دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت:

کدهای بیماری‌های طب ایرانی وارد فهرست طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها شد

کدهای بیماری‌های طب ایرانی وارد فهرست طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها شد
مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت از رونمایی از ماژول ۲ طب سنتی ICD ۱۱ با حضور نماینده دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و وارد شدن کد‌های طب ایرانی در این ماژول، خبر داد.
کد خبر : 892100

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت از رونمایی از ماژول ۲ طب سنتی ICD 11 با حضور نماینده دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و وارد شدن کدهای طب ایرانی در این ماژول، خبر داد.

وی افزود: ایران به‌عنوان یکی از کشورهای مشارکت‌کننده در این پروژه، نقش فعالی در نگارش ماژولِ ۲ طب سنتی ایفا و در طول این مدت، جلسات متعددی با کارشناسان سازمان جهانی بهداشت و سایر کشورهای مشارکت کننده برگزار کرده است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل با بیان اینکه این پروژه از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است، اظهار کرد: علیرغم همه مخالفت ها و مشکلات فراوان، نزدیک به ۴ سال مذاکرات دو و چند جانبه و همچنین دیپلماسی علمی موثر در نشست های تصمیم گیری و کارشناسی، کدهای طب ایرانی در ماژول 2 طب سنتی ICD11 وارد شد که این امر موفقیتی بزرگ در راستای توسعه جهانی طب ایرانی است.

وی افزود: دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با تدوین راهبردی جامع برنامه ‌های مهمی جهت بهره برداری از این فرصت و توسعه و گسترش طب ایرانی در سطح بین الملل دارد.

حسینی یکتا تحقق این برنامه را حاصل تلاش جمع کثیری از متخصصین این حوزه برشمرد و از تلاش های آقای دکتر آرمان زرگران که مدیریت کمیته تدوین و نگارش کدهای طب ایرانی را برعهده داشته، تشکر و قدردانی کرد.

آرمان زرگران، مشاور امور بین‌الملل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و مدیر کمیته تدوین کدهای طب ایرانی نیز در خصوص رونمایی و راه اندازی ماژولِ ۲ طب سنتی ICD11، تصریح کرده است که با بهره برداری از ICD11 تمامی کدهای بیماری های طب ایرانی در بیمارستان ها و مراکز درمانی قابل بهره برداری خواهد بود.

گفتنی است، ماژول ۲ طب سنتی ICD 11 برای استفاده کشورها به میزبانی وزارت طب سنتی هند در دهلی نو، مورخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ با حضور مدیران بلندپایه سازمان جهانی بهداشت و نمایندگان کشورهای مشارکت کننده در پروژه از جمله ایران، سریلانکا، نپال، بنگلادش، پاکستان، آمریکا، آرژانتین، برزیل، مالزی، موریس، اندونزی، انگلیس، فیلیپین و آفریقای جنوبی راه‌اندازی و رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته