دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می دهد؛

کلید مقابله با تهاجم فرهنگی از نگاه رهبر انقلاب

کلید مقابله با تهاجم فرهنگی از نگاه رهبر انقلاب
رهبر انقلاب با اشاره به نقش اساسی فرهنگ و هنر در مواجهه با تهاجم فرهنگی می‌فرمایند: «فرض بفرمایید جنگى پیش بیاید ... بیش از سلاح و وجود فرماندهان کارآزموده و کثرت سپاهیان و لشکریانى که در اختیار دارد، «فرهنگ ملت» است که می‌تواند به کمک بیاید و آن ملت را به میدان جنگ بکشاند».
کد خبر : 883471

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، طی گزارش‌هایی به بازخوانی مطالبات حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی درباره تهاجم فرهنگی پرداخته‌ایم، مطالباتی که بیش از سه دهه است که با عناوین «تهاجم فرهنگی»؛ «شبیخون فرهنگی»، «غارت فرهنگی»، «قتل‌عام فرهنگی» و «ناتوی فرهنگی» مطرح شده است، به امید آنکه همتی والا برای تحقق این مطالبات وارد میدان شود، در ادامه قسمت هشتم این گزارش را با هم می‌خوانیم:

اما و اگر‌های سبک زندگی اسلامی

سبک زندگی از دیدگاه رهبر انقلاب تأثیر بسزایی در آرامش، اطمینان و امنیت فرهنگی انسان‌ها در جامعه دارد. در واقع سبک زندگی گستره وسیعی از ابعاد مادی و معنوی حیات انسان را تشکیل می‌دهد و همه مواردی نظیر علایق، سلایق، پوشش، مناسک، عبادات، آداب و رسوم و ... را شامل می‌شود.

معظم‌له عقلانیت، خردورزی، اخلاق و رعایت حقوق و معنویت را جز محور‌های اساسی سبک زندگی اسلامی بر می‌شمرند و می‌فرماید: «پیشرفت در علم و صنعت، اقتصاد و سیاست که بعد ابزاری تمدن اسلامی را تشکیل می‌دهند وسیله‌ای است برای دستیابی به سبک و فرهنگ صحیح زندگی در رسیدن به آرامش، امنیت، تعالی و پیشرفت حقیقی... اسلام خردورزی، اخلاق و حقوق را مایه‌های اصلی فرهنگ صحیح می‌داند... و پوسته فرهنگ غربی، پیشرفت ظاهری است، اما باطن آن یک سبک زندگی مادی، شهو‌ت آلود و گناه‌آفرین و هویت‌زدای ضد معنویت است. (۲۳/۷/۱۳۹۱)

جایگاه خاص هنر در تقویت فرهنگ ایرانی ـ اسلامی

حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای یکی از محور‌های تقویت فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را استفاده از مسائل هنری و به ویژه استفاده از هنر‌های اسلامی و مذهبی می‌دانند. ظرفیتی که جامعه اسلامی ایران به خوبی از آن برخوردار است و از همین هنر می‌توان به عنوان عاملی برای ایجاد ارتباطات وحدت در جوامع اسلامی بهره برد: «اگر قدرت نرم بر هنر سوار شود و بر فرهنگ غنی و بالنده تکیه داشته باشد و با قالبی مناسب به میدان آورده شود رسوخ آن‌ها در دل‌ها بیش‌تر می‌شود. (۱۴/۶/۱۳۸۸)

حضور مثمر ثمر اهالی فرهنگ و بهره‌برداری آن‌ها از قالب‌های خوب هنری برای کار‌های فرهنگی یکی از داشته‌های مهم فرهنگی کشورمان است که به جنگ با تهاجم فرهنگی رفته است. معظم‌له خطاب به اهل فرهنگ و هنر می‌فرماید: «بایستی قالب را خوب انتخاب کنید و هنر را بایستی تمام عیار در میدان بیاورید. (۲۵/۲/۱۳۸۶)

رهبر انقلاب در جایی دیگر با اشاره به اهمیت ادبیات و فرهنگ غنی ایران بیان می‌دارند: «در یک کشور، مسأله ادبیات و فرهنگ، مسأله اصلى است؛ چه در آن دورانى که کشور و ملتى در حال یک تحول اساسى است و چهدر دوره بازسازى و بازپرورى ذخایر ملى و پس از آن. در همه دوران‌ها، گره‌گشایی اصلى، به وسیله فرهنگ است که پایه‌های اساسى فرهنگ هم، همین ادبیات و هنر است. بالاخره وقتى ما از فرهنگ حرف می‌زنیم، در درجه اول، از شعر، از داستان، از نویسندگى، از بخش‌هاى مختلف هنرى و نظیر آن حرف می‌زنیم، این‌هاست که در ذهنیت و عمل مردم تأثیراتى دارد... اگر بخواهد تحولى در یک کشور انجام گیرد، فرهنگ کارگشاست. اگر ملتى بخواهد فرض بفرمایید در یک دوران اشغال بیگانه، خود را از اشغال بیگانه نجات دهد، بیش از ثروت و توانایی‌های صنعتى و ذخایر زیرزمینى آن ملت و بقیه معیار‌ها و شاخص‌هایى که وجود دارد باز فرهنگ آن ملت به کار می‌آید تا بتواند خودش را از اشغال بیگانگان نجات دهد. فرض بفرمایید جنگى پیش بیاید براى اینکه یک ملت بتواند آن جنگ را درست اداره کند یا نتواند، بیش از سلاح و وجود فرماندهان کارآزموده و کثرت سپاهیان و لشکریانى که در اختیار دارد، فرهنگ ملت است که می‌تواند به کمک بیاید و آن ملت را به میدان جنگ بکشاند، در میدان جنگ نگه دارد، به خوب جنگیدن وادار کند و پیروزى را در اختیارش بگذارد». (۲۸/۶/۱۳۷۵)

ادامه دارد...

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته