دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

از کمدی عیاری تا تریلر سیاسی ربیعی؛ جنس گیشه جور شد

از کمدی عیاری تا تریلر سیاسی ربیعی؛ جنس گیشه جور شد
با اکران پنج فیلم جدید در گونه‌ها و قالب‌های مختلف، به نظر می‌رسد مخاطبان سینما با هر سلیقه و ذائقه‌ای بتونند اثر موردعلاقه خود را در فیلم‌های روی پرده بیابند.
کد خبر : 883382

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با تصمیم شورای صنفی نمایش پنج فیلم سینمایی جدید از امروز به چرخه اکران اضافه شدند. بر این اساس، «ویلای ساحلی»، «ضد»، «پالایشگاه»، «ورود و خروج ممنوع» و انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» فلیم‌هایی هستند که می‌توانند از امروز اکران را تجربه کنند. از سوی دیگر، نگاهی به فیلم‌های در حال اکران نیز نشان می‌دهد که ترکیب خوبی از آثار گونه‌های مختلف سینمایی روی پرده هستند و با وجود غلبه تقریباً مطلق فیلم‌های کمدی برگیشه، مخاطبان سینما با سلیقه‌های گوناگون می‌توانند فیلم‌های موردعلاقه خود را در سینما ببینند.

در ادامه، نگاهی به پنج فیلمی خواهیم داشت که از امروز اکران خود را آغاز کرده اند و چشم امید به روز‌های آنیده دارند. لازم به توضیح است که از بین این پنج فیلم، «گل‌های باوارده»  با تأخیر اکران خود را آغاز خواهد کرد.

«ضد»

فیلم سینمایی «ضد» به نویسندگی حسین تراب‌نژاد و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی، دومین ساخته سینمایی امیرعباس ربیعی بعد از «لباس شخصی» است، داستان این فیلم درباره جریان خزنده نفوذ در سال‌های ابتدایی انقلاب است و به موازات آن راوی یک عشق در دلِ حوادث سیاسی است که پس از سال‌ها دوباره شعله‌ور می‌شود. قصه این فیلم از زمستان سال ۱۳۵۹ شروع می‌شود و تا تابستان ملتهب سال ۶۰ ادامه می‌یابد.

مهدی نصرتی، لینداکیانی، نادر سلیمانی، لیلا زارع و مجیبد پتکی بازیگران «ضد» هستند. این فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر درهفت بخش نامزد دریافت سیمرغ شد که در نهایت نادر سلیمانی توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کند و محمدرضا شجاعی هم سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه را دریافت کرد.

از کمدی عیاری تا تریلر سیاسی ربیعی؛ جنس گیشه جور شد

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده این اثر اخیراً در گفت‌و‌گویی درباره برنامه‌ریزی برای اکران «ضد» بعد از دو سال از رونمایی آن در جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم سینمایی «ضد» بعد از یک پژوهش دو تا سه ساله و بازنویسی چندباره فیلم‌نامه در سال ۹۹ کلید خورد و در نهایت در جشنواره سال ۱۴۰۰ رونمایی شد. بنای اصلی ما اکران در سال ۱۴۰۱ در همین حوالی فصل پاییز بود، اما این برنامه‌ریزی با فضای ملتهب سال گذشته همزمان شد و این فضا فاصله عمیقی میان جریان حرفه‌ای سینما و فیلم‌هایی از این دست ایجاد کرد. به همین دلیل با مشورت دوستان‌مان در سازمان سینمایی سوره به‌عنوان صاحب کار، به این جمع‌بندی رسیدیم که اکران فیلم را به تعویق بیندازیم، اما متاسفانه این تأخیر یک سال طول کشید.

وی همچنین گفت: هر دو شخصیت اصلی فیلم دانشجو هستند و همزمانی کران آن با روز دانشجو می‌تواند مخاطبان خاص خود را به سینما بکشاند. این فیلم درباره سازمان مجاهدین یا همان منافقین نیست. این فیلم درباره جریان نفوذ است که همچنان زنده است. در هر دوره‌ای این جریان بازیگران مختلفی دارد؛ زمانی بازیگران این جریان سازمان منافقین بوده‌اند و امروز بازیگران دیگری در این جریان حضور دارند. از این زاویه معتقدم فیلمسازی درباره مساله «نفوذ» همچنان تازه و جدی است.درون‌مایه اصلی فیلم «ضد» هم درباره نفوذ است که معتقدم همچنان سوژه تازه‌ای است. کمااینکه همه تحولات پیرامونی خود در سال‌های اخیر را هم می‌توانیم از منظر نفوذ بررسی کنیم و هنوز هم از این جریان ضربه می‌خوریم.

«گل‌های باوارده»

فیلم سینمایی «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی با پخش شهرفرنگ به سرگروهی پردیس مگامال اکران خواهد شد. در «گل‌های باوارده» با نام قبلی «پالایشگاه» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اکران شد، بازیگرانی، چون بانیپال شومون، امیررضا دلاوری، الهام نامی نیک، نادر سلیمانی و یاسین مسعودی حضور دارند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در سال ۱۳۵۹ همزمان با جنگ تحمیلی، تعدادی از مهندسین پالایشگاه نفت آبادان در تلاش هستند با امکانات و تجهیزاتی که در داخل انبار‌های آن است، پالایشگاه‌های دیگر را ترمیم کنند.

از کمدی عیاری تا تریلر سیاسی ربیعی؛ جنس گیشه جور شد

«گل‌های باوارده» با مشارکت وزارت نفت و بنیاد سینمایی فارابی به تولید رسیده است. قبل‌تر سازمان سینمایی حوزه هنری و سازمان هنری رسانه‌ای اوج هم علاقه‌مند به ساخت این فیلم بودند.

نمایش فیلم در جشنواره فجر با حاشیه‌های فراوانی همراه بود که ابتدا با تغییر در زمان اکران آغاز شد و بعد هم به اعتراض فیلمساز از نسخه به نمایش درآمده رسید. البته پیش از جشنواره هم این فیلم بخاطر نام حمید فرخ‌نژاد به عنوان یکی از بازیگران اصلی دچار حاشیه شده بود.

مهرداد خوشبخت در نشست خبری فیلمش که در یک شب برفی و ساعت یک بامداد برگزار شد، توضیح داد: زحمت زیادی برای ساخت یک فیلم آبرومند کشیده شده، ولی به دلیل استاندارد نبودن تجهیزات سالن (پردیس ملت) این زحمت درست دیده نشد.

او همچنین گفته بود: این فیلم، فیلم آن زمان است. این‌ها که در فیلم نمایش داده شد افراد واقعی هستند، این گروه بعدا توبیخ می‌شوند که گویی داشتند پالایشگاه را می‌دزدیده اند.

«مسافری از گانورا»

موفقیت پویانمایی «بچه زرنگ» در گیشه که در ادامه تولید و اکران فیلم‌های انیمیشن ایرانی همچون «فیلشاه»، «پسر دلفینی»، «شاهزاده روم» و «لوپتو» رقم خورد، باعث شد تا هم هنرمندان این عرصه برای تولیدات جدید دلگرم شوند و هم نگاه مخاطبان به قالب انیمیشن عوض شود. بچه زرنگ که از اواخر شهریور ماه اکران خود را آغاز کرد هم اکنون با جذب حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار مخاطب توانسته به رقم ۴۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان فروش برسد.

اما حالا یک فیلم انیمیشن دیگر هم از راه رسیده است تا سبد این قالب سینمایی را در ناوگان اکران پررنگ‌تر کند. «مسافری از گانورا» جدیدترین محصول مرکز انیمیشن سوره به تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین علمدار و کارگردانی سیداحمد علمدار است که اکران خو ر در سینما‌های سراسر کشور آغاز کرده است.

از کمدی عیاری تا تریلر سیاسی ربیعی؛ جنس گیشه جور شد

این انیمیشن سینمایی با سرمایه‌گذاری موسسه فرهنگی تصویر هنر پاسارگاد شرق، صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، صندوق پژوهش و فناوری سپهر و مرکز انیمیشن سوره به عنوان اولین اثر بلند سینمایی رویداد رویازی (نخستین رویداد «پیچینگ» تخصصی انیمیشن ایران) تولید شده است.

««سافری از گانورا» در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان رونمایی شد و موفق به دریافت پروانه زرین جایزه ویژه دبیر جشنواره، تندیس ویژه ستاد ملی خانواده و جوانی جمعیت و همچنین جایزه «فرهنگ بنیان» شد.

داستان این انیمیشن درباره موجودی فضایی است که به زمین می‌آید و با کمک پسری معلول و دوستانش به جستجوی فرمانروای سیاره گانورا که در زمین گم شده است می‌پردازد تا صلح را به سرزمینش بازگرداند.

این انیمیشن با تکنیک سه‌بعدی ساخته شده است و ب تو. جه به این که مخاطبان ایرانی معمولاً علاقه‌مند به انیمیشن‌های سه‌بعدی هستند و ارتباط بهتری با این آثار نسبت به انیمیشن‌های دو بعدی برقرار می‌کنند. به نظر می‌رسد بتواند از آثار موفق اکران باشد.

«ورود و خروج ممنوع»

امید آقایی کارگدان و مرتضی شایسته تهیه‌کننده «ورود و خروج ممنوع» هستند که چهار سال پیش جلوی دوربین رفت. یک کمدی اجتماعی که می‌تواند با توجه به داستان خود، جذابیت‌هایی را برای مخاطبان داشته باشد.

از کمدی عیاری تا تریلر سیاسی ربیعی؛ جنس گیشه جور شد

نیوشا ضیغمی، محمدرضا شریفی‌نیا، اکبر عبدی، هادی کاظمی، محمدرضا هدایتی، پوریا پورسرخ، علی صادقی، نعیمه نظام‌دوست، یاسر جعفری، سعید امیرسلیمانی و مرتضی علی‌آبادی بازیگران این فیلم هستند.

اکبر عبدی در این فیلم نیز همچون فیلم «رسوایی» مسعود ده‌نمکی نقش یک روحانی را به عهده دارد. «ورود و خروج ممنوع» با پخش هدایت فیلم و سرگروهی پردیس آزادی به روی پرده رفته است.

«ویلای ساحلی»

کیانوش عیاری کارگردان صاحب نام سینما و تلویزیون این بار با یک فیلم کمدی به روی پرده بازگشته است. عیاری البته ۳۵ سال پیش نیز «روز باشکوه» ر در قابل یک کمدی انتقادی ساخت که به اثری ماندگار تبدیل شد. حالا این کارگردان ۷۲ ساله چهاردهمین فیلم خود را با عنوان «ویلای ساحلی» با نقش‌آفرینی دو ستاره پولساز سال‌های اخیر سینمای کمدی یعنی رضا عطاران و پژمان جمشیدی تولید کرده است.

ریما رامین‌فر، فرگل فربخش، یوسف خسروی، علی پناهی و شووار کریم‌زاده، دیگر بازیگران این فیلم هستند. ویلای ساحلی با پخش فیلمیران و سرگروهی پردیس ایران‌مال به روی پرده رفته است.

از کمدی عیاری تا تریلر سیاسی ربیعی؛ جنس گیشه جور شد

عیاری قبلاً درباره این اثر گفته بود: داستان این فیلم، شیرین است و فکر می‌کنم به شدت برای مخاطب جذابیت داشته باشد.

با توجه به کارنامه و اعتبار عیاری انتظارات از فروش این فیلم بسیار بود و پیش‌بینی می‌شد که در نوروز ۱۴۰۳ اکران می‌شود، اما صاحبان فیلم در زمان فعلی آن را به روی پرده آوردند تا شاهد رونق هر چه بیشتر گیشه در زمستان امسال و پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته