دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

بهره‌وری در کشاورزی با روش‌های بیولوژیک دانش‌بنیانی

بهره‌وری در کشاورزی با روش‌های بیولوژیک دانش‌بنیانی
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس عنوان کرد: ورود دانش‌بنیان‌ها به کشاورزی و استفاده از روش‌های بیولوژیک می‌تواند راهگشا باشد و جلوی آفات و بیماری‌ها را در تولید محصولات بگیرد.
کد خبر : 889998

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانش‌بنیان‌ها نقش مهمی در بهبود بهره‌وری در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بخش کشاورزی دارند؛ اما اکنون سهم بخش کشاورزی از شرکت‌های دانش‌بنیان ۴ درصد است؛ بنابراین باید از ظرفیت این شرکت‌ها برای حوزه کشاورزی استفاده شود. 

ورود به عرصه صادرات محصولات کشاورزی در کنار تأمین نیاز بازار داخلی، مشروط به دارا بودن خط تولید قوی و مستمر است. ایران از ظرفیت‌های جدی برای توسعه و تقویت تولید خود در حوزه کشاورزی برخوردار است؛ اما شاهد استفاده حداکثری از این ظرفیت‌های موجود نیستیم. شاید مهم‌ترین دلیل آن، این باشد که فعالان کشاورزی نمی‌توانند دست تنها و با روش‌های سنتی و همیشگی، پابه‌پای نیاز روز داخل و خارج حرکت کنند. 

این رویکرد، نشانگر نیاز مبرم به حضور بخش دانش‌بنیان در فعالیت‌های کشاورزی است؛ اگر به این مسئله، بحث کم‌آبی در جهان را اضافه کنیم، نقش دانش‌بنیان‌ها پررنگ‌تر خواهد شد. 

ورود دانش به حوزه مکانیزاسیون در تمامی بخش‌های کشاورزی نیز تولید را بهینه کرده و در نهایت محصول نهایی از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود. نباید فراموش کرد که برای تقویت صادرات محصولات کشاورزی، نیاز به تولید مطابق با استاندارد‌های جهانی وجود دارد. دانش‌بنیان‌ها در این مسئله می‌توانند فعالان کشاورزی را یاری کرده و استاندارد‌های مورد نیاز برای تولید صادرات‌محور را تأمین کنند.

در این رابطه ذبیح‌الله اعظمی ساردویی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: دانش‌بنیان‌ها نقش مؤثری در افزایش بهره‌وری از منابع‌آب، خاک و سایر بخش‌ها در کشاورزی دارند و تجربه نشان می‌دهد که دانش‌بنیان‌ها در هر یک از این عرصه‌ها که پاگذاشته‌اند در افزایش بهره‌وری و بهبود تولید و عوامل آن موفق عمل کرده‌اند.

ظرفیت بالای بخش کشاورزی برای جذب دانش‌بنیان‌ها

وی افزود: بخش کشاورزی ظرفیت بالایی برای جذب دانش‌بنیان‌ها دارد، اما کمترین شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش وجود دارند. برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بوده‌اند که صاحب ایده و خلاقیت در این بخش بوده و محصول یا خدمتی را ارائه داده‌اند که در عمل و اجرا ناموفق بوده است؛ به طور معمول ۱۰ درصد ایده‌ها شکست می‌خورند و از گردونه خارج می‌شوند؛ اما آن بخش که وارد شده و موفقیتی به دست آورده‌اند مثمر واقع شده‌اند.

تولید برنج نزدیک به ارگانیک با استفاده از علم دانش‌بنیانی

دانش‌بنیان‌ها

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: ورود دانش‌بنیان‌ها به عرصه کاشت برنج موجب شده تا انواعی از برنج بدون نیاز به سم و علف‌کش و نزدیک به ارگانیک تولید شود.

وی افزود: ورود دانش‌بنیان‌ها به این عرصه می‌تواند جلوی آفات و بیماری‌ها را در تولید محصولات کشاورزی بگیرد و استفاده از روش‌های بیولوژیک توسط دانش‌بنیان‌ها می‌تواند در بخش کشاورزی راهگشا باشد.

اقبال کم دانش‌بنیان‌ها به بخش کشاورزی

اعظمی ساردویی عنوان کرد: در کمیسیون کشاورزی مجلس این بحث که چرا کمترین اقبال دانش‌بنیا‌ن‌ها به بخش کشاورزی است مورد بحث قرار گرفته است.

بهبود بهره‌وری آب در بخش کشاورزی با کمک دانش‌بنیان‌ها

وی با اشاره به تأثیرات حضور دانش‌بنیان‌ها در بخش مصرف آب کشاورزی، افزود: بخش آب کشاورزی یکی از مهم‌ترین موضوعات است و اقدامات بسیار متعددی می‌توان در این زمینه داشت از طراحی کنتور‌های هوشمند تا آبیاری هوشمند با استفاده از سنسور‌های حساس در باغات کشاورزی از جمله موضوعاتی است که می‌توان ازآن‌ها برای بهبود بهره‌وری آب در بخش کشاورزی استفاده کرد.

سیستم‌های هوشمند نیاز به آبیاری را کاهش می‌دهند

دانش‌بنیان‌ها

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: در گلخانه‌های معمولی ممکن است میزان آبیاری حدود نیم ساعت باشد؛ اما با استفاده از سیستم‌های هوشمند آبیاری ممکن است فقط نیاز به ۵ دقیقه آبیاری باشد تا پیاز بوته‌ها آب مورد نیاز را دریافت کند.

جمع‌آوری آب سقف گلخانه‌ها با استفاده از روش‌های نوین

وی ادامه داد: در هلند و بلژیک آب سقف گلخانه‌ها جمع‌آوری و مجدداً در عرصه آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جیرفت نیز گلخانه‌ای وجود دارد که آب ذخیره شده در آن برای سه ماه آبیاری کفایت می‌کند. انجام کار دانش‌بنیانی و مقداری کار اولیه موجب خواهد شد تا نیاز آب مصرفی به میزان قابل توجهی کاهش داشته باشد.

وی عنوان کرد: جلوگیری از تبخیر و تعرق در باغات و مزارع از دیگر راهکار‌هایی است که می‌تواند میزان آب را به نحو قابل توجهی کاهش دهد و حتی نصب شید یا سایه‌بان نیز می‌تواند در کاهش مصرف آب نقش قابل توجهی داشته باشد که در اسپانیا، والنسیا و ایتالیا از این روش‌ها در مزارع استفاده می‌شود.

ورود دانش‌بنیان‌ها به بهبود بهره‌وری آب در برخی استان‌ها

اعظمی ساردویی بیان کرد: در قزوین، فارس و برخی از استان‌های دیگر دانش‌بنیان‌ها به موضوع بهبود بهره‌وری آب ورود کرده‌اند؛ اما در سطح تولیدات باغی و کشاورزی که در کشور صورت می‌گیرد ناکافی است. می‌توان قطره‌چکان‌هایی با کمترین میزان پرت و هدررفت آب طراحی کرد. در اردن، فلسطین و مصر از طراحی قطره‌ای استقبال عمده‌ای صورت گرفته است.

خیانت به نسل‌های آینده با عدم بهره‌وری آب در بخش کشاورزی

وی افزود: شعار امسال فائو «آب زندگی است» بوده است. اکنون در کشور برای تولید یک کیلو سیب‌زمینی حدود ۱۰۰ هزار تومان هزینه می‌شود درحالی که با نرخ ۵ هزار تومان فروخته شده و تبدیل به خوراک دام می‌شود، این شیوه بهره‌برداری خیانت به نسل‌های آینده است.

دانش‌بنیان‌ها

قانون راهکار‌های مهمی برای حل مشکلات دانش‌بنیان‌ها دارد

وی با بیان اینکه قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مجلس مصوب شده است، افزود: در قانون جهش تولیدات دانش‌بنیان برای حل بسیاری از مشکلات آن‌ها تدابیری اندیشیده شده و حمایت از دانش‌بنیان‌ها نیز ضروری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته