دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سخنگوی وزارت علوم در گفت‌وگو با آنا:

قضاوت سطح کیفی رشته‌های علوم انسانی باید با نگاه همه‌جانبه انجام شود

قضاوت سطح کیفی رشته‌های علوم انسانی باید با نگاه همه‌جانبه انجام شود
سخنگوی وزارت علوم بیان کرد: قضاوت قطعی درمورد تعیین سطح کیفی رشته‌های علوم انسانی باید با نگاه همه‌جانبه انجام شود و نمی‌توان تک‌بعدی به آن نگاه کرد. 
کد خبر : 887253

علی شمسی پور، سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره چگونگی اجرایی سازی اسناد شورای تحول علوم انسانی اظهار کرد: با تصمیمات دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای تحول علوم انسانی به وزارت علوم واگذار شده که امری منطقی است. 

وی افزود: از آنجایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مجموعه فرانهادی است؛ بنابراین بهتر است که در اجرایی سازی مسیر تحول علوم انسانی به وزارت علوم کمک کنند. 

شمسی پور با بیان اینکه واگذاری شورای تحول علوم انسانی به وزارت علوم باعث می‌شود تا اجرایی شدن آن را عملیاتی‌تر ببینیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در اسناد علمی دیگر تمرکز کند؛ تاکید کرد: می‌توانیم شاهد باشیم که سرعت و دقت در روند تحول علوم انسانی شدت می‌گیرد و اتفاقات خوبی در تدوین سرفصل دروس و کتب آموزشی و ... خواهد افتاد. 

سخنگوی وزارت علوم درباره وضعیت رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور گفت: ارزیابی کیفی علوم انسانی به دوعامل نظارت وزارت علوم به عنوان ارگان فرانهادی در دانشگاه مدنظر و دومین مورد نگاه دانشجو به رشته‌های تحصیلی در همان دانشگاه بازمی گردد. 

شمسی پور بیان کرد: بررسی نظام‌های رتبه بندی می‌تواند شاخصی در جهت نعیین نقاط ضعف و قوت رشته علوم انسانی در دانشگاه‌ها باشد تا بر اساس آن قضاوت کنیم. 

سخنگوی وزارت علوم ادامه داد: قضاوت قطعی درمورد تعیین سطح کیفی رشته‌های علوم انسانی باید با نگاه همه جانبه انجام شود و نمی‌توان تک بعدی به آن نگاه کرد. 

شمسی پور با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی جزء دانشگاه‌های اصلی در حوزه علوم انسانی است، تاکید کرد: گاهی در دانشگاه‌ها منابعی تدریس می‌شوند که به‌روز نیستند، البته برخی از آن‌ها مشکلی ندارد؛ چرا که مبحث پایه‌ای را توضیح می‌دهد؛ اما وقتی مطالب به‌روز تدریس می‌شوند باید مراجع درسی آن هم به‌روز باشند؛ بنابراین از نظر قدیمی بودن منابع درسی خیلی از دانشگاه‌ها ایرادانی داشته باشند. 

سخنگوی وزارت علوم اضافه کرد: شاید دانشجویان و استادان در دانشگاه‌های علوم پایه و مهندسی کمتر با مشکل به‌روز نبودن منابع تدریس مواجه باشند، اما این معضل در دانشگاه‌های علوم انسانی بیشتر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب