دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1403 - 13:33

تأثیر دانشگاه در ارائه خدمات سلامت‌محور، اقتصاد سلامت و فرهنگ سلامت

تأثیر دانشگاه در ارائه خدمات سلامت‌محور، اقتصاد سلامت و فرهنگ سلامت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی گفت: دانشگاه در ارائه خدمات سلامت محور، اقتصاد سلامت، فرهنگ سلامت و در مسائل اجتماعی مرتبط با سلامت اثر گذار و ایفاکننده نقشی جدی است. 
کد خبر : 911330

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ علیرضا خوشدل رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در نشست خبری سومین همایش ملی و بین‌المللی سلامت، حکمت و حکمرانی که امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شد اظهار کرد: سوالات کلیدی متعددی در حوزه سلامت راجب حکمرانی سلامت وجود دارد که بسیار اصولی است و اگر برداشت درستی از سلامت حکمت وجود نداشته باشد، نمی‌توان خدمات مناسب را در این زمینه ارائه داد. 

وی افزود: حکمت در سلامت در سه لایه «بینش» که تشکیل شده از عقل و بینش، «منش» که تشکیل شده از اخلاق و درک متقابل، «کنش» که تشکیل شده از ارتباط همگانی، تعریف شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه در ارائه خدمات سلامت محور، اقتصاد سلامت، فرهنگ سلامت و در مسائل اجتماعی مرتبط با سلامت اثر گذار و ایفاکننده نقشی جدی است. 

در ادامه این نشست خلیل علی محمد زاده دبیر علمی همایش گفت: پیام سلسله همایش‌های سالیانه علوم حکمت این است که دانشگاه‌ها، وزارت خانه‌ها، سازمان‌ها و مراکز مرتبط در راستای حکمی سازی علوم تلاش کنند. کاری که قرار است ما انجام دهیم در حیطه حکمی سازی سلامت  به خصوص یک حکمرانی خوب است.

وی مطرح کرد: قرار است بررسی کنیم و متوجه شویم که اگر علم حکمی سازی شده وارد حوزه سلامت شود چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. انتظار ما این است که مدیریت مبتنی بر علم، عقل و فهم شود. از سوی دیگر مدیریت، مبتنی بر کارایی و اثر بخشی شود. همچنین مدیریت به سلامت پوشش همگانی دهد یعنی عدالت در سلامت برقرار شود.

دبیر علمی همایش ملی و بین‌المللی سلامت، حکمت و حکمرانی گفت: سوال این است که اگر حکمی سازی سلامت در یک حکمرانی خوب شکل گیرد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در جواب باید بگویم مدیریتی شکل می‌گیرد که در آن قانون وجود دارد. خدمات ارتقا یافته و گلوگاه‌های فساد و سو مدیریت کنترل و پاسخگویی در برابر شهروندان شکل می‌گیرد. در یک حکمرانی خوب، صحیح خرد جمعی شفافیت و مسئولیت پذیری حاکم می‌شود. در این بین تعارض منافع باید رسیدگی شود.

علی محمد زاده ادامه داد: در حکمرانی مطلوب سلامت شهروندان باید در تعیین اولویت‌ها و نیاز‌های سلامت و سپس در ایجاد جامعه سالم مشارکت کنند. ما در نهایت باید به اجتماعی شدن نظام سلامت برسیم. حاکمیت خوب و همچنین سلامت، تنها با دولت و ملت به دست نمیاید بلکه همکاری مردم و دانشگاه‌ها در این معقوله موضوع بسیار مهم است. سلامت باید در همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها، خانواده و شهروندان وجود داشته باشد. 

وی بیان کرد: حکمت یک واژه ایرانی و اسلامی است. حکمت کمال عقلانی بشر است. حکمت معانی گوناگونی دارد. حکمت با علم، عقل، اخلاق و عمل خوب مرتبط است؛ بنابراین در حکمی سازی سلامت باید به همه ابعاد سلامت توجه شود. سلامت فقط سلامت جسمی نیست. سلامت روانی و معنوی و ... نیز بسیار مهم است. سلامت در تعریفی که سازمان جهانی کرده تنها فقدان بیماری نیست.

علی محمد زاده گفت: سلامت فقط مرتبط با حوزت وزارت بهداشت نیست بلکه همه حوزه‌های اقتصادی فرهنگی سیاسی را نیز در بر می‌گیرد. سلامت یک پدیده چند وجهی است. هرزمانی که از پیشرفت صحبت می‌شود باید توجه شود که ستون خیمه پیشرفت، سلامت و انسان سالم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته