دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تأکید شد؛

لزوم افزایش آموزش مهارتی میان دانش‌آموختگان رشته‌های فناوری اطلاعات

لزوم افزایش آموزش مهارتی میان دانش‌آموختگان رشته‌های فناوری اطلاعات
عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با تأکید بر نقش تأثیرگذار ایجاد یک فیلد مهارتی در محیط‌های آموزشی، گفت: امروز متأسفانه بخش زیادی از دانش‌آموختگان در رشته‌های فناوری اطلاعات آموزش اجرایی کمتری دیده‌اند.
کد خبر : 884888

مصطفی امیری عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا نیروی انسانی را مهم‌ترین مسئله تأثیرگذار در رشد آتی اکوسیستم دانست و گفت: واقعیت این است که این فضا همیشه باید زاینده باشد، اگر متوقف شود به سرعت تهی خواهد شد. همیشه احتیاج داریم تجربه‌های مناسبی را ایجاد کنیم که دانشجویان فناوری اطلاعات در مقطع لیسانس فضای کسب و کار را ببینند و امیدوار باشند به اینکه بعد از دانش‌آموختگی از دانشگاه یا خود کسب و کاری را راه‌اندازی می‌کنند یا در شرکت‌های فعال و به نام می‌توانند موقعیت شغلی مناسبی پیدا کنند. اگر این فضا متوقف شود، به صورت مشخص ممکن است آدم‌ها بروند در حوزه‌های دیگری ادامه تحصیل دهند. 

عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای افزود: امروز مسئله مهاجرت، مسأله جدی است و در همه حوزه‌ها هم وجود دارد. ما داریم انگیزه‌های که برای نسل جدید وجود دارد، برای اینکه ادامه تحصیل دهند یا حتی رشته فناوری اطلاعات را به عنوان یک رشته مشخص انتخاب کنند، برای اینکه فعالیتشان در داخل کشور انجام دهند، کمرنگ می‌کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه باید تمرکز بهتری برای پرورش نیروی انسانی مناسب و مهارتی در حوزه فناوری اطلاعات داشته باشیم، خاطرنشان کرد: آموزش باید در ابعاد بسیار گسترده‌ای در این حوزه انجام شود، دولت می‌تواند با قراردادن یکسری مشوق‌ها کمک کند فضای آی‌تی از این فضایی که یکسری غیرشفافیت‌ها وجود دارد، به نحوی مرتفع شود. 

عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با تاکید بر نقش تاثیرگذار ایجاد یک فیلد مهارتی در محیط‌های آموزشی، گفت: امروز متأسفانه بخش زیادی از دانش‌آموختگان آموزش اجرایی کمتری دیده اند. احتمالاً خروجی هنرستان‌ها به مراتب بهتر از خروجی است که در رشته لیسانس در همان حوزه فناوری اطلاعات داده می‌شود. فوق دیپلمی‌های واقعاً در این حوزه بیشتر مهارت آموزی کردند. موضوع خیلی شفاف است، ما فقط تئوری‌ها را در مقطع لیسانس و فوق لیسانس به دانشجویان یاد می‌دهیم. 

امیری خاطرنشان کرد: حتماً چیز بدی نیست که من از اساس بدانم یک چیزی چه شکلی دارد کار می‌کند. واقعیتی که وجود دارد این است که دانستن اساس کمک نمی‌کند که من ابزار بهتری را برای کسب درآمد و خلق ثروت داشته باشم. حتماً باید قسمت نظری بسیاری از رشته‌ها را به نحوی کاهش و قسمت عملی را افزایش دهیم. خیلی در دنیا مرسوم نیست بلافاصله بعد از لیسانس، دوره فوق لیسانس را آغاز کرد. مگر در رشته‌های علوم مثل علوم کامپیوتر، علوم ریاضی و علوم فیزیک. عموماً دانشگاه‌های مؤثر دنیا بدون سابقه کار، حاضر نیستند دانشجویان مقطع لیسانس را برای فوق لیسانس بپذیرند. به خصوص در رشته‌های مثل بیزینس. حتماً باید مدرک تحصیلی مناسب را داشته باشید و یک دوره حداقل دو تا سه ساله در صنعت مهارت آموزی کرده باشید. با پوست، جان و استخوان درک کرده باشید که چه مسئله‌ای وجود دارد. 

وی با بیان اینکه ما هم می‌توانیم در اینجا تجربه‌های مشابه چنینی ایجاد کنیم، گفت: یکسری از مسائل، مسائلی است که لاجرم در حوزه ما وجود دارد، یعنی دلیلی که دانشجو از لیسانس به فوق لیسانس به صورت مستقیم فعالیتش را شروع می‌کند، به خاطر مسأله سربازی است. دولت می‌تواند به نحوی بازنگری کند. در طرح‌هایی تحت عنوان «سرباز متخصص» و «سرباز فناور» باید از این ظرفیت برای مهارت آموزی ضمن انجام خدمت سربازی استفاده کنیم..

 لحظه به لحظه نفوذ فناوری اطلاعات در زندگی مردم بیشتر می‌شود

عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه مسئله فناوری اطلاعات، مسأله‌ای است که دو رکن اساسی دارد، خاطرنشان کرد: ما باید بپذیریم که لحظه به لحظه نفوذ فناوری اطلاعات در زندگی مردم بیشتر می‌شود و قسمت بزرگتری از اقتصاد را درگیر خواهد کرد. طبیعتاً به فناوری اطلاعات نباید به عنوان یک ابزار رقابتی نگاه کنیم، بلکه سعی کنیم با کمک فناوری اطلاعات قسمت زیادی از عقب افتادگی‌ها را رفع کنیم و مسیر را برای اینکه شرکت‌های بیشتری حضور مؤثری داشته باشند، باز کنیم.

امیری ادامه داد: موضوعی که وجود دارد این است که ما باید تجربه موفقی ایجاد کنم که بقیه انگیزه پیدا کنند در این مسیر حرکت کنند. متأسفانه امروز مسأله تأمین مالی به واسطه اینکه به دنیای اقتصاد جهانی متصل نیستیم، محدود و محدودتر شده است. یکی از راه‌های که می‌تواند ما را از بن بست خارج کند، این است که از قضا اجازه بدهیم دیجی کالا‌هایی شکل بگیرد، از قضا اجازه بدهیم اسنپ‌هایی قیمت بگیرند و این قیمت گذاری امروز یکی از مؤثرترین ابزارهایش بازار بورس است. شرکت‌ها عرضه عمومی بشوند. IPO در حقیقت مخفف (Initial Public Offering) است. عرضه عمومی سهام است. همان چیزی که احتمالاً در این سال‌ها در بورس تحت عنوان عرضه اولیه شنیدید. 

وی با بیان اینکه امروز شرکت‌های فناوری اطلاعات در تمام هایپ‌های که در بازار بورس اتفاق افتاد، نتوانستند عرضه اولیه شوند، تصریح کرد: در حالی که این پتانسیل حتماً وجود داشت. ما اگر بتوانیم کمک کنیم تا سهامداران و هسته‌های اولیه که یک روزی براساس یک ایده‌ای شکل گرفتند و سرمایه‌های مشخصی گذاشتند، امروز بتوانند به نحوی میزانی از ثروتی که خلق شده است را نقد کنند، حتماً تو حوزه‌های دیگر نیز به صورت مؤثر سرمایه گذاری خواهیم دید. این مسأله‌ای است که اگر روی کاغذ رفع شود یکی از محرک‌های اصلی کسب و کار‌های کوچکتر خواهد بود. 

وی ادامه داد: فناوری اطلاعات به نحوی کمک می‌کند که فرصت‌ها به صورت یکسان به تمام اعضا منتقل شود. این موضوع در ذات فناوری است که عدالت را به نحوی برقرار می‌کند. فرصتی که امروز برای راه اندازی کسب و کار در تهران وجود دارد، برای اشخاص دیگر در شهرستان‌های محروم نیز وجود دارد. کافی است این ظرفیت‌ها را بشناسیم و سعی کنیم با همین ذات فناوری مقرره گذاری(وضع قانون) کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته