دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1403 - 11:31
به مناسبت روز جهانی ارتباطات؛

شش پروژه مهم ارتباطی کشور با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد / امضای ۱۱ قرارداد خرید تجهیزات شبکه از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی

شش پروژه مهم ارتباطی کشور با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد   امضای ۱۱ قرارداد خرید تجهیزات شبکه از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی
حجت‌الاسلام رئیسی از نمایشگاه آخرین اقدامات، خدمات و دستاوردهای وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش‌های پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات دیدن کرد.
کد خبر : 911305

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، صبح امروز (سه شنبه) جلسه ستاد نظارتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و با حضور عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونان و مدیران این وزارتخانه در عمارت کلاه فرنگی تشکیل شد.

رئیس جمهوری در حاشیه برگزاری این جلسه، شش پروژه مهم ارتباطی کشور را به مناسبت روز جهانی ارتباطات افتتاح کرد که در بخش‌های طرح توسعه ارتباطات روستایی، پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها، سایت‌های جدید نسل پنجم تلفن همراه، توسعه ظرفیت شبکه انتقال و شبکه IP ملی و همچنین افزایش نقاط حضور شرکت ارتباطات زیرساخت بود.

در جلسه امروز با حضور حجت‌الاسلام رئیسی، پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کار‌های ۲۰ شهر در ۱۴ استان لرستان، همدان، قزوین، مازندران، سیستان و بلوچستان، فارس، تهران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان شرقی، گیلان، اصفهان، سمنان و هرمزگان که در سه ماه گذشته ایجاد پوشش در آنها به پایان رسیده بود، افتتاح شد و عملیات اجرایی این پروژه در ۵۰ شهر دیگر رسما آغاز شد.

همچنین در راستای توسعه عدالت ارتباطی، تعداد روستا‌هایی که در دولت سیزدهم به شبکه ارتباطی پایدار و باکیفیت متصل شدند از عدد ۷۵۰۰ روستا عبور کرد. با اتصال این روستا‌ها به شبکه ارتباطی کشور، درصد روستا‌های بالای بیست خانوار متصل به شبکه پایدار و باکیفیت ارتباطی از ۷۹ درصد در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم به ۹۶ درصد رسید که ۹۸.۸ درصد جمعیت روستایی کشور را تشکیل می‌دهد.

همچنین، ۱۸۰۰ امین سایت نسل پنجم تلفن همراه (G۵) نیز افتتاح و رسما به بهره برداری رسید که از این تعداد ۱۲۰۰ سایت نسل پنجم در یک سال گذشته راه اندازی شده است.

علاوه بر آن در فاز دوم پروژه توسعه و ارتقای پایداری شبکه انتقال با استفاده از توانمندی داخلی ظرفیت شبکه با رشدی حدود ۹۰ درصدی به ۶۰ ترابیت برثانیه توسط حجت‌الاسلام رئیسی به بهره برداری رسید که لااقل ۲۰ ترابیت از این افزایش ظرفیت در شبکه انتقال با استفاده از تجهیزات بومی و داخلی توسعه داده شده است.

این پروژه در ۲۰ استان کردستان، کرمانشاه، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، هرمزگان، لرستان، ایلام، خوزستان، کهگیلویه وبویراحمد، فارس، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان مورد بهره برداری قرار گرفت.

ضمن اینکه در پروژه دیگر ظرفیت شبکه IP ملی با رشد ۹۵ درصدی به ۵۴.۶ ترابیت رسید که در ۱۱۹ نقطه حضور شبکه IP ملی و ۶ نقطه جدید توسعه داده شده است.

پروژه ششم نیز افزایش نقاط حضور شرکت ارتباطات زیرساخت در شهر‌های طبس، فردوس، هندورابی، گرگان تپه، آباده، اسدآباد و جزیره خارک بود که باعث شد این نقاط از ۱۱۹ به ۱۲۶ نقطه افزایش پیدا کند. ضمنا در راستای افزایش پایداری و تاب آوری شبکه در ۸ استان که فاقد مرکز پشتیبان بودند نیز مراکز پشتیبان ایجاد شد.  

همچنین با حضور رئیس جمهوری، ۱۱ قرارداد خرید تجهیزات شبکه از شرکت‌های دانش بنیان داخلی توسط اپراتور‌های ارتباطی به ارزش بیش از ۲ هزار میلیارد تومان منعقد شد.

این قرارداد‌ها در راستای نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و با هدف حمایت از تولید تجهیزات مخابراتی و ارتباطی با فناوری پیشرفته و بومی سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات میان اپراتور‌های مخابراتی با تولیدکنندگان تجهیزات ارتباطی به امضا رسید.

همچنین حجت‌الاسلام رئیسی در حاشیه برگزاری جلسه نظارتی ستاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از نمایشگاهی که از تولید محصولات داخلی برگزار شده بود، بازدید کرد.

بنابراین گزارش، پنجشنبه هفته گذشته نیز با حضور رئیس جمهوری و وزیر ارتباطات، پروژه فیبرنوری منازل و کسب وکار‌های استان قم در همه شهر‌های این استان رسما افتتاح شد و بیش از ۴۳۵ هزار خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفتند تا میزان پوشش در این پروژه از ۷.۵ میلیون خانوار در سراسر کشور عبور کند. با افتتاح صورت گرفته، شهر قم نخستین کلانشهر کشور به شمار می‌رود که پروژه FTTx در آن بطور کامل به اتمام رسیده است.

همچنین در سال گذشته نیز با حضور رئیس جمهوری پروژه فیبرنوری منازل و کسب وکار‌های استان گلستان در همه شهر‌های این استان به عنوان نخستین استان کشور افتتاح شده بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته