دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کش‌مکش در اروپا بر سر قانون‌گذاری هوش مصنوعی؛ مذاکرات به کجا رسید؟

کش‌مکش در اروپا بر سر قانون‌گذاری هوش مصنوعی؛ مذاکرات به کجا رسید؟
قانون‌گذاران و دولت‌های اتحادیه اروپا هنوز بر سر چندین مساله کلیدی در مورد قوانین حاکم بر هوش مصنوعی در حال کش مکش هستند.
کد خبر : 883576

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، به گفته دو منبع آگاه قانون‌گذاران و دولت‌های اتحادیه اروپا هنوز بر سر چندین مساله کلیدی در مورد قوانین برجسته حاکم بر هوش مصنوعی در حال کش مکش هستند، زیرا مذاکرات آن‌ها به روز دوم کشیده است.

یک منبع به رویترز گفت: دو طرف در ساعات اولیه روز پنجشنبه با یک توافق موقت در مورد چگونگی تنظیم سیستم‌های هوش مصنوعی مولد با رشد سریع مانند چت جی‌پی‌تی موافقت کردند و بر یکی از بزرگ‌ترین موانع رسیدن به توافق نهایی غلبه کردند.

به گفته دو منبع آگاه، مورد دیگر، استفاده از هوش مصنوعی در نظارت بیومتریک و دسترسی به کد منبع پس از ۲۰ ساعت مذاکره هنوز مورد بحث قرار نگرفته است. آن‌ها به دلیل محرمانه بودن این مذاکرات از افشای هویت خودداری کردند.

شورای اتحادیه اروپا روز پنجشنبه کنفرانس مطبوعاتی را که قرار بود برگزار شود تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخت تا مذاکرات ادامه یابد. مذاکرات میان دولت‌های اتحادیه اروپا و قانونگذاران روز چهارشنبه آغاز شد.

کشور‌های اتحادیه اروپا و قانون گذاران در تلاش هستند تا جزئیات پیش نویس قوانین پیشنهادی دو سال پیش کمیسیون اروپا را نهایی کنند، اما برای همگام شدن با فناوری که به سرعت در حال تکامل و تحول است تلاش می‌کنند. این امر دستیابی به توافق را دشوار می‌کند.

در مورد قانون جدید برای این بلوک حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد.

این موضوع می‌تواند به الگویی برای دولت‌های دیگر تبدیل شود چرا که کشور‌ها به دنبال وضع قوانینی برای صنعت هوش مصنوعی خود هستند و جایگزینی برای رویکرد سطحی آمریکا و قوانین موقت چین فراهم می‌کنند.

کشور‌های اتحادیه اروپا و قانون‌گذاران در تلاش هستند تا پیش از انتخابات پارلمانی در ماه ژوئن که روند قانونگذاری متوقف خواهد شد، توافق نهایی را برای رای گیری در بهار آماده کنند.

عدم انجام این کار می‌تواند منجر به تاخیر در اجرای قانون و از دست دادن اولین مزیت اتحادیه اروپا در تنظیم فناوری هوش مصنوعی شود.

با این حال، ممکن است نزدیک به دو سال طول بکشد تا هر قانونی اجرایی شود.

قانون‌گذاری هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا از کجا آغاز شد؟

نخستین چارچوب گسترده قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا اوایل سال ۲۰۲۱، تقریبا دو سال قبل از راه اندازی چت جی‌پی‌تی که کاربرد‌های بالقوه از این فناوری را تغییر داد، پیشنهاد شد.

سم آلتمن، موسس اوپن‌ای‌آی و دانشمندان علوم کامپیوتر نیز در مورد خطر ایجاد ماشین‌های قدرتمند و هوشمند که می‌توانند بشریت را تهدید کنند، هشدار داده‌اند.

توافق با شرایط موقت درمورد مدل‌های بنیادی هوش مصنوعی مولد مانند اوپن ای‌آب که بر روی مجموعه بزرگی از داده‌ها برای انجام وظایف مختلف آموزش می‌دهد گام بزرگی خواهد بود.

جزئیات آنچه توافق شده روشن نیست، اما یک منبع آگاه دراین خصوص گفت که هنوز جنبه‌هایی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

اما پیشنهاد اخیر فرانسه، آلمان و ایتالیا مبنی بر اینکه سازندگان مدل‌های هوش مصنوعی مولد باید خود را تنظیم کنند، یک نقطه اختلاف در روند قانون‌گذاری ایجاد کرده بود.  

در زمینه نظارت بیومتریک، قانون‌گذاران اتحادیه اروپا می‌خواهند استفاده از هوش مصنوعی را ممنوع کنند، اما دولت‌ها به دنبال استثنا برای اهداف امنیت ملی، دفاعی و نظامی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته