دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برای نخستین بار؛

دانشمندان پلاسمای خورشیدی را در زمان واقعی ثبت کردند

دانشمندان پلاسمای خورشیدی را در زمان واقعی ثبت کردند
دانشمندان توانستند نوع جدیدی از پلاسمای خورشیدی را ثبت کنند که رصد آن می‌تواند به جلوگیری از آسیب‌های ناشی از آب و هوای فضایی بیانجامد.
کد خبر : 895432

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، گروهی از فیزیکدانان چینی با استفاده از داده‌های تصویربرداری طیفی که توسط نخستین ماهواره اکتشافی خورشید چین به دست آمده، نمودار‌های سرعت سه بعدی از دو نوع پلاسما را در جو خورشید ساختند.

ماهواره «جستجوگر خورشیدی اچ آلفای چین» (H-Alpha Solar Explorer) یا «Xihe» حدود ۵۵۰ کیلوگرم وزن دارد و مجهز به نخستین تلسکوپ خورشیدی چین در فضا است که دانشمندان را قادر می‌سازد تا مطالعات علمی درباره شعله‌های خورشیدی را انجام دهند.

شعله‌های خورشیدی معلق در تاج بسیار سردتر و متراکم‌تر از مواد اطراف هستند، بنابراین شعله‌های اصلی را در پس زمینه روشن و هنگام ظاهر شدن در لبه سطح خورشید، ساختار‌های درخشانی نمایش می‌دهند.

 ماهواره جستجوگر خورشیدی اچ آلفای چین یک تلسکوپ فضایی است که در مداری همزمان با خورشید کار می‌کند و در حال انجام اکتشاف فضایی و تصویربرداری از خط قرمز طیف «اچ-آلفا» (H-Alpha) است.

این ماهواره همچنین می‌تواند هلیوسفر کامل را در عرض ۴۶ ثانیه اسکن کند و اطلاعات طیفی را در هر نقطه از خورشید به دست آورد.

شعله‌های خورشیدی در حال فوران اگر به سمت زمین پخش شوند، ممکن است طوفان‌های ژئومغناطیسی ایجاد کنند و آسیب جدی به تجهیزات در فضای نزدیک به زمین وارد کنند.

به گفته محققان، اندازه‌گیری دقیق میدان‌های سرعت سه‌بعدی این پلاسما‌ها برای هشدار زودهنگام و پیش‌بینی آب‌وهوای فضایی فاجعه‌بار از اهمیت بالایی برخوردار است.

پلاسما امکان ارسال جریان‌های الکتریکی و مغناطیسی خطرناک به سمت زمین را فراهم می‌کند که می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر شبکه‌های برق، مخابراتی و حتی سیستم‌های ناوبری داشته باشد و درنهایت آسیب‌های عمده‌ای به زیرساخت‌های بنیادی جوامع بشری وارد کند.

به منظور مطالعه و پیش‌بینی آب و هوای فضایی، دانشمندان چینی توانستند پلاسمای خورشیدی را به صورت دقیق ضبط کنند. با استفاده از داده‌هایی که توسط دو ستون نوری و یک تلسکوپ خصوصی به ثبت رسیدند، تعداد زیادی از رویداد‌های پلاسمای خورشیدی در حالت واقعی و زمان واقعی ضبط شدند. این داده‌ها جزئیات دقیقی از ساختار و حرکت پلاسمای خورشیدی فراهم می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته