دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

افتتاح خط تولید نخ ATY با ظرفیت سالانه ۲.۲ هزار تن با تجهیزات بومی

افتتاح خط تولید نخ ATY با ظرفیت سالانه ۲.۲ هزار تن با تجهیزات بومی
خط تولید نخ ATY با ظرفیت سالانه ۲.۲ هزار تن با تجهیزات بومی در استان قزوین افتتاح شد.
کد خبر : 911409

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،  با حضور روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و استاندار قزوین، خط تولید نخ ATY با ظرفیت تولید ۲.۲ هزار تن در سال در شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده نخ در استان قزوین افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

روح الله دهقانی، معاون علمی رئیس جمهور در ادامه سفر یک روزه به استان قزوین با حضور در شهرک صنعتی لیا، خط تولید نخ ATY شرکت نفیس نخ که با استفاده از تجهیزات و فناوری بومی ایجاد شده است را افتتاح کرد..

احمد جریان، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان این خط تولید از ظرفیت اسمی تولید سالانه ۲.۲ تن نخ برخوردار است، ادامه داد: با کمک این خط تولید، شرکت نفیس نخ، تولید محصولات نخ تکسچره شده با هوای فشرده که خواصی مشابه نخ‌های پنبه‌ای و پشمی دارد و جزو پیشروترین فناوری‌های تولید نخ به شمار می‌رود را بومی سازی کرده است.

وی ادامه داد: همچنین تولید نخ پلی‌استر را که کاربرد‌های گسترده‌ای دارد در دستور کار قرار داده است.  نخ‌های پلی‌استر، در تمامی فراورده‌های پارچه‌ای همچون پتو، پارچه، کمربند ایمنی به کار می‌روند.

این فعال حوزه دانش بنیان افزود: شرکت نفیس نخ توانسته است به واسطه تولیدات خود، بیش از ۹ شرکت بیرونی تولید کننده نخ را فعال کند و کارخانه‌های متعددی در سراسر کشور از طریق نفیس نخ فعال شدند و محصولات آن را تولید می‌کنند.

جریان دانشبا بیان این‌که محصولات این شرکت، به کشور‌های همجوار صادر می‌شود افزود: به واسطه تولید این محصولات، وارادت بسیاری از محصولات وابسته کاهش یافته است که زمینه صرفه جویی ارزی را فراهم کرده است.

جریان بیان کرد: به واسطه تولیدات این شرکت، نخ، برای ۷۸۰ نفر اشتغال ایجاد شده است و ۶۰ درصد از قطعات و تجهیزات مورد نیاز این صنعت که مشمول تحریم‌ها است توسط متخصصان این شرکت ساخته شدند.

وی با اشاره به این‌که توسعه اخیر شرکت، برای ۵۰ نفر شغل ایجاد کرده است، افزود: با راه اندازی خط تولید  برای ۲۰۰ نفر دیگر ایجاد شغل پایدار خواهد کرد. در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد تناژ کل تولیدی شرکت صادر می‌شود  که این میزان تا پایان سال ۱۴۰۳  به ۵۰ درصد از تولیدات شرکت، افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: انجام عملیات تکسچرایزینگ نخ با هوای فشرده، یکی از متنوع‌ترین روش‌های تکسچره کردن نخ به شمار می‌رود که از ویژگی‌های آن ترکیب انواع مختلف نخ‌های خام با یکدیگر است.

نخ ATY حاصل عملیات تکسچره هوای فشرده بر روی نخ به کمک جت هواست، که با ایجاد فشردگی بین الیاف، درگیری ایجاد و بدین وسیله نخ‌های متنوعی از نظر ظاهری تولید می‌شود.

هدف از این فرآیند، به‌دست آوردن خصوصیات و ویژگی‌های ظاهری مشابه با انواع نخ‌های ریسیده شده پنبه، پشم و آکریلیک، تحت عملیات کشش و حرارت توسط هوای فشرده است. این نخ‌های ATY به عنوان چله، پود و خاب فرش، تریکوبافی و منسوجات خانگی و صنعتی کاربرد دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته