دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1402 - 16:56

رئیس‌جمهور: تبادل ظرفیت‌ها راه مقابله با تحریم‌هاست

رئیس‌جمهور: تبادل ظرفیت‌ها راه مقابله با تحریم‌هاست
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نشست مطبوعاتی با همتای کوبایی خود تبادل ظرفیت‌ها راه مقابله با تحریم‌ها دانست و گفت: مقاومت مردم کوبا در مقابل آمریکا قابل‌تحسین است.
کد خبر : 882880

به گزارش گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی با میگل دیاز همتای کوبایی خود اظهار کرد: همکاری‌های خوبی با کوبا داریم و این همکاری‌ها رو به توسعه بوده همین‌طور اسناد امضاشده زمینه‌ساز ارتقا همکاری‌های دو کشور است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: ایران و کوبا در حوزه علم و فناوری کار‌های مشترک خوبی به سرانجام رسانده‌اند. از جلوه‌های این همکاری ساخت واکسن مشترک بود.

وی اضافه کرد: ایران هم در حوزه بیوتکنولوژی و هم نانوتکنولوژی توانایی بالایی دارد و می‌توانیم این توانایی را با کوبا تبادل کنیم. اسنادی که به امضا رسید زمینه‌ساز ارتقا روزبه‌روز همکاری دو کشور خواهد بود.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه تصمیم گرفتیم روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف ارتقاء پیدا کند. این یکی از راه‌های مهم خنثی شدن تحریم‌ها است، اظهار داشت: مقاومت دو کشور در مقابل نظام سلطه وجه مشترکی است که ما را در معرض تحریم‌های آمریکا قرار داده است. آن چیزی که می‌تواند تحریم‌ها را خنثی کند تبادل ظرفیت‌های دو کشور است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه سازمان ملل و شورای امنیت، سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه عرب در برابر قضیه غزه کارآیی خود را از دست داده‌اند، ادامه داد: رژیم صهیونیستی امروز با نژادپرستی، نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت مردم فلسطین را به شهادت می‌رساند. جنایات گسترده رژیم صهیونیستی باعث تأسف همه شده است.

وی افزود: تاسف‌بارتر از جنایات رژیم صهیونیستی، حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی از این جنایات و ناتوانی سازمان‌های بین‌المللی است. نظام ناعادلانه جهانی باید پایان بپذیرد، باید به فکر شکل‌گیری نظام عادلانه جهانی باشیم تا از مظلوم دفاع و ظالم را سر جای خود بنشاند.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: باید یک ائتلافی با شرکت همه کشورهای همسو در قاره‌های مختلف برای دفاع از حقوق حقه ملت فلسطین شکل بگیرد. باید آثار اسناد امضا شده به زودی به نفع دو کشور و دو ملت ایران و کوبا ظاهر شود.

رئیس‌جمهور کوبا در نشست مطبوعاتی با حجت‌الاسلام رئیسی اظهار داشت: حمایت خود را از حق مشروع جمهوری اسلامی ایران برای تعیین سرنوشت و حاکمیت خود را اعلام می‌کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: از حمایت جمهوری اسلامی ایران از کوبا برای مبارزه با محاصره ظالمانه ایالات‌متحده آمریکا تشکر می‌کنیم.

دیاز گفت: از حمایت ایران برای انتخاب کوبا به‌عنوان رئیس گروه ۷۷ و همچنین رأی ایران برای عضویت کوبا در شورای حقوق بشر سازمان ملل تقدیر و تشکر می‌کنیم.

رئیس‌جمهور کوبا با بیان این‌که این دیدار که دارای معنای بالایی است، در راستای تحقق بخشیدن به همکاری‌های بین دو کشور است، ادامه داد: این دیدار در راستای تداوم به موضوعات همکاری است که در سفر رئیس‌جمهور ایران به هاوانا موردتوافق قرار گرفت.

وی با تأکید بر این‌که دیدار در تهران در راستای تداوم روابط دوستانه است، افزود: به دنبال تحقق بخشیدن بر اهدافی هستیم که بر پایه روابط تاریخی ما بنا شده‌ است.

دیاز گفت: این دیدار در راستای تداوم روابط دوستانه‌ای است که رائول کاسترو در دوران  خود پیگیر آن بود. این دیداری است برای تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران کشور دوست و برادر ما در خاورمیانه است. به دنبال تحقق بخشیدن بر اهدافی هستیم که بر پایه روابط تاریخی ما بنا شده‌اند.

رئیس‌جمهور کوبا کانل همچنین اظهار داشت: کشتار هزاران نفر از زنان و کودکان فلسطینی را محکوم می‌کنیم. خواستار آتش‌بس فوری هستیم تا شرایط تشکیل دولت مستقل فلسطینی ایجاد شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته