دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1403 - 09:33
به مناسبت هفته ملی جمعیت؛

جبران برای بهبود شاخص‌های جمعیتی ۱۵۰ سال طول می‌کشد

جبران برای بهبود شاخص‌های جمعیتی ۱۵۰ سال طول می‌کشد
یک مدیر بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: اگر نرخ باروری کلی کشور به تله جمعیتی برسد بهبود شاخص‌های جمعیتی تقریبا ممکن نیست و ۱۵۰ سال طول می‌کشد تا کشور از این بحران خارج شود.
کد خبر : 911251

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، هم زمان با هفته ملی جمعیت مسعود بابا در یادداشتی نوشت: جوانی جمعیت و مباحث مرتبط با آن هم اکنون از مهمترین مسائل کشور است که اگر نادیده گرفته شود، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به آینده کشور وارد خواهد کرد.

جمعیت جوان که اساس توسعه و آبادانی هر جامعه است باید حفظ و صیانت شود. نرخ باروری کلی، شاخص جمعیتی بسیار مهمی در پیش بینی وضعیت جمعیتی کشور در آینده است. اکنون نرخ باروری کلی در کشور ۱.۶۶ است که به تله جمعیتی (عدد ۱.۵) بسیار نزدیک شده است، اگر نرخ باروری کلی کشور به تله جمعیتی برسد بهبود شاخص‌های جمعیتی تقریبا ممکن نیست و حدود ۱۵۰ سال طول می‌کشد تا کشور از این بحران خارج شود؛ بنابراین برای آنکه بتوانیم نرخ باروری کلی کشور را به سمت حد جایگزینی مطلوب که عدد ۲.۵ است سوق دهیم همت عظیم ملی مورد نیاز است. امسال هفته جمعیت از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت با شعار" نقش من در جوانی ایران؟ " برگزار می‌شود. این شعار تامل برانگیز است، نقش جامعه بهداشت و درمان در جوانی ایران چیست؟ آموزش، مشاوره و اطلاع رسانی مناسب به عموم مردم درخصوص بحران جمعیت فعلی کشور و آشنا کردن آنان با تسهیلات فرزندآوری که دولت به عنوان مشوق برای عموم مردم از آبان سال ۱۴۰۰ به مدت ۷ سال در نظر گرفته است. امید است با عزم و اراده ملی بتوانیم بر این مهم فائق آئیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته