دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1403 - 12:02

درمان جدید با سلول‌های بنیادی، همچنان برای بیماری پارکینسون امیدوارکننده است

درمان جدید با سلول‌های بنیادی، همچنان برای بیماری پارکینسون امیدوارکننده است
کارآزمایی بالینی برای بازگرداندن تولید دوپامین نتایج مثبتی را 18 ماه پس از درمان نشان داده است.
کد خبر : 904769

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مریم اسلامي - پزشک و دکتری تخصصی ژنتیک، فلوشیپ پزشکی بازساختی؛ دانشمندان امروز در یک کنفرانس بین المللی در پرتغال گزارش دادند که داده های کارآزمایی بالینی جدید برای emdaneprocel ، یک درمان امیدوارکننده مشتق از سلولهای بنیادی برای بیماری پارکینسون همچنان نتایج مثبتی را 18 ماه پس از درمان نشان می‌دهد . 

داده های ارائه شده توسط Claire Henchcliffe ، متخصص مغز و اعصاب Health،  UCIدر کنفرانس بیماریهای آلزایمر و پارکینسون نشان داد که درمان سلولهای عصبی تولید کننده دوپامین ایمن و به خوبی توسط شرکت کنندگان در کارآزمایی بالینی فاز 1 در 18 ماه، قابل تحمل است. 

داده‌ها همچنین نشان داد که سلولهای پیوندی در مغز پیوند زده شده، زنده مانده اند  و پس از سرکوب سیستم ایمنی در 12 ماه، به افزایش فعالیت دوپامینرژیک ادامه دادند. 

علاوه بر این، هر دو گروه بیماران bemdaneprocel با دوز پایین و دوز بالا، بهبودی در تست‌های عملکرد حرکتی نشان دادند و افراد با دوز بالا به دستاوردهای بیشتری دست یافتند. 

Henchcliffe، رئیس دانشکده پزشکی UCI گفت:  این هیجان انگیز است که bemdaneprocel معیارهای ایمنی و تحمل را در 12 ماه برآورده کرد و اکنون نتایج 18 ماهه نشان می‌دهد که این سلولهای آلوژنیک زنده می‌مانند و اثرات بالقوه مثبتی حتی پس از قطع داروهای سرکوب کننده ایمنی دارند. 

البته ما نباید نتایج یک مطالعه فاز 1 را بیش از حد تفسیر کنیم، اما این یک گام امیدوار کننده است که شایسته است با مطالعات بیشتر دنبال شود. 
Henchcliffe که کارآزمایی بالینی را در کلینیک UCI آلفا همراه با همکارانش در پزشکی ویل کورنل در شهر نیویورک انجام داد گفت: امید است که تزریق مغز با این سلولهای عصبی تخصصی تولید دوپامین حیاتی را بازیابی کند و پیشرفت بیماری پارکینسون را کاهش دهد. 

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی پیشرونده است که به نورون ها در ناحیه جسم سیاه مغز آسیب می رساند. نورونهای سالم دوپامین تولید می کنند، یک انتقال دهنده عصبی که به مغز و سیستم عصبی اجازه می دهد تا حرکات بدن را هماهنگ کند. از آنجا که این شبکه‌های عصبی دچار اختلال می شوند، علائم سفتی عضلات لرزش و از دست دادن هماهنگی و تعادل می تواند ایجاد می‌شود.

این اختلال صعب العلاج حدود 1 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد. بیشتر در مردان در مقایسه با زنان و اغلب در افراد بالای 60 سال رخ ميدهد. این بیماری کشنده نیست اما خطر ابتلا به ذات الریه، زمین خوردن و سایر شرایطی که ممکن است منجر به مرگ شود را افزایش می دهد. 

داده های جدید نشان می‌دهد که شرکت کنندگانی که bemdaneprocel دریافت کرده اند، کنترل علائم بهبود یافته را نشان میدهند به طوری که افرادی که دوز بالاتری دریافت کرده اند میتوانند به طور متوسط ۲/۷ ساعت بیشتر در روز علائم خود را کنترل کنند. 

در اعلام یافته‌های جدید  BlueRock، یکی از شرکت های تابعه شرکت داروسازی Bayer AG ، گفت   bemdaneprocel در فاز 2 کارآزمایی بالینی که انتظار می‌رود اواخر امسال آغاز شود آزمایش بیشتری خواهد شد. 

احمد عنایت الله، معاون ارشد BlueRock و رئیس بخش توسعه، گفت: «ما از دیدن ادامه روند مثبت در داده های آزمایشی فاز 1 bemdaneprocel در 18 ماه هیجان زده هستیم. در حالی که هنوز روزهای اولیه است و کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد ما مشتاقانه منتظر بررسی بیشتر bemdaneprocel در مطالعات بالینی هستیم". 

  Henchcliffe متخصص پارکینسون که تحقیقاتش شامل درمان مبتنی بر سلولهای بنیادی و ژن درمانی است امیدوار است فاز ۲ آزمایشی نیز تحت نظارت کلینیک آلفا UCI انجام شود.  

کلینیک آلفا UCI در ارائه آزمایشهای بالینی سلولهای بنیادی پیشرفته و ژن درمانی به بیماران تخصص دارد و به دنبال تسریع توسعه درمانهای جدید از طریق مشارکت با بیماران وارائه دهندگان خدمات پزشکی و حامیان کارآزمایی بالینی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمایشات بالینی سلول های بنیادی و تحقیقات پزشکی بازساختی در UCI به www.stemcell.uci.edu مراجعه کنید.

https://www.ucihealth.org/news/2024/03/parkinsons-clinical-trial-18-month-results

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته