دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گزارش آنا بخوانید؛

مادری که با ایجاد انسجام اجتماعی در بستر هیئت، 27 معتاد را ترک داد

مادری که با ایجاد انسجام اجتماعی در بستر هیئت، 27 معتاد را ترک داد
بانوان فعال در هیئت الزهرا (س) اقدامات قابل‌ توجهی در حوزه‌های اجتماعی انجام داده‌اند که نمونه شاخص آن تلاش برای ترک اعتیاد افراد معتاد است.
کد خبر : 882538

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه  خبرگزاری علم و فناوری آنا، در یکی از شبکه‌های اجتماعی مطلبی را دیدم که نوشته بود چند بانو با کمک هیئتی‌ها، معتادان را به کمپ ترک اعتیاد می‌برند. این موضوع برایم جالب شد و به سراغ صفحه این هیئت رفتم و دیدم که بچه‌های این هیئت را بانوان تشکیل می‌دهند. به هر حال با پرس و جوی فراوان به نام خانم زهرا علیرضایی سروستانی یک بانوی فعال در یکی از شهرستان‌های استان فارس رسیدم که حالا بنیانگذار هیئت الزهرا(س) شهرستان سروستان است.

با جمعی از بانوان تصمیم به حل مشکلات مردم گرفتیم

این بانوی فعال و مسئول هیئت الزهرا (س) شهرستان سروستان داستان هیئت اش را روایت کرده و می‌گوید: «در ابتدا ما یک جمعیت چندنفره از بانوان بودیم که تصمیم گرفتیم با همکاری همدیگر به مشکلات مردم رسیدگی کنیم. این کار شروع شد و از آنجایی که به نظر می‌رسید، می‌توان زنان دیگری را هم با خود همراه کنیم، به فکر برپایی یک هیئت افتادیم. در سال ۸۳ مجوز گرفتیم و کار را شروع کردیم.»

فعالیت این هیئت، خیلی خوب پیشرفت می‌رفت، تا اینکه در سال ۱۳۹۰ جلسات خود را علاوه بر اعیاد و عزاداری‌های مذهبی و ملی به دو نوبت یک‌شنبه و سه‌شنبه در هفته هم افزایش دادند. علیرضایی می‌گوید: «اولین گام ما در هیئت، ایده جمع‌آوری لوازم بدون استفاده یا دسته دوم خانواده‌های شهرستان بود. لوازم نو را دسته‌بندی و برای جهیزیه عروس‌ها کنار می‌گذاشتیم و لوازم کارکرده قابل استفاده را هم جمع‌آوری و در صورت نیاز تعمیر می‌کردیم و در بین عشایر یا خانواده‌های کم بضاعت توزیع می‌کردیم.»

در گام بعدی، این هیئت ایده ایجاد صندوق صدقات را اجرایی کرد. اهالی شهرستان کمک‌های خود را به هیئت می‌دادند. این بانوان هم این مبالغ را را جمع‌آوری کرده و در بین خانواده‌های کم بضاعت که از قبل شناسایی شده بودند، تقسیم می‌کردند.

ترک اعتیاد۲۷ معتاد در یک روضه خانگی/ بانوانی که در هیئت به دنبال اصلاح جامعه هستند

جرقه ایده کمک به ترک اعتیاد چگونه زده شد؟

یکی از مهم‌ترین اتفاقات که باعث رونق بیشتر فعالیت‌های این هیئت شد، موضوع ترک اعتیاد افراد معتاد بود. علیرضایی می‌گوید: «داستان از این جا شروع شد که خانمی به ما رجوع و اعلام کرد که همسرم به بیماری اعتیاد دچار است و ما توانایی هزینه‌های درمان او را نداریم. در ابتدا چندنفر از بانوان هیئتی پول جمع کردیم و هزینه لازم را پرداخت کردیم؛ اما این اتفاق باعث شد که ما به این فکر کنیم که شاید خانواده‌های دیگری هم وجود داشته باشند که با این مشکل روبه‌رو باشند.»

کار ترک اعتیاد انسجام پیدا کرد

این بانوان، تعدادی از خیران را پای کار آوردند. در میان این خیران حتی افزادی بودند که پیش‌تر به این بیماری مبتلا بودند و حالا سلامت خود را به دست آورده بودند. مسئول هیئت الزهرا(س) شهرستان سروستان اظهار می‌کند: «از این کار استقبال شد و ما آن را جدی‌تر پیگیری کردیم تا جایی که با کمپ‌های ترک اعتیاد رایزنی صورت گرفت تا بیمارانی را که ما معرفی می‌کنیم، با هزینه کمتری پذیرش کنند یا بیماری اگر مراجعه کرد و هزینه درمان نداشت، به ما معرفی شود تا ما کل هزینه آن را پرداخت کنیم. با این روش تاکنون موفق شدیم که ۲۷ نفر را از بیماری اعتیاد نجات دهیم.»

ترک اعتیاد۲۷ معتاد در یک روضه خانگی/ بانوانی که در هیئت به دنبال اصلاح جامعه هستند

 

در مرحله بعدی برای خانواده‌های بیماران کلاس‌های روان‌شناسی برگزار شد تا وقتی بیمار به زندگی عادی خود بازگشت با او چگونه برخورد کنند.

پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی برای گره‌گشایی از مشکلات نیازمندان

علیرضا می‌گوید: «کار بعدی ما در هیئت الزهرا(س)، ایجاد یک صندوق قرض‌الحسنه برای وام است که خوشبختانه خیرینی پای کار آمدند و خوشبختانه امروز می‌توانیم تا مبلغ ۱۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به مخاطبان هیئت بدهیم تا گره از کارشان باز شود.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته