دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه:

بهترین الگوی حکمرانی، ولایی مردمی است

بهترین الگوی حکمرانی، ولایی مردمی است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش ملی تحولات محله در بندرعباس حضور یافت و بر الگوی حکمرانی مردم پایه تأکید کرد.
کد خبر : 896807

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در این مراسم با تبریک اعیاد شعبانیه، روز‌های پاسدار، جانباز و پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: محله محوری مردم پایه، مستند قرآنی و عقلانی دارد، خداوند در قرآن هر جا توصیه اجتماعی دارد خطابش به مومنین است، سوره مائده ۱۲۰ آیه دارد که ۲۴ بار یا ای‌ها الذین آمنوا در آن آمده است، در این آیات مباحث مختلف خطاب به مردم مومن است، خطاب به حکومت و حاکمان نیست.

وی ادامه داد: خداوند در آیات خطاب به مومنین می‌گوید که اقامه نماز، قسط و عدل کنید، اما مومنین باید ولایت خدا، رسول و ائمه را بپذیرند. اگر مردم دغدغه عبادت، قسط و وفای به عهد نداشته باشند از حاکمیت هیچ چیزی بر نمیاد حتی استقرار حاکمیت عدل دست مردم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: وقتی مسئله‌ای پیش می‌آید می‌گوییم چرا حاکمیت مثلا فرهنگ، اقتصاد و ... چنین است؟ ولی قرآن برعکس آن را مورد تأکید دارد و عنوان می‌کند که حاکمیت عدل محور با مردم پایه بودن امکان‌پذیر است. حضرت امام (ره) نیز دقیقا همین نگاه را داشت؛ بنابراین طرح محله‌محوری مردم پایه مبنای کاملا قرآنی دارد. به همین خاطر امام (ره) جمهوری را قبول داشت و مقام معظم رهبری به دنبال مردم سالاری دینی هستند.

استاد خسروپناه با اشاره به حکمرانی گفت: ایدئولوژی‌های جهان در دنیا مطرح است حکمرانی را دنبال می‌کنند، سوال جدی انسان ۴ دهه اخیر، حکمرانی چگونه امکان‌پذیر است؟ ۲۰۰ تعریف از حکمرانی ارائه شده است، سه مدل برای حکمرانی تعریف کرده‌اند، حکمرانی هرمی یکی از الگو‌های حکمرانی است، در این نوع از حکمرانی دولت بر اساس سلسله مراتب تصمیم‌گیری می‌کند، الگوی دوم حکمرانی بازاری و بنگاهی است، در این نوع از حکمرانی سرمایه‌داران، بنگاه‌داری می‌کنند، در دو دهه اخیر محققان غربی عنوان کرده‌اند که بهترین الگو حکمرانی شبکه‌ای است، یعنی کار‌ها را به جامعه مدنی می‌سپارند.

وی ادامه داد: دنیای غرب در گذشته جامعه مدنی را در تصدی‌گری مؤثر می‌دانست، اکنون نه تنها تصدی‌گری بلکه در حکمرانی اثرگذار می‌داند، بنابراین بهترین حکمرانی استفاده از مردم در محلات است که مسائل را شناسایی و حل کنند، دولت باید تسهیل‌گری کند، دولت دو کار بازتوزیع و تسهیل‌گری را برعهده دارند. باید با محله‌محوری مردم پایه مسائل را شناسایی کرد، حتی با شناسایی مسئله سیاست‌گذاری پیشنهاد دهند یعنی حکمرانی به دست مردم باشد.

استاد خسروپناه با بیان اینکه بهترین کسانی که می‌توانند مسائل را شناسایی کنند همان‌هایی هستند که در میدان حضور دارند، گفت: ما این رویکرد را در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تجربه کرده‌ایم، در ستاد‌های چهارگانه میز‌هایی را طراحی کرده‌ایم، استادان متخصص درباره مسائل نظر می‌دهند، بنابراین نخبگان علمی و میدانی باید کنار هم باشند، هیئت‌های اندیشه‌ورز به همین دلیل در کل استان‌ها راه‌اندازی می‌کنیم تا همه نخبگان در سیاستگذاری نقش داشته باشند اینگونه اسناد کاربردی و اثربخش خواهند بود. بهترین الگوری حکمرانی، ولایی مردم پایه است این الگو را استمرار دهید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته