دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساخت قطعات پیش‌ساخته بتنی مقاوم در برابر زلزله توسط محققان کشور

ساخت قطعات پیش‌ساخته بتنی مقاوم در برابر زلزله توسط محققان کشور
پژوهشگران یک شرکت‌ دانش‌بنیان ایرانی موفق به طراحی و ساخت قطعات پیش‌ساخته بتنی شدند؛ محصولی که دوستدار محیط زیست بوده و به کاهش مصرف انرژی کمک کرده و در برابر زلزله نیز مقاوم است.
کد خبر : 908744

حامد آناهیدT عضو هیئت مدیره و مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: یکی از محصولات مجموعه، قطعات پیش‌ساخته بتنی GRS است. این قطعات پایه سیمانی دارند و ضخامت آنها ۲ - ۳ سانتی‌متر است و در ابعاد ۳۰ سانتی‌متر در ۳۰ سانتی‌متر تا ۳ متر در ۳ متر تولید می‌شوند.

وی دارابودن ویژگی‌های مکانیکی مناسب از قبیل مقاومت فشاری و شکست، کششی، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی (ذوب و یخ بندان)، مقاومت در برابر مواد خورنده و اسیدی (ناشی از باران) و داشتن یکپارچی هنگام گسیختگی را از مزایای این محصول برشمرد.

آناهید اظهارکرد: این محصول از مزایایی مانند سرعت بسیار بالای اجرا، سهولت نصب و مونتاژ و همچنین دمونتاژ، شکل‌پذیری متنوع و تولید طرح‌های خلاقانه معماری، سبکی قطعات نما و ایمنی درمقابل زلزله و باد، تنوع رنگ و بافت سطوح نما، کنترل کیفیت و یکنواخت بودن کل طرح و رنگ، افزایش خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی شامل قابلیت باربری، استحکام، افزایش مقاومت در برابر تنش‌های حرارتی وضربه‌پذیری، کاهش ترک‌های مویی و سایش و خستگی، کمک به محیط زیست و کاهش شدید ضایعات، کمک به صرفه‌جویی انرژی، قیمت بسیار مناسب و کیفیت مطلوب برخوردار است و گزینه مناسبی برای طراحی نما ساختمان‌ها با معماری سنتی یا مدرن محسوب می‌شود. اکنون این محصول در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار عرضه شده است.

این پژوهشگر عنوان کرد: محصول دیگر این مجموعه میکروسمنت نام دارد. این محصول پایه سیمانی که از مواد معدنی، آلی و پلیمری تشکیل شده است و به علت چسبندگی بالا می‌تواند روی سطح افقی و عمودی اجرا شود.

وی یادآورشد: میکروسمنت بتنی با ضخامت سی میلی‌متر است و برای محیط داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد ومی‌تواند به روی سطوح چوب، شیشه، سنگ اجرا شود و سطحی بدون درز، بدون ترک و بدون تغییر رنگ ایجاد کند. این محصول حداکثر تا ۱۵ سال استقامت دارد.

وی مقاوم در برابر بار زنده، ضربه، خش و مواد شیمیایی، نظافت راحت، ضدآب بودن، اجرا سریع بدون تخریب، استفاده از مواد طبیعی و سازگار با محیط زیست را از مهمترین مزایای استفاده از این محصول برشمرد و گفت: این محصول اکنون به علت مزایای رقابتی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی مانند کیفیت مطلوب و قیمت مناسب به کشور‌هایی مانند امارات، عمان، عراق، آذربایجان و اسپانیا صادر می‌شود. قصد داریم با حضور در نمایشگاه‌های متعدد این محصولات با گسترش روابط‌مان با شرکت‌ها و کشور‌های دیگر بازار صادراتی این محصولات را توسعه دهیم.

آناهید  به مشکلات اجرای این طرح‌ها اشاره کرد و افزود: این مجموعه برای اجرای این دو طرح با مشکلاتی از قبیل هزینه‌های سرسام‌آور تولید، مشکلات بیمه و مالیاتی مواجه بود. علاوه بر مشکلات اداری، به علت اعمال تحریم‌ها در تهیه مواد اولیه نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. امیدواریم این مشکلات و موانع با تدبیر درست مسوولان از میان بروند.

به گزارش آنا،  GRS یکی از نما‌های شناخته‌شده در بازار‌های جهانی است. استفاده و اجرای این قطعات از سال ۱۹۷۰ در دنیا رایج است، اما در ایران خیلی به ندرت اجرا می‌شود. در حال حاضر این شرکت دانش‌بنیان با بهره‌گیری از توان مهندسان و طراحان مجرب در طی سالیان اخیر موفق به تولید و ساخت این قطعات پیش‌ساخته بتنی شده است. همچنین امروزه تنها ۴ الی ۵ کشور جهان تولید‌کننده اصلی محصول میکروسمنت هستند، اما اکنون محققان این مجموعه با وجود تمام مشکلات و موانع توانسته‌اند این محصول را تولید و به مرحله تجاری‌سازی برسانند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته