دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رفع نیاز صنایع با ساخت پلیمر‌های پیشرفته مهندسی

رفع نیاز صنایع با ساخت پلیمر‌های پیشرفته مهندسی
پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به تولید پلی یورتان ترموپلاستیک (TPU) شدند که در صنایع خودرو، کفش، لوازم ورزشی، چسب و قطعات صنعتی به عنوان مواد اولیه تولید قطعات خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر : 911360

نیما اسکندری عضو هیئت مدیره یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: پلی یورتان‌های ترموپلاستیک که به عنوان TPU در صنعت شناخته می‌شوند، یک الاستومر همه‌کاره با خواص منحصربه‌فرد است.

وی ادامه داد: پلی یورتان‌های ترموپلاستیک خاصیت ارتجاعی بالا و استحکام مکانیکی بالا و مقاومت سایشی بسیار زیادی دارد؛ این محصول به دلیل خواص مکانیکی بالا در حوزه‌های مختلف صنعتی از جمله خودروسازی، نظامی، الکتریکی، صنعتی و بهداشتی کاربرد‌های فراوانی دارد.

عضو هیئت مدیره این شرکت دانش‌بنیان افزود: این محصول به دلیل پیچیدگی‌های فرآیند تولید و زمان‌بر بودن در کشور تولید نمی‌شد. چنین محصولی فقط در منطقه توسط یک شرکت در ترکیه‌ آن را تولید می‌کرد که خوشبختانه اکنون توانسته‌ایم دومین کشور تولید‌کننده این محصول در منطقه باشیم. 

وی اظهارکرد: پلی یورتان‌های ترموپلاستیک از توالی متناوب قطعات سخت و نرم تشکیل شده و تولید آن نیاز به اکستروژن واکنشی و راکتور‌های پیچیده‌ای دارد تا بتواند ابتدا پلی‌ال‌ها (بخش نرم) را سنتز و سپس در اکسترودر واکنشی با بخش سخت ترکیب و تبدیل به گرانول شود.

اسکندری اضافه کرد: تولید این محصول به شدت به نسبت استکیومتری مواد اولیه وابسته است و کوچکترین انحرافی در آن منجر به ژل شدن یا پلیمری با خواص نامطلوب می‌شود از اینرو به دلیل خاص بودن این محصول قیمت بالایی در بین پلیمر‌ها دارد.

وی عنوان کرد: گرید‌های مختلفی از این محصول طی سال‌های اخیر برای کاربرد‌های متنوعی از جمله شیلنگ‌های فشار قوی (پنوماتیک)، قطعات خودرو (گردگیر)، چسب‌های صنعتی و بسیاری دیگر از کاربرد‌های صنعتی از کشور‌هایی مانند چین، ایتالیا، ترکیه و آلمان وارد کشور می‌شدند. مصرف‌کنندگان کشور به راحتی می‌توانند این محصول را با قیمتی ۲۰ درصد ارزان‌تر، جایگزین نمونه‌های مشابه خارجی کنند.

عضو هیئت مدیره این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: گرانول‌های تولیدی این مجموعه قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را دارد. به عنوان مثال کفی کفش‌های ورزشی به علت سایش زیاد، ترک برمی‌دارند، اما این محصول به علت مقاومت سایشی، انعطاف‌پذیری زیادی دارد و دیگر با مشکلات محصولات قدیمی مواجه نیست.

اسکندری به مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک مقدار فرایند‌های حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان طولانی است. هرچند شرکت ما در کریدور صادراتی جزو شرکت‌های صادراتی دانش بنیان محسوب می‌شود، اما فرایند حمایت از این مجموعه نیز زمان‌براست. امیدواریم این فرایند‌ها هرچه زودتر تسهیل پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته