دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پورعباس در برنامه زنده تلویزیونی:

کنکور سال‌های آتی به نفع داوطلبان است/ تعامل سازمان ملی سنجش با معلمان برای طراحی سوالات نهایی

کنکور سال‌های آتی به نفع داوطلبان است  تعامل سازمان ملی سنجش با معلمان برای طراحی سوالات نهایی
سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور گفت: تعاملات سازمان ملی سنجش با معلمان به صورتی پیش می‌رود تا سوالات نهایی در استانداردهای بین المللی طراحی شوند.
کد خبر : 911445

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور در برنامه زنده تلویزیونی که امشب (سه‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پخش شد؛ اظهار کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی شاهد تحولات اساسی خواهیم بود، از برنامه سوم توسعه تاکنون بر نظام ارزشیابی آموزشی کشور در حوزه های پزشکی و غیر پزشکی در اسناد بالادستی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید شده است.

وی افزود: در سال سوم دولت با حساسیت های دولت مردمی و ریاست جمهوری موفق به تشکیل این سازمان شدیم، کشورهای دیگر در این زمینه تجربیاتی دارند، اما ایران بسیار عقب است.

پورعباس با بیان اینکه در نظام آموزشی کشور کمی سازی و توزیع ظرفیت ها بین زن و مرد به خوبی انجام شده و در این زمینه جزء کشورهای پیشرو هستیم؛ تاکید کرد: باید کیفی سازی را ارتقا دهیم؛ بر همین اساس تشکیل سازمان ملی سنجش در دستور کار قرار گرفته و تا ۶ ماه آینده مستقر می شود.

** کیفی سازی؛ مسیر حرکتی سازمان ملی سنجش

وی گفت: مسیر حرکتی ما در مسیر کیفی سازی و ارائه خدمات است؛ به همین علت لازم است یک نهاد بیرونی مانند سازمان ملی سنجش بر تمام آزمون های ارگان های کشور نظارت داشته باشد. 

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور ادامه داد: آموزش ۲ بال آموزش گیرنده یعنی دانشجو و آموزش دهنده یعنی استاد دارد؛ باید هر ۲ ارزیابی شوند که بخشی از آن انجام شد، اما به علت تعارض منافع گسترش نیافت و هم اکنون مجدد از سر گرفته شد.

هدایت؛ شاخص ارزشیابی سازمان ملی سنجش

پورعباس تاکید کرد: سازمان ملی سنجش شاخص های ارزشیابی را در راستای هدایت تحصیلی و شغلی مدنظر قرار می دهد و طبق قانون مصوب شده و وزارت علوم هم پذیرفته است. این سازمان تحت نظر ریاست جمهوری به شکل هیئت امنایی اداره خواهد شد، رئیس آن رئیس جمهور، نایب رئیس آن معاون اول، ۲ نفر از شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲ رئیس دانشگاه معتبر و چند متخصص در آن عضو هستند و سنجش بر مبنای یک ارزشیابی درونی که در تمام دستگاه ها باید انجام شود، صورت می گیرد. 

** سازمان ملی سنجش بیشترین تعامل را با دولت خواهد داشت

وی گفت: مجلس بر تمام ارگان ها نظارت دارد و سازمان ملی سنجش هم جزئی از دولت است و بیشترین تعامل را با مجلس خواهد داشت.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور درباره نحوه برگزاری امتحانات نهایی با تشکیل این سازمان گفت: برنامه ریزی و مدیریت اجرایی تمام آزمون های کشور بر عهده سازمان ملی سنجش است؛ اما بدین معنا نیست که یک تنه خودمان پیش رویم. سازمان ملی سنجش بانک سوال دارد، یعنی سوالات ارزشیابی می شوند و سپس در جلسه کنکور به داوطلبان تحویل داده خواهد شد، تعاملات سازمان ملی سنجش با معلمان به صورتی پیش می‌رود تا سوالات نهایی در استانداردهای بین المللی طراحی شوند.

** برگزاری کنکور به شیوه ترکیبی تسلطی

پورعباس با اشاره به نحوه برگزاری کنکور برای سال های آینده اظهار کرد: کنکور از حالت تستی رقابتی به حالت ترکیبی تسلطی تبدیل می شود؛ به اینصورت که سوالات  تشریحی، پاسخ کوتاه و جور کردنی خواهند بود که به نفع داوطلب است. 

وی اضافه کرد: بررسی‌های فنی نشان می‌دهد داوطلبان کنکور به هیچ عنوان در دام کلاهبرداران نخواهند افتاد و پیش بینی می کنیم تقلب در کنکور امسال به صفر برسد، با سایر دستگاه ها تعاملات خوبی داریم و در کنار هم اهداف را پیش خواهیم برد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته