دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 اسفند 1402 - 11:37
وزیر ورزش دنبال ریاست فدراسیون جهانی نیست؛

اسبقیان: سرخابی‌ها، چون فرهنگی هم هستند شبهه بنگاهداری برای واگذاری به بانک ندارند/ بیش از ۴۰ سال است در تحریم هستیم

اسبقیان: سرخابی‌ها، چون فرهنگی هم هستند شبهه بنگاهداری برای واگذاری به بانک ندارند  بیش از ۴۰ سال است در تحریم هستیم
معاون قهرمانی و سخنگوی وزارت ورزش و جوانان گفت: من ابتدا وظیفه خود می‌دانم در مورد ۷ وظیفه وزارت ورزش توضیحاتی بدهم.
کد خبر : 902141

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، شروین اسبقیان در نشست خبری در محل وزارت ورزش و جوانان گفت: خوشحال هستم که در بین شما اصحاب رسانه هستم. شمای یکه بدون شک در پیشبرد اهداف ورزش کشور موثر و مستمر ثمر هستید وب ه عنوان یاران ورزش کشور محسوب می شوید. من ابتدا در خصوص وظایف حوزه وزارت ورزش صحبتی کنم که بر اساس قانون اهداف و وظایف وزارت ورزش مصوبه شورای اسلامی به تاریخ 16 سال 99. در آن 7 مورد وظیفه برای وزارت مشخص شده است. 1-  توسعه و تعمیم ورزش همگانی،2- توسعه و ارتقا ورزش قهرمانی، 3-  ساماندهی و گسترش ورزش حرفه ای 4-  حمایت و تربیت ورزش تربیتی 5- توسعه و تربیت ورزش بانوان 6- تحکیم و تقویت معنویت ارزش های اخلاقی و پهلوانی در ورزش مبتنی بر فرهنگ اسلامی و ایرانی 7- ارتقا و ترویج شایستگی های حرفه ای در جامعه ورزش کشور.

وی افزود: استحضار دارید برای اولین بار ورزشکاران جوان و نوجوان زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ما به هنرنمایی مقابل رهبر انقلاب پرداختند. این اتفاق برای اولین بار به ابتکار وزیر ورزش و جوانان بود. در آن دیدار که بسیار مقدس و ارزشمند برای جامعه ورزش بود و رضایت رهبر انقلاب را به همراه داشت، و اینکه در دو سال گذشته رهبر انقلاب از برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان در راستای نیل به اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه در حوزه‌های فرهنگی عنایت داشتند،‌معظم له در آن دیدار 23 بار از کلمه تشکر استفاده کردند. اما بیش از 10 بار به صورت مصداقی از ورزشکاران ما تشکر کردند. این نشان می‌دهد رهبر انقلاب از عملکرد ورزشکاران ما رضایت داشتند.

معاون وزیر ورزش ادامه داد: دومین اتفاق خوب که برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه ورزش کشور اتفاق افتاد، حضور رئیس جمهور در وزارت ورزش و جوانان بود. بحث نظارت عملیاتی و کاربردی که به صورت حضوری در گزارشاتی به آقای رئیسی ارائه شد. نهایتاً جمع‌بندی و تأکیداتی رئیس جمهور برای مدیران ورزش داشتند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تشکیل شورای عالی ورزش کشور بود که 8 مصوبه ارزشمندی از جمله موضوع پروژه‌های نیمه تمام ورزشی، 4328 پروژه‌ای که نیمه تمام مانده بود، استخرها و پیست‌های ورزشی، صخره‌های صخره‌نوردی، خانه‌های جوانان، تکلیف این پروژه‌ها مشخص شد که پروه‌ها با پیشرفت زیر 50 درصد، بالای 50 و 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، با چه شرایطی به اتمام برسند. در این شورا مشخص شد از ظرفیت‌های چون بنیاد مسکن، نوسازی مدارس و توانایی وزارت آموزش و پرورش استفاده شود تا تعیین تکلیف شود و جامعه ورزش که در زیرساخت‌ها دچار مشکلاتی است.

اسبقیان خاطرنشان کرد: موضوع بعدی بحث برنامه و سند ملی پیشرفت ورزش کشور است که نقشه راه و چشم‌انداز ورزش ایران را مشخص می‌کند. در این برنامه اهداف مختلف پیش‌بینی شده تا به آنها در طول سال‌های آینده دست پیدا کنیم. این سند شامل دو بخش است؛ چشم‌انداز و راهبردها و همچنین نحوه پیاده سازی برنامه‌ها. باشگاه های خرد و محلات در واقع آغاز می شود و ماموریت این بخش ارتقای سواد حرکتی نونهالان و نوزدان و صفر تا 6 سال را دنبال می کند.

اسبقیان تصریح کرد: مرحله دوم ورزش تربیتی با محوریت مدارس زمینه نگرش افراد را به ورزش و فعالیت های بدنی و نهادینه دشن ورزش همگانی در سبک زندگی افراد را مشخص می کند. در مرحله بعدی توجه مضاعف به ارتقای کمی و کیفی رقابت های ورزشی درقالب توسعه قهرمانی پایدار است و با توسعه ورزش حرفه ای و موفقیت های تیم ملی های ملی کشور در میادین بین المللی منجر می شودو. توجه به باشگاه های ورزشی در مسیر مشارکت بخش های خصوصی از دیگر موارد سند پیشرفت ورزش کشور است. توسعه مکان های ورزشی زودبازده به ویژه در محلات این فرصت را به ما می دهد که زمینه دسترسی آسان به ورزش را به خصوص به گروهای آسیب پذیر فراهم می کند. این سند در واقع شامل دو بخش است. چشم انداز، ارزش ها و سیاست ها و راهبردها و اقدامات ملی و دوم نحوه پیاده سازی این سند است.

وی تاکید کرد: در حالت کلی ما مهارت های کلی که باید از صفر تا 6 سال آموزش دهیم در این سطح پیش بینی شده است. تکلیف ورزش کشور را این قضیه روشن می کند. اشاره کوتاهی هم داشته باشیم به موفقیت ها ورزش کشور. در حالت کلی در مسابقات جهانی در مجموع تا به پایان بهمن 379 مدال جهانی هم در خانم ها و هم آقایان کسب شده است. 663 مدال آسیایی و 412 مدال بین المللی در جمع 1454 مدال توسط قهرمانان ما به دست آمده است. در مسابقات جهانی 120 مدال طلا برای آقایان،  19 مدال طلا توسط خانم ها، 114 نقره توسط آقایان و 17 مدال نقره توسط خانم ها،  91 مدال برنز توسط آقایان و 18 مدال برنز توسط خانم ها کسب شده است.  

وی عنوان کرد: آقایان 58 مدال، در برنز هم آقایان 54 و خانم‌ها 54 مدال گرفتند. با توجه به قانون اهداف و وظایف که ورزش بانوان را به صورت جدی مورد توجه قرار می‌دهد اجازه می‌خواهم به صورت خاص مدال‌های خانم‌ها را اشاره کنم. مدال‌های کسب شده اعم از مسابقات المپیک، آسیایی و جهانی تا پایان امروز 817 مدال بوده است. حدود هزار و 199 ورزشکار ما در مسابقات بین‌المللی حضور داشتند، در دولت سیزدهم 451 مورد بوده است. همچنین 46 میزبانی در بخش بانوان داشته‌ایم و 5333نفر در این رویدادها شرکت کردند. دعوت شدگان به تیم‌های ملی هم تا به امروز 966 مورد بوده است. اعضای تیم‌های ملی هم 592 نفر بوده‌اند.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: اما تعداد نواب رئیس زن در فدراسیون های ورزشی 53 نفر بوده، 4 نفر هم نواب رئیس اول بوده‌اند. سیاستی که وزیر دنبال می‌کند اطلاع‌رسانی ورزش قهرمانی به ملت ایران است. احساس می‌کنیم یک بال موفقیت جامعه ورزش کشور، هممگامی و همدلی کل جامعه ورزش کشور است.

اسبقیان در خصوص انتخابات پیش روی فدراسیون ژیمناستیک که گفته بود با همان ثبت نام قبلی انجام می شود درحالی که آن ثبت نام توسط مراجع رد شد، آیا قرار نیست ثبت نام جدید انجام شود، گفت: انتخابات قرار شد تجدید شود. ما باید فدراسیون ها را تعیین تکلیف کنیم. بعد از حضور من 7 انتخابات انجام شد. دغدغه وزیر تعیین تکلیف فدراسیون هاست. بنابراین این فرصت را نداریم تا المپیک پاریس. در فدراسیون ژیمناستیک سه نفر ثبت نام کرده اند و با همین ها انتخابات را برگزار می کنند. این تصمیمی است که در حضور خسروی وفا و وزیر ورزش و بنده گرفته شده و هیچ مشکلی را متوجه فدراسیون نمی کند.

سخنگوی وزارت ورزش در مورد بودجه فدراسیون ها و با توجه به رویدادهای کسب سهمیه المپیک عنوان کرد: این موضوع به صورت جدی در حال پیگیری است. کمکی که به فدراسیون ها می کنیم کمک است و نامش بودجه نیست. بودجه مربوط به اداره کل ها می شود. این کمک دولت و وزارت ورزش است. جناب آقای منظور با وزارت ورزش خیلی همراهی دارد و طی روزهای آتی شاهد کمک های بعدی به فدراسیون ها خواهیم بود. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در خصوص اینکه چرا موضوع واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به روزهای پایانی سال کشیده شد، گفت: این دو باشگاه از سرمایه‌های ورزش کشور هستند که میلیون‌ها نفر از آنها حمایت می‌کنند. این دو تیم ظرفیت‌های بزرگی برای کار تجاری دارند. برخلاف دوره‌های قبل و دولت‌های قبل، در این دولت حل مشکل آنها در دستور کار بوده و دولت اراده کرده است. بخشی از سهام آنها از طریق بورس به مردم واگذار شد و این واقعی بود.

اسبقیان ادامه داد: در ادامه با توجه به مجوز هیئت واگذاری به مزایده گذاشته شد. اما استحضار دارید که منجر به نتیجه نشد. مجموعه‌هایی که اعلام کرده بودند ظرفیت پشتیبانی از این دو باشگاه را داشتند، چنین ظرفیتی نداشتند. دولت از همه ظرفیت‌های قانونی برای حل مشکلات آنها تا به امروز استفاده کرده است. با همین نگاه و رویکردظرفیت قانونی برای واگذاری آنها فراهم شد که یکی از آنها به یکی از صندوق‌های وزارت رفاه واگذار شود که مورد قبول هیئت واگذاری واقع نشد. دولت این مجوز را داده که این دو باشگاه مردمی به دو بانک غیردولتی واگذار شوند. مقدمات واگذاری آن انجام شده و بر همین اساس اقدامات قانونی انجام می‌شود. برای آنکه شبهه بنگاه‌داری ایجاد نشود چون باشگاه‌ های ما فرهنگی ورزشی هستند.

وی در مورد عدم تمرکز زدایی ورزش گفت: ما عملیاتی انجام دادیم. از حوزه جانبازان شروع کنیم،ما دیدارهای تیم ملی روسیه بانوان و والیبال نشسته را در محلات برگزار کردیم. تیم ملی فوتسال در لار مسابقه داشت. در بدمینتون شاهد بودیم که در یزد مسابقات برگزار شود و در سالهای بعدی قطعا پررنگ تر می شود و این تمرکز زدایی به صورت جدی دنبال می شود. 

وی درباره اینکه وضعیت زیرساخت‌های ورزشی از جمله ورزشگاه آزادی به کجا رسید، عنوان کرد: نواقص این مجموعه با تعیین مدیریت جدید برطرف می‌شود و هیچ مشکلی در مورد موضوع مجوز نداریم. در مجموع بیش از سه هزار پروژه را شناسایی کرده‌ایم. اعتباری که برای این پروژه‌ها لازم است، 39 هزار میلیارد تومان یا 39 همت برآورد شده است. قرار است پروژه‌های بالای 70 درصد در اولویت قرار بگیرند و سایر پروژه‌ها را نیز بنیاد مسکن و همچنین سازمان نوسازی مدارس عهده‌دار می‌شوند. مدیران ورزشی ما رویکرد ورزشی دارد و در حوزه ساخت و ساز تجربه‌ای ندارند. مدیریت اجرایی را نمی‌توانند انجام دهند. تا پایان پروژه‌های نیمه‌تمام هیچ پروژه جدیدی در کشور شروع نخواهد شد. این پروژه‌ها بنا به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی مشکلات عدیده‌ای را متوجه حوزه ورزش کشور کرده است که ان‌شاءالله با این تصمیم شورای عالی ورزش مشکلات حل خواهد شد.

معاون ورزش قهرمانی در مورد اثرات تحریم در ورزش به خصوص در مورد بلوکه شدن پول های فوتبال در فیفا و عدم ورود تجهیزات وار عنوان کرد:وزارت ورزش همان دیپلماسی قوی را دنبال می کند. قطعا استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا به دنبال این است که در تمامی بخش ها تحریم ها باشد اما اراده فرزند بچه های ایران اسلامی جلوی این تحریم ها ایستاده و خواهیم ایستاد. بیش از 40 سال است که در تحریم بسر می بریم اما پیشرفت های ایران را در زمینه های مختلف مشاهده می کنید. در ورزش هم موفقیت را می بینید. تاریخ سازی که فرزندان جانباز و توان یاب ما با وجود همه ناجوانمردی ها داشتند را دیدید و مشاهده کردید چه بلایی سر طلای خانم متقیان آوردند. در اواین بار در تاریخ پارالمپیک جایگاه دوم را بدست آوردیم.

وی در مورد اینکه بحث مالکیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس تا 11 فروردین 1403 به نتیجه می‌رسد، تصریح کرد: وزیر ورزش هم گفته‌اند ما ناظر باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها و مجموعه‌های ورزشی هستیم و شأن وزارت باشگاه‌داری نیست، وزارت ورزش باید راهبری و نظارت را داشته باشد، اما اینکه تا آن تاریخ که گفتید، تعیین تکلیف می‌شود یا نه، باید بگویم که کار به طور جدی در حال انجام است و با ارائه مستندات توضیحات خود را دادم. قطعاً خبر واگذاری در موعد مقرر اعلام می‌شود. کار پله پله جلو می‌رود. پیام این جلسات این است که وزارت ورزش به طور جدی با همکاری فدراسیون فوتبال کار را دنبال می‌کند و مشکلی پیرامون صدور مجوز آنها نخواهد بود.

وی در مورد نیازهای اداری تغییر اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی عنوان کرد: وزیر معتقد است که رشته‌های ورزشی با هم متفاوت هستند و  تخصص فدراسیون‌ها متفاوت است، نمی‌توان آنها را به یک شکل دانست. پس تصمیم بر این است که هر فدراسیون اساسنامه مختص به خودش را داشته باشد. کار کارشناسی روی این موضوع در حال انجام است و باید چکش کاری شود تا به مرحله اجرا برسد. اراده بر آن است که نواقصی که در گذشته بوده با این تصمیم از بین برود و دغدغه‌ای برای تصویب نداشته باشیم.

وی در مورد اینکه موازی کاری برای فدراسون زورخانه‌ای وجود دارد و مشکلات آن با وجود دو فدراسیون جهانی چگونه حل می‌شود، گفت: اینکه دو فدراسیون جهانی باشد، مغایر با قانون نیست. وزیر ورزش دنبال ریاست فدراسیون جهانی نیست. آن چیزی که دغدغه وزارت ورزش است، دغدغه رهبر انقلاب است و ایشان گلایه‌هایی داشتند. پس هماهنگی شد تا برای بین‌المللی کردن این رشته گام‌های عملیاتی برداشته شود. وزیر ورزش دنبال ریاست در فدراسیون جهانی نیست.دغدغه وزیر بین‌المللی کردن این فدراسیون است.

وی درباره اینکه پرداخت دیرهنگام پاداش‌ها باعث می‌شود تا از ارزش پاداش کاسته شود، عنوان کرد:  وزیر ورزش دستور تغییر آیین‌نامه را داده است و سال آینده عملیاتی می‌شود. پاداش مدال‌آوران سال 1403 براساس تغییرات اعمال شده در آیین‌نامه جدید ایجاد می‌شود. آیین‌نامه جدید ملاک پاداش مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک می‌شود و به نظر می‌رسد این طور است و تا دو سه ماه مانده مانده به المپیک حل می‌شود.

معاون وزیر ورزش در خصوص انتخابات فدراسیون‌های باقیمانده بدون رئیس و تأسیس فدراسیون در چند روز توسط وزارت قبلی گفت: هر تصمیمی باید با مطالعه باشد. فدراسیون بادبانی به فدراسیون قایقرانی بازمی‌گردد، فدراسیون راگبی به طور مستقل ادامه می‌دهد و درباره فدراسیون ساحلی و دریایی هم در حال بررسی هستیم. ما به فکر ایجاد فدراسیون جدید نیستیم، مگر اینکه پیشنهاد شود و نیاز به این مسئله باشد. درباره انتخابات سال جدید هم باید عنوان کنم که برخی فدراسیون‌ها ماه‌ها با سرپرست بودند، اما تعیین تکلیف شدند. ما در فروردین دو انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی و ورزش سه‌گانه را داریم، در اردیبهشت هم فدراسیون ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی را. تلاش می‌کنیم تا تیر ماه فدراسیونی نباشد که با سرپرست باشد. 33 ماه فدراسیون سوارکاری بلاتکلیف بود که یک مشکل اساسی بود و وزیر دستور داد که حتما تعیین تکلیف شود. رشته جذاب والیبال هم که تعیین تکلیف شد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته