دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با حضور مسئولین قضایی، اوقاف و دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد

کلنگ‌زنی ساخت بیمارستان کودکان حضرت رقیه(س) موقوفه دکتر کریم افشین

کلنگ‌زنی ساخت بیمارستان کودکان حضرت رقیه(س) موقوفه دکتر کریم افشین
ساخت بیمارستان فوق تخصصی کودکان حضرت رقیه (س) در موقوفه زنده یاد دکتر کریم افشین با حضور مسئولین قضایی، اوقاف و دانشگاه علوم پزشکی ایران کلنگ زده شد.
کد خبر : 898340

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در این مراسم گفت: استاندارد ظرفیت اشغال تخت‌های بیمارستانی 85 درصد است ولی بیمارستان‌هایی در پوشش این دانشگاه در حوزه کودکان فعالیت می‌کنند که ظرفیت اشغال تخت آنها 97 درصد است، بنابراین ساخت بیمارستان جدید کودکان بسیار اهمیت داشت.

وی با اشاره به پوشش 5.5 میلیون از ساکنین تهران به ویژه در غرب تهران، افزود: همچنین 800 هزار نفر از این جمعیت جزو اتباع هستند و راه اندازی یک بیمارستان فوق تخصص در حوزه اطفال و کودکان ضروری بود.

رئیس دیوان عالی کشور: کوتاه کردن فاصله زمانی 45 سال برای ساخت یک بیمارستان در 45 ماه

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام‌ محمد جعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به موقوفه زنده یاد دکتر کریم افشین که 45 سال قبل برای ساخت بیمارستان وقف کرده بود و تا سال 1396 اقدام اساسی صورت نپذیرفته بود به تشریح ساخت بیمارستان فوق تخصص کودکان با همکاری دیوان عالی کشور، وزارت بهداشت، شهردای تهران، سازمان اوقاف و دانشگاه علوم پزشکی ایران پرداخت.

وی ادامه داد: موقوفات زنده یاد دکتر کریم افشین که تولیت آن بر عهده دیوان عالی کشور و دادستانی کل کشور است در یک منطقه صنعتی بود که امکان ساخت بیمارستان نبود و با اجازه رهبر معظم انقلاب، با زمین‌های غرب تهران معاوضه شد و بهره برداری ساخت این بیمارستان نیز بر عهده دانشگاه علوم پزشکی ایران گذاشته شده است.

حجت‌الاسلام‌ منتظری با اشاره به تلاش‌های وزرای بهداشت سابق و اسبق و همچنین قول مساعد همراهی وزیر بهداشت دولت سیزدهم افزود: انتظار است فاصله زمانی 45 ساله برای ساخت این بیمارستان فوق تخصصی در مدت 45 ماه از سوی نهادهای مرتبط برطرف و حمایت شود.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه خداوند در قرآن به کسانیکه اموال خود را در راه خدا به صورت علنی انفاق می‌کنند، بشارت اجر بزرگ داده است، گفت: یکی از بهترین راه‌های انفاق نزد خداوند وقف است، چراکه امر خیر مستمر است و تا وقتی که وجود دارد، خداوند به واقف آن، اجر عنایت می‌کند. 

حجت‌الاسلام منتظری ادامه داد: زنده یاد دکتر کریم افشین، املاک زیادی در تهران و لواسان داشت، امروز ما به عنوان متولیان موقوفه وظیفه داریم، املاکی که از این زنده یاد در این منطقه به یادگار مانده را تبدیل به ساختمان بیمارستان کرده و کار‌ها را پیش ببریم. از آنجاکه اگر همه این موقوفه را هم بفروشیم و برای ساخت بیمارستان هزینه کنیم، قطعا کار ساخت بیمارستان به پایان نمی‌رسد، بنابراین از وزیر بهداشت درخواست کمک کردیم که وی نیز قول مساعدت داده است و با اشتیاق برای احداث و تکمیل اعلام آمادگی کرده است.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: امروز با نام خدا و یاری امام زمان (عج) این پروژه را آغاز می‌کنیم و از وزارت بهداشت درخواست داریم به دلیل اینکه این موقوفه در راستای بهداشت و درمان مردم است، همه توان خود را بکار بگیرد، درخواست دیگر نیز از حاضران و خیرین این مراسم است که در این امر خیر کمک کنند. بیمارستان موقوفه‌ای برای خدمت رسانی به قشر مستضعف است و حتما باید در امر درمان آن‌ها بکار گرفته شود. 

حجت‌الاسلام خاموشی: وقف با بیت‌المال فرق دارد/ ضرورت ارزان سازی خدمات درمانی

در ادامه حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه وقف یک مسئله تعریف شده در اقتصاد است، از دیوان عالی کشور برای احیای موقوفه زنده یاد دکتر کریم افشین قدردانی کرد و گفت: صدها موقوفه در کشور به مانند این موقوفه وجود دارد که باید با حمایت خیرین و نهادها احیاء شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: گاهی وقف شامل موقوفات منفعتی است و باید بارگذاری صنعتی، تجاری، مسکونی برای آن انجام شود و گاهی مصرف ایتام و بهداشت و درمان است و برخی موقوفات انتفاعی هستند مانند موقوفه زنده یاد دکتر کریم افشین که وقف انتفاعی کرده است. 

وی در ادامه با اشاره به نیازهای کشور در حوزه بهداشت و درمان و ارزش اهمیت موقوفات در نظام سلامت افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه نیز بر خود وظیفه می‌داند برای این پروژه اقدام کرده و باری را بلند کند و در صورت اعلام، نماینده این سازمان برای نظارت در این موقوفه جهت نظارت همراهی خواهد کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تشریح تفاوت وقف با بیت المال گفت: وقف یکی از منابع اسلام است بنابراین پیشنهاد می‌شود از همین مراحل ساخت به فکر تحقیق و توسعه پروژه بود، زیرا وقتی موقوفه‌ای تاسیس می‌شود باید همه نسبت به آن حساس باشند و وضعیت طوری شود که استمرار حیات داشته باشد زیرا رسیدگی به موقوفات بهداشت و درمان توجه ویژه می‌طلبد.

حجت‌الاسلام خاموشی در ادامه با اشاره به پیشرفت‌های علم پزشکی که می‌توانند با تجهیزات جدید روند زمان درمان را کاهش و همچنین تشخیص‌ها سریعتر و دقیق‌تر شده است، گفت: در این راستا ارزان سازی خدمات درمانی از سوی وزارت بهداشت نیز ضرورت دارد.

گفتنی است، دکتر کریم افشین؛ بخشی از اموال خود را در سال 1356 وقف احداث بیمارستان کرد. وی در سال 1366 تولیت این موقوفه را به دیوان عالی کشور و دادستانی کل کشور واگذار کرد. زنده یاد دکتر کریم افشین در سال 1368 دارفانی را وداع گفت. همچنین در تاریخ 10 بهمن 1402 توافق‌نامه احداث بیمارستان فوق تخصصی و 200 تختخوابی کودکان حضرت رقیه (س) در منطقه 22 تهران، بین رئیس دیوان عالی کشور، وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران منعقد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته