قرار می‌گیرد این موضوع سلامت روان آنها را دچار خدشه کرده و تحمل این همه فشار برایشان سخت می‌شود در نتیجه شاهد اتفاقات ناخوشایند هستیم.

خوشدل گفت: مشکلات سلامت روان در دانشگاه‌های دنیا عدد بزرگی را به خود اختصاص داده است. در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران هم چیزی متفاوت از سایر دانشگاه‌ها اتفاق نیفتاده است؛ اما برای پیشگیری از این اخبار تلخ، هر ۱۰ دانشکده ما به مراکز مشاوره سلامت روان دانشجویی مجهز هستند. همچنین یک کلینیک جامع سلامت روان نیز در مجموعه تجریش خیابان موسی وند دایر است که اگر دانشجویی، استادی یا هر فردی نیاز به مراجعه داشت، اقدام کند.

وی تصریح کرد: انجام غربالگری‌های مداوم به پیشگیری از بروز اتفاقات ناگوار کمک می‌کند از این سو ابتدای هر سال تحصیلی همه دانشجویان جدید الورد مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ البته برخی از گروه‌ها مجدد به صورت طرح پژوهشی ارزیابی می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با بیان اینکه مسئله مهاجرت پزشکان و کادر پزشکی یک آژیر خطر جدی برای نظام سلامت کشور است گفت: نادیده گرفتن یا کم اهمیت شمردن این موضوع به هیچ وجه خدمت به کشور محسوب نمی‌شود؛ بنابراین مسئولین سیاست گذار باید نسبت به این معضل حساسیت جدی داشته باشند.

خوشدل خاطر نشان کرد: نباید ارتباطمان با مهاجرین قطع شود و حتی می‌توان از خدمات ان‌ها در حوزه‌های مختلف استفاده کرد. آنها پزشکانی هستند که با سرمایه و هزینه خود از نظر علمی ارتقا یافته‌اند و می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها به کادر درمان کمک کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته