دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دومین پرواز موفق موشک چین با قابلیت استفاده مجدد انجام شد

دومین پرواز موفق موشک چین با قابلیت استفاده مجدد انجام شد
موشک تجاری چین با قابلیت استفاده مجدد چینی دومین پرواز خود را با موفقیت انجام داد.
کد خبر : 884632

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، موشک چینی «آی اسپیس» به نام «هایپربولا-۲» (Hyperbola-۲) که قالبیت استفاده مجدد را دارد دومین مأموریت آزمایشی پرواز خود را در روز یکشنبه با موفقیت انجام داد.

هایپربولا۲ یک موشک ۲ قستی است که با متان و اکسیژن مایع فعالیت می‌کند. طول این موشک ۲۸ متر است و می‌تواند ۱.۹ تن بار به مدار پایین زمین ببرد. این موشک در ساعت ۵ بعدازظهر به وقت پکن از مرکز پرتاب جیو کوان به سمت جو پرتاب شد. این راکت قبل از فرود صاف و دقیق به ارتفاع ۳۴۳.۱۲ متری با مدت پرواز ۶۳.۱۵ ثانیه رسید.

این موشک نخستین آزمایش فرود عمودی خود را در ۲ نوامبر انجام داد و به ارتفاع ۱۷۸ متری از سطح زمین رسید. این تست نقطه عطفی در صنعت فضایی تجاری به حساب می‌آید و بلندپروازی‌های چین برای دستیابی به بالاترین سطح فناوری موشک‌های چندبار مصرف است.

تیم توسعه این موشک، راکت قابل استفاده مجدد را در عرض ۲۰ روز برای دومین مأموریت پروازی متوالی آماده کرد و درنهایت این آزمایش نیز با موفقیت انجام شد.

این شرکت خاطرنشان کرد که تکمیل دو مأموریت متوالی توسط این موشک نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در قابلیت‌های فنی ابزار قابل استفاده مجدد برای وسایل نقلیه پرتاب با سوخت مابع در صنعت هوافضای تجاری چین است.

جیانگ یی، طراح موشک‌های سوخت مایع در شرکت آی‌اسپیس گفت: آزمایش دوم در ارتفاع حدود ۳۵۰ متری از سطح زمین برنامه ریزی شد با اینکه از قابلیت موشک فراتر بود، اما با موفقیت انجام شد.

وی افزود: هدف از این آزمایش ارزیابی جامع قابلیت استفاده مجدد موشک و ارزیابی پایداری و سازگاری تمام سیستم‌های داخلی آن است.

شرکت آی‌اسپیس با انتشار بیانیه‌ای گفت: پرواز روز یکشنبه گواهی بر قابلیت استفاده مجدد و سریع از موشک و به دست آوردن نمونه‌هایی از اطلاعات پرواز سیستم‌های مختلف بود که پایه‌های فنی پرتاب‌کننده برای انجام پرواز‌های بیشتر با قابلیت استفاده مجدد و کارآمدتر را فراهم می‌کند و در واقع تأیید فنی برای توسعه مداوم آن است.

جی هایبو، طراح ارشد موشک قابل استفاده مجدد چین نیز یادآور شد، زمانی که قسمت اول موشک که بوستر است به قسمت دوم آن اضافه شود طول کامل آن به ۲۶ متر می‌رسد.

پیش‌بینی می‌شود این موشک در سال ۲۰۲۵ نخستین پرواز خود را انجام دهد و در پروژه‌هایی مانند اینترنت ماهواره‌ای مورد استفاده قرار گیرد. چین در حال حاضر یکی از کشور‌هایی است که در صنعت فضایی بسیار پیشرفت کرده است.

پرواز موشک شرکت آی‌اسپیس بزرگترین قدم تاکنون در حرکت به سمت توسعه موشک‌هایی با قابلیت استفاده مجد تجاری در چین است که به طور قابل توجهی کاهش هزینه‌های تولید و پرتاب را به دنبال دارد. این قابلیت چین را قادر می‌سازد موشک‌های بسیاری را در آینده با استفاده از کوچکترین تغییرات ممکن مجدد به فضا بفرستد.

موفقیت پرواز دوم این راکت، مهمترین قدم برای چین در راه بهره‌برداری صنعتی و تجاری از موشک‌های قابل استفاده مجدد است که نشان می‌دهد چین در مسیر توسعه صنایع فضایی، در رقابت با کشور‌های دیگر نیز قدم موثری برداشته است و قادر است به تکامل تکنولوژی فضایی خود ادامه دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته