دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک نشست خبری؛

برنامه‌های بیست و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) تشریح شد/ «معین‌الضعفا» شعار محوری جشنواره بیست و یکم شد

برنامه‌های بیست و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) تشریح شد  «معین‌الضعفا» شعار محوری جشنواره بیست و یکم شد
مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) برنامه‌ها و رویدادهای بیست و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) را تشریح کرد.
کد خبر : 882694

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) پیش از ظهر امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مرتضی سعیدی‌زاده مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) و دبیر شورای سیاستگذاری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) عنوان کرد: در بیست سال گذشته جشنواره فرهنگی هنری امام رضا یک جریان عمومی فرهنگی در توسعه فرهنگ رضوی را شکل داده است. در ادوار گذشته فعالیت های متکثر و متنوعی را داشتیم که در قالب جشنواره های موضوعی جانمایی شده بود. رویدادهایی مثل رویدادهای مردمی، دلنوشته مردمی، پیامک‌های رضوی و مسابقات کتابخوانی و رویدادهای اجتماعی همه و همه با رویکرد فرهنگ رضوی توانست جریان پایدار فرهنگی را شکل دهد. در دوره بیستم سعی کردیم این جریان فرهنگی را هر چه بیشتر به سمت حرفه ای شدن پیش ببریم.
 
وی اظهار کرد: کلیدواژه «حرفه‌ای شدن» از نگاه بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع)  یعنی تولید اثر فاخر و اثرگذار در حوزه ترویج فرهنگ رضوی؛ آثاری که نخبگان آن را تایید کنند و مردم هم از آن بهرمند شوند. خروجی جشنواره حرفه‌ای به صورت همزمان استقبال نخبگان هر رشته و مردم و مخاطبان عمومی قرار بگیرد.دوره بیستم دوره گذار به این رویکرد بود و دوره پیش رو طلیعه یک جریان جدید است که امیدواریم این جریان پویا در سال‌های آینده خود را نشان دهد.
 
مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) افزود: با تلاقی جشنواره امام رضا و جشنواره فجر که حدود هشت تا ۱۰ سال آینده رقم خواهد خورد، خروجی این رویکرد حرفه‌ای در رقابت با جشنواره‌های تخصصی فجر خود را بیشتر نشان می‌دهد. برای رسیدن به این هدف در بنیاد فرهنگی امام رضا (ع) دفاتر تخصصی ایجاد شد که سه برنامه مهم را دنبال می‌کنند.
 
برنامه‌های بیست و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) تشریح شد/ «معین‌الضعفا» شعار محوری جشنواره بیست و یکم شد
 
سعیدی‌زاده گفت: برنامه اول، استعدادیابی پرورش و حمایت از جریان هنرمندان نوپا و جوان برای تولیدات حرفه ای.دوم، راهبری جریان جشنواره های فرهنگی و هنری با هدف تولیدات فاخر با درنظر گرفتن مخاطبان میانی در فضای فرهنگی و هنری و سومین اقدام، سفارش تولیدات فاخر و اثرگذار به هنرمندان برجسته و صاحب سبک که در هر سه دامنه قرار است جریان تقویت فرهنگ رضوی پیگیری شود.
 
مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) افزود: تلاش داریم از صاحبنظران و برجستگان این حوزه ها استفاده کنیم. علاوه بر دبیران متخصص از داوران نام آشنا هم دعوت خواهیم کرد. در جشنواره بیست و یکم ۲۰دبیر‌حرفه ای را داریم. از مهم ترین معیارهای جشنواره های حرفه ای، جوایز ارزشمند برای برگزیدگان است ما سعی کردیم با درنظر گرفتن محدودیت مالی به جوایز مطلوبی در این حوزه برسیم.
 
سعیدی زاده گفت: در این دوره از جشنواره نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی و برگزاری نمایشگاه های عمومی بهره‌مند را در نظر داریم تا این دوره از جشنواره رویدادهای جانبی پرقدرتی داشته باشیم.در این دوره همچنین تولید محصولات رسانه ای از آثار برگزیده این دوره را پیگیری خواهیم کرد که امیدواریم در بستر های مختلف فضای مجازی و رسانه های رسمی و فضای محیطی و شهری و اکران های مختلف داشته باشیم. این دوره از جشنواره از ۲۵فروردین تا ۳۰اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد و امیدواریم کشورمان در این بازه زمانی رنگ و بوی رضوی بگیرد.هر دوره از جشنواره به یکی از صفات و القاب حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است و شعار بیست و یکمین دوره جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) هم «معین الضعفا» انتخاب شده است.
 
وی افزود: در این دوره علاوه بر حرفه ای شدن، عمومی شدن را هم فراموش نکرده ایم. به عنوان نمونه در جشنواره امسال اجراهای تئاتر را علاوه بر بخش رقابتی در ۴۵۰ نقطه کشور خواهیم داشت در همین راستاهر استان بین ده تا پانزده اجرای عمومی خواهند داشت.
 
مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) اظهار کرد: تمرکز دبیرخانه از سمت استانهای اجرایی به سمت ملی ارتقا پیدا کرده همه جشنواره ها به جز دو جشنواره شعر ترکی و عربی که در استان های آذربایجان غربی و خوزستان است ،در سطح‌ملی برگزار خواهد شد و دبیرخانه ملی شکل گرفته است.همچینی تجمیع اختتامیه های استانی را در فضای کلان داریم. در دوره های گذشته در هر استان یک اختتامیه داشتیم که در دوره بیست یکم اختتامیه را به صورت تجمیعی و با حضور همه هنرمندان و برگزیدگان در ایام دهه کرامت در بارگاه علی بن موسی الرضا(ع)خواهیم داشت.
 

سعیدی‌زاده با بیان‌اینکه امسال با افزایش دو برابری اعتبار روبه‌رو بودیم، گفت: در حال حاضر کمپین‌هایی با نام «زیبایی و اگاهی» اهل‌بیت(ع) در حال طراحی است. 

به گفته وی از دوره بیستم جشنواره در سطح ملی مدیریت می‌شود و امسال فرهاد قائمیان دبیری این جشنواره را بر عهده دارد. 

در بخش دیگری از این‌ نشست، فرهاد قائمیان -دبیر جشنواره- در سخنان کوتاهی گفت: قرار است مذاکراتی برای تولید فیلم با سازمان سینمایی داشته باشیم و از روند فیلم‌سازی کوتاه حمایت خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم حتما یک فیلم سینمایی در فرهنگ امام رضایی داشته باشیم. 

در بخش پایانی این نشست زمانی -یکی از مدیران بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)- در مورد طراحی پوستر جشنواره اظهار کرد: در پوستر ۲۱ دوره جشنواره لقب و القاب معین الضعفای امام رضا(ع) منقوش شده است و از هنرمندان هم خواسته‌ایم که با این عنوان در این جشنوراه حضور پیدا کنند، ضمنا ۱۱ عنوان جشنوراه فرهنگی و هنری نیز در این دوره جشنوراه برگزار می‌شود.

وی در پایان گفت: قریب به ۳۰ مجموعه و نهادهای فرهنگی در برگزاری این جشنواره در کنار بنیاد امام رضا(ع) هستند که بعد از عید سعید فطر در یک بازده ۴۰ روزه فضای کشور در گستره کامل شروع به فعالیت خواهد کرد و آثار ‌گرافیکی و خوش‌نویسی تقدیم نگاه مردم خواهد شد.

در پایان این‌نشست از پوستر این دوره از جشنواره رونمایی شد.

 
 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته