دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌و‌گوی تفصیلی با آنا تشریح شد؛

پایان کابوس قطع انگشتی‌ها با فناوری جدید

پایان کابوس قطع انگشتی‌ها با فناوری جدید
یک واحد فناور موفق شده به فناوری جدیدی دست یابد که قادر است فرد قطع انگشتی‌ را با پروتز «انگشت بدن‌محور» به زندگی روزمره بازگرداند؛ مانند زمانی که دارای انگشتان سالم بود.
کد خبر : 890713

خبرگزاری علم و فناوری آنا - حسین بوذری؛ سومین رویداد ایده‌آرای دانشگاه آزاد اسلامی شبستر با محور صنایع و محیط زیست با موضوع «تولید ثروت در صنایع با رویکرد حفظ محیط‌زیست» برگزار شد. در این رویداد علمی و فناوری، ۱۰ تیم از نوآوران و فناوران دانشگاه و شهرستان شبستر به ارائه ایده‌های خود پرداختند.

در نهایت در این رویداد ایده و طرح «ساخت پروتز انگشت» متعلق به ناصر بابایی بعد از بررسی تیم داوری برگزیده و تجلیل شد.

طرح «ساخت پروتز انگشت» در واحد فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر تولید شده و به‌عنوان طرح برتر سومین رویداد ایده‌آرای این دانشگاه انتخاب شد.

خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در راستای بررسی جزئیات طرح برتر «ساخت پروتز انگشت» در سومین رویداد ایده‌آرای دانشگاه آزاد اسلامی شبستر گفت‌و‌گویی را با ناصر بابایی مدیر واحد فناور مستقر در این دانشگاه ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانیم.

آنا: ابتدا از خودتان بگویید.

بابایی: ناصر بابایی متولد سال ۱۳۵۷ هستم. دوره راهنمایی و دبیرستان را در دبیرستان سمپاد گذراندم و دوره کارشناسی و کارشناسی‌ارشد مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید را در دانشگاه تبریز و دوره دکتری مهندسی مکانیک را در دانشگاه GAZI در کشور ترکیه به اتمام رساندم.

با طراحی و ساخت پروتز‌های «انگشت بدن‌محور» برای کسانی که یک یا چند انگشت خود را از دست داده‌اند تا حدود ۸۰ درصد توانایی دست برای انجام کار‌های روزمره دوباره بازیابی می‌شود

از سال ۸۷ به‌عنوان هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر مشغول خدمت هستم و از سال ۱۳۸۰ کنار فعالیت‌های دانشگاهی در صنایع تولیدی، فنی و مهندسی در سطوح مختلف مشغول فعالیت بوده‌ام.

حرکت لاک‌پشتی در طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی

آنا: درباره واحد فناور مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر توضیح دهید.

بابایی: با وجود پیشرفت‌های بسیار خوبی که متخصصان کشورمان در حوزه‌های مختلف صنعتی داشته‌اند، متأسفانه طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی رشد متناسبی با نیازمندی‌های کشور نداشته است؛ بنابراین این واحد فناور به تازگی در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر شروع به کار کرده است.

با توجه به وارداتی بودن تجهیزات پزشکی و نیاز‌های روزافزونی که در این حوزه وجود دارد با همکاری چند عضو گروه مهندسی مکانیک و گروه مهندسی برق تصمیم به فعالیت در زمینه طراحی، بومی‌سازی و ساخت برخی از محصولات مهندسی پزشکی داریم.

آنا: از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر طی شده حاصل شده و چه دستاورد‌هایی داشته‌اید؟

بابایی: این واحد فناور برای تولید تجهیزات پزشکی با تکیه بر تجربه چندین ساله صنعتی این‌جانب و همکاران دانشگاهی آغاز به کار کرده و با حمایت مسئولان دانشگاهی قطعاً دستاورد‌های بسیار ارزند‌ه‌ای برای دانشگاه و کشور خواهد داشت.

هرچند این واحد فناور به تازگی آغاز به کار کرده است؛ اما پیش از این تجربه طراحی و ساخت انواع تجهیزات صنایع نفت، پتروشیمی، شرکت‌های معدنی و فولادی را که برخی از این اقلام برای نخستین‌بار در کشور تولید شده و تکنولوژی ساخت آن‌ها بومی‌سازی شده است را دارم.

آنا: زمینه فعالیت و نوع محصول واحد فناور شما چیست؟

بابایی: فعالیت این واحد فناور متمرکز بر «طراحی و ساخت پروتز انگشت بدن‌محور» بوده و برای کسانی که یک یا چند عدد از انگشتان خود را در حوادث کاری یا سایر سوانح از دست داده‌اند، قابل استفاده است.

این پروتز‌ها برای یک یا چند انگشت قطع شده قابل طراحی و ساخت بوده و بدون نیاز به عمل خاصی به سادگی حرکت را از قسمت سالم انگشت فرد گرفته و با مکانیزم مکانیکی مفصل‌بندی به بند‌های مکانیکی انگشت اجازه حرکت می‌دهد.

پایان کابوس قطع انگشتی‌ها با فناوری جدید/ با پروتز «انگشت بدن‌محور» به زندگی روزمره بازگردید

برای ساخت قسمت‌های مکانیکی و مفصل‌بندی از فلز تیتانیوم یا فولاد ضد زنگ استفاده شده و قسمت انگشت با متریال پلیمری یا کامپوزیتی تولید و پروتز ساخته شده متناسب با ابعاد و میزان قطع عضو روی دست فرد به وسیله‌ بند‌ها و نوار‌هایی از جنس الیاف متصل می‌شود.

محصولات فناور نیاز به صرف هزینه‌های بالایی دارند

آنا: آیا واحد فناور شما در کسب درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه نقشی داشته و دانشگاه سهمی از فعالیت شما دارد؟

بابایی: واحد فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در ابتدای مسیر خود قرار دارد و فعلاً در مرحله ساخت نمونه اولیه این پروتز‌هاست و محصول خود را به بازار عرضه نکرده است؛ بنابراین در مرحله درآمدزایی نیست، امیدواریم طی دو سال آینده به کمک دانشگاه و با تجهیز این واحد فناور به تجهیزات اسکن سه‌بُعدی برای ابعادبرداری از دست اشخاصی که با مشکل قطع انگشتان مواجه هستند و ساخت پروتز‌های معرفی شده به صورت سفارشی برای افراد نیازمند به این محصول ایجاد درآمد مستمر غیرشهریه‌ای برای واحد دانشگاهی میسر شود.

آنا: محصول واحد فناور شما چه نیازی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف می‌کند؟

بابایی: با توجه به مطالعات انجام گرفته مشخص شده که با از دست دادن انگشت شصت، ۶۰ درصد، هرکدام از انگشتان اشاره یا میانی ۲۰ درصد و هرکدام از دو انگشت دیگر ۱۰ درصد از کارکرد و توانایی دست انسان کم شده و این نقص عضو موجب می‌شود این اشخاص در انجام کار‌های روزمره با چالش‌های بسیاری مواجه شوند؛ بنابراین با طراحی و ساخت پروتز‌های «انگشت بدن‌محور» برای کسانی که یک یا چند انگشت خود را از دست داده‌اند تا حدود ۸۰ درصد توانایی دست برای انجام کار‌های روزمره دوباره بازیابی می‌شود.

محصول طراحی و ارائه شده با قیمت مناسب و کارایی بالایی که دارد نقایص و محدودیت‌های ایجاد شده برای کسانی که انگشتان خود را از دست داده‌اند برطرف کرده و کارایی دست آنان را به حدی افزایش می‌دهد که انجام کار‌های روزمره به سادگی میسر شود.

آنا: نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را بیان کنید.

بابایی: معمولاً محصولات فناور برای دستیابی از مرحله ایده اولیه به مرحله تجاری نیاز به صرف هزینه‌های بالایی دارند که معمولاً از عهده اشخاص و شرکت‌های نوپا خارج است و در صورت ارائه تسهیلات یا معرفی سرمایه‌گذار از سوی مراکز رشد پروسه تبدیل «ایده به محصول» تجاری‌سازی شده می‌تواند با سرعت طی شده و محصول به بازار مصرف معرفی شود.

پایان کابوس قطع انگشتی‌ها با فناوری جدید

حمایت‌های مادی در قالب تسهیلات یا ارتباط دادن واحد‌های فناور با اشخاص و شرکت‌های مایل به سرمایه‌گذاری می‌تواند راهگشای این مشکل باشد.

آنا: آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود داشته‌اید و انتظارتان از مسئولان چیست؟

بابایی: فعلاً در مرحله طراحی و ساخت نمونه‌های اولیه محصول خود هستیم، استقبال و حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر و مرکز رشد این دانشگاه مشوّق و چراغ راه ما بوده است و در گام بعدی برای تجهیز این واحد فناور انتظار مساعدت و حمایت‌های بیشتر از سوی مسئولان دانشگاهی را داریم.

آنا: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه چه پیشنهادی دارید؟

بابایی: واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند با قراردادن فضای کار و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در اختیار اشخاص و شرکت‌های فناور نتیجه‌بخشی این طرح‌ها را سرعت ببخشند.

همچنین مذاکره با بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به طرح‌های فناور می‌تواند با تسهیل ساخت نمونه‌های اولیه و سپس تجاری‌سازی طرح‌ها موجب ترغیب هرچه بیشتر اشخاص و شرکت‌های به حضور در مراکز رشد شود، این مهم به نوبه خود سبب شکوفایی هرچه بیشتر این مراکز خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته