دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رونمایی از یک کتاب کودک در نمایشگاه کتاب؛

پوراسمعیل: «تخت آتا» با ایده و حرف‌های فرزندم شکل گرفت/ کتاب کودک باید تربیت‌گر باشد

پوراسمعیل: «تخت آتا» با ایده و حرف‌های فرزندم شکل گرفت  کتاب کودک باید تربیت‌گر باشد
رونمایی از کتاب «تخت آتا» ویژه کودکان با حضور نویسنده این کتاب مهدیه پوراسمعیل و رحیم مخدومی مدیر مسئول مؤسسه رسول آفتاب در غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار شد.
کد خبر : 910701

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدیه پوراسمعیل نویسنده کتاب تخت آتا در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در غرفه انتشارات رسول آفتاب گفت: حدود یک ماه نوشتن داستان طول کشید تا اینکه کتابم برگزیده جشنواره رسول آفتاب شد. این کتاب در گروه سنی الف و ب است که روایتگر دختر خردسالی به نان نرگس که نوه یک جانباز است.

وی افزود: فضای داستان کودکانه است که در کنار آن آشنایی با مفاهیم ایثار و گذشت را داریم در حقیقت این داستان می‌خواهد با خانواده‌های جانبازان همزاد پنداری کند.

رحیم مخدومی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جانبازان عزیزان ما به لحاظ نسلی پدر بزگ شده اند، خانم پوراسماعیل داستانش را با نگاه به این موضوع برای کودکان پیش برد؛ بنده هم وقتی که با این داستان مواجه شدم به این مفهوم رسیدم که حتما او با جانبازی برخورد داشته تا توانسته این داستان را بنویسد.

پوراسمعیل خاطرنشان کرد: ایده‌های اولیه نویسنده از تجربه زیستی خود شکل می‌گیرد من این توفیق را دارم که فرزند جانباز هستم با جانبازانی که طی دیدار‌هایی که داشتیم آشنا بودم و در بخشی از تخیل خود هم استفاده کردم و این جشنواره را فرصتی دانستم تا نقش ایثار آنها را تا حدودی نشان دهم.

وی افزود: نزدیک به یک دهه است که در این عرصه فعالیت می‌کنم بنا به گرایش تحصیلی ادبیات خواندم و بنا به رشته تحصیلی که داشتم توانستم با ادبیات و شعر ارتباط نزدیکی داشته باشم به این ترتیب فعالیت خود را شروع کردم که حدود دو سال است که در کارگاه‌های نویسندگی شرکت می‌کنم یک رمان هم در دست دارم که مربوط به زنان است.

در ادامه رحیم مخدومی دبیر ششمین جشنواره رسول آفتاب با اشاره به این جشنواره یاد آور شد: از سال ۸۹ اقدام به برگزاری این جشنواره کردیم فراخوان داستان، عکس و کاریکاتور داشتیم، اما جشنواره ششم که دو سال پیش برگزار شد را به موضوع کودک در دفاع مقدس اختصاص دادیم.

به این ترتیب رصدی صورت گرفت که در حوزه دفاع مقدس چقد کتاب کودک کم داریم و به اندازه تقاضا نیست شاید دلیل آن این است که نویسنده فکر می‌کند سخت است که دفاع مقدس را کودکانه نوشت در حال حاضر در حوزه دفاع مقدس از آثار جشنواره دو کتاب کودکانه را چاپ کردیم. موضوع بعدی اگر بحث شهادت را مطرح کنیم که نه فقط برای کودک بلکه برای بزرگسال از نظر روانشناسانه صحیح نیست که قهرمان داستان از بین برود، اما چگونه می‌شود این موضوع را به کودک گفت!

وی با اشاره به مفهوم دفاع مقدس توضیح داد: دفاع مقدس یک مقوله خشن است وقتی بحث دوری پیش می‌آید طاقت فرسا است علت استقبال بچه‌ها از این مبحث روحیه جنب جوش آنها است. اما متاسفانه داستان نویسان غیر متعهد می‌آیند و از این فرصت طلایی سو استفاده می‌کنند، ادبیات غیر متعهد سو استفاده می‌کند داستان‌هایی را خلق می‌کند که از این طبیعت برای ظلم و تخریب و ضربه زدن استفاده می‌کند یا در برخی از بازی‌ها نشان دهنده این است که کودک می‌تواند هر چیزی را از طریق دزدی بدست بیاورد برای همین بچه‌ها هم تسلیم آن می‌شوند؛ وظیفه ادبیات این است بچه‌ها را به گونه‌ای بار بیاورد که عقب نشینی نکنند و مسئله را عاقلانه حل کنند ما نیاید اجازه دهیم با ترسیم غلط از این موضوع روح و روان بچه‌ها سنگدل وخشن شود.

پوراسمعیل با بیان اینکه ما در نظامی زندگی می‌کنیم که پر از حادثه است، گفت: کودکان کشور‌های مختلف مثل عراق و فلسطین با این حوادث روبه رو هستند، اما ما در کشوری زندگی می‌کنیم که مبانی فکری غنی داریم دنیا مات و مبهوت غزه شده است پس ببینید کودکان وقتی حرف می‌زنند انگار دانشمندان حرف می‌زنند، با ظرفیت‌هایی که ما داریم می‌توانیم از کودکان بخواهیم راه را درست انتخاب کنند؛ در تخت آتا مادربزرگ آرام آرام با نرگس حرف می‌زند و شهادت را برای او توضیح می‌دهد که در نهایت می‌گوید خدا به ما وعده شهادت داده است.

وی افزود: این کتاب باعث شد جدی‌تر مسیر کودک و نوجوان را ادامه دهم من در تخت آتا از روحیه محمد حسین پسرم استفاده کردم با ایده‌ها و حرفهایش این طرح در ذهن من شکل گرفت. کار کودک دشوار است باید کودک شد و با آنها نوشت من با اعتقاد به ائمه اطهار راه را پیدا کردم و توانستم مفاهیم را بیاورم از همه به خصوص خانواده ام تشکر می‌کنم که در این راه حامی ام بودند.

مخدومی هم گفت: حضرت آقا در خصوص تربیت فرزندان خود از داستان خیلی بهره برده است ایشان یک نکته جالبی را به کار می‌برند که آدم انتظار چنین تواضعی را از رهبر ندارد در جایی می‌گویند آیا می‌شود من آذری یزدی که نویسنده کودک است را زیارت کنم! آنقدر به کتاب بچه‌های خوب اهمیت می‌داد که همه جلد‌های آن را برای کودکانشان فراهم کرده بود. آقا می‌فرمایند یکی از وظایف زن این است که فرزند را آنچنان بار بیاورد که وقتی بزرگ شد بدون عقده، ذلت، بدبختی و فلاکت نسل‌های غربی بار آمده باشد.

وی افزود: کتاب کودک قرار است تربیت کند و ماندگار باشد، ما روزی نخواهیم بود و این کتاب‌ها هستند پس این موضوع خیلی اهمیت دارد از جامعه ناشران دفاع مقدس خصوصا آقای کریمی پور سپاسگزار هستم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته