دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1403 - 12:31
متخصص جراحی مغز و اعصاب خبر داد؛

انجام نخستین جراحی قطع تشنج کودکان با روش‌ ژاپنی‌ها در ایران

انجام نخستین جراحی قطع تشنج کودکان با روش‌ ژاپنی‌ها در ایران
یک متخصص جراحی مغز و اعصاب گفت: کودک ۸ ساله مبتلا به تومور تشنج مورد عمل جراحی موفقیت‌آمیز قرار گرفت و بدون هیچ عارضه‌ای بهبود یافت.
کد خبر : 911336

منصور پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: در عمق مغز بعضی افراد که قسمت مهمی از نظر وجود هسته‌های مختلف با عمکرد‌های خاصی است، توموری وجود دارد که باعث تشنج می‌شود.

وی افزود: این تومور‌ها سرعت پیشرفت کمی دارند و در سنین کودکی به شکل خنده‌های بسیار زیاد و گاهی به شکل‌های دیگر مثل خیره شدن به یک نقطه ثابت، لرزیدن بدن، پرش عضلات دست و پا، بیهوش شدن، سفت شدن بدن، حالت تهوع و افتادن ناگهانی نشان داده می‌شود.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب گفت: اکثراً به دلیل شکل خاص و گیج‌کننده‌ای که این تشنج‌ها دارند، دیر تشخیص داده‌ ‌می‌شود ولی می‌توان با تصویربرداری‌ مغز از وجود این تومور‌ها مطلع شد.

پرورش اظهار کرد: این تومور‌ها برای کودکان موجب تشنج‌های مقاوم به درمان می‌شود و با رسیدن سن به حدود 7 سالگی کودک درگیر اختلالات هورمونی مثل بلوغ زودرس می‌شود.

وی گفت: سال‌های گذشته اقداماتی برای از بین بردن این تومور‌ها انجام می‌شد ولی به دلیل به موقیت حساسی که این تومور با علائم حیاتی دارد همراه با عوارض شدیدی بود.

پرورش بیان کرد: از جمله عوارض روش‌های درمانی در گذشته می‌توان اختلال در ناحیه چشم، به هوش نیامدن بیمار، مرگ و میر بالا و خوب نبودن نتیجه عمل را ذکر کرد.

متخصص جراحی مغز و اعصاب تشریح کرد: جراحی با دید مستقیم، با روش آندوسکوپی، جراحی‌های میکروسکوپی و حتی درمان با اشعه گامانایف ازجمله روش‌هایی است که تا به‌حال از آن استفاده می‌شده است ولی عوارض زیادی داشتند.

وی گفت: آخرین روش درمان این تومور‌ها استفاده از لوله‌های بسیار نازکی است که توسط سیستم ناوبری هدایت می‌شوند و از آن برای از بین بردن و سوزاندن اتصالات تشنج‌زا این توده و قطع ارتباط آن با سیستم مرکزی مغز استفاده می‌شود.

پرورش ادامه داد: بنیان‌گذار روش سوزاندن میلی‌متر به میلی‌متر اتصالات تومور تشنج، کشور ژاپن است و یکی از مراکز اصلی درمان این بیماری در ژاپن قرار دارد.

وی گفت: تا به امروز کودکان و بیماران ایرانی مبتلا به بیماری تشنج برای استفاده از این روش درمان به کشور ژاپن سفر می‌کردند.

متخصص جراحی مغز و اعصاب با اشاره به هزینه‌های بالای درمان تشنج در خارج از کشور گفت: هزینه درمان این بیماری در کشور ژاپن چیزی حدود 300 هزار دلار بوده است، علاوه بر آن هزینه‌های مترجم ،سفر، هتل و..  را باید در نظر داشت.

پرورش اظهار کرد: تیم جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران متشکل از متخصصین بیمارستان‌های فیروزگر و رسول اکرم توانسته است برای اولین بار این روش درمان را در کشور اجرا کند.

وی با بیان اینکه در منطقه غرب آسیا و در خاورمیانه این اولین عمل قطع تشنج کودکان بود، گفت: توانستیم کودک 8 ساله مبتلا به تومور تشنج را مورد عمل جراحی قرار دهیم که این عمل بسیار موفقیت آمیز بود و کودک بدون هیچ‌ عارضه‌ای بهبود یافت.

متخصص جراحی مغز و اعصاب بیان کرد: این درمان با همان تجهیزات، تکنیک و روش ‌کشور ژاپن صورت گرفت و ما پیگیر حال کودک هستیم و تا کنون هیچ مشکلی پیش نیامده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته