دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس دانشگاه الزهرا (س): زنان در سکوت و صبر تاریخ را می‌سازند/ لزوم تبیین نقش بانوان پرستار در ۸ سال دفاع مقدس

رئیس دانشگاه الزهرا (س): زنان در سکوت و صبر تاریخ را می‌سازند  لزوم تبیین نقش بانوان پرستار در ۸ سال دفاع مقدس
رئیس دانشگاه الزهرا بر لزوم تبیین نقش بانوان پرستار در ۸ سال دفاع مقدس تاکید کرد.
کد خبر : 882118

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اولین همایش ملی تجلیل از بانوان پرستار شهیده، جانباز و ایثارگر دفاع مقدس" با حضور سرتیپ ناصر آراسته جانشین فرماندهى کل ارتش جمهورى اسلامى ایران، دکتر زهرا ناظم بکائی رئیس دانشگاه الزهرا (س) و فرماندهان و مسئولان لشکری و کشوری امروز (چهارشنبه ۸ آذرماه) در اداره بهداشت و درمان نزاجا برگزار شد.

 در این همایش، ناظم بکائی، رئیس دانشگاه الزهرا ضمن تشکر از برگزاری این رویداد بعد از گذشت ۴۵ سال از انقلاب اسلامی و تسلیت ایام فاطمیه، گفت: محور این همایش بزرگ، ولادت بانوی عظیم الشأن کربلا است که اثبات کرد یک زن می‌تواند اقیانوس عظیمی از صبر و بردباری باشد و امروز ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی مفتخریم سالروز ولادت این بانوی بزرگ را به عنوان روز پرستار برگزینیم.
رئیس دانشگاه الزهرا (س) بااشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، گفت: بنابر فرموده ایشان، پرستاری از سخت‌ترین کار‌ها از نظر فشار روحی و جسمی است که هم با جسم بیمار و هم با روح آن سروکار دارد و آرامبخش آن‌ها است.

ناظم بکائی افزود: پرستار نقش احیاگر و زنده‌کننده است که سلامتی را به بیماران هدیه می‌دهد؛ از این‌رو تکریم آنان بر مردم و مسئولان لازم است و روز پرستار فرصت مغتنمی برای تکریم این عزیزان است.

وی اظهار کرد: بنابر آمار؛ در مجموعه پرستاری، حدود ۷۳ درصد خانم و ۲۷ درصد آقا هستند لذا جامعه پرستاری باید تقویت، کمبود‌ها جبران و امنیت شغلی آن‌ها فراهم شود.

رئیس دانشگاه الزهرا (س) تصریح کرد: به تعبیر رهبر کبیر انقلاب، یک بعد شخصیتی حضرت زینب (س) روایتگری جامعه کربلاست؛ حضرت زینب جهاد تبیین را راه انداخت لذا فرصت نداد تا روایت دشمن غلبه کند. شما هم اگر حقایق جامعه خود را روایت نکنید، دشمن هرطور بخواهد توجیه می‌کند، پس ضرورت دارد روایت حقیقی واقعیات جامعه تاریخ انقلاب، دفاع مقدس و حوادث گوناگون سال‌های اخیر را انجام دهیم که اگر اینطور نشود، دشمن روایت تخریب‌آمیز و دروغ خود را در اخبار عمومی جاری می‌کند و جای ظالم و مظلوم عوض می‌شود.

 بکائی با بیان اینکه تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب روایت خاص خود را دارد، مطرح کرد: زنان جامعه ما به پیروی از حضرت زینب (س)، حماسه‌ها آفریدند. دفاع مقدس نه تنها عرصه دلاوری‌های رزمندگان بود بلکه عرصه حضور کادر درمان و پرستاران بود که با دل و جان در بهداری‌ها و مراکز درمانی خدمت کردند و اسطوره شدند. لیکن با توجه به نقش غیرمستقیم زنان آنگونه که شایسته است از فداکاری و ایثار آن‌ها سخنی به میان نیامده است.

وی با اشاره به مشارکت زنان در دوران دفاع مقدس گفت: این نقش و مشارکت‌ها در حوزه فعالیت‌های نظامی، فعالیت‌های پشتیبانی و تدارکاتی جبهه‌ها، فعالیت‌های امدادی و درمانی، فعالیت‌های مربوط به شهدا و رسیدگی به خانواده رزمندگان در قالب واحد‌های انصارالمجاهدین، فعالیت‌های فرهنگی شامل نویسندگی، روایتگری و گزارشگری صورت گرفته است.
رئیس دانشگاه الزهرا (س) در ادامه با اشاره به تعداد شهدای کادر درمان در زمان دفاع مقدس اظهارداشت: طبق آمار بنیاد شهید، حدود ۷ هزار زن شهید و ۵۰۰ نفر رزمنده در دفاع مقدس داریم. حدود ۲۵۰۰ نفر از آن‌ها، در سنین ۳۰-۱۰ سال بودند. تعداد جانبازان زن، ۵هزار و ۷۳۵ نفر بودند که ۳ هزار نفر از آن‌ها جانبازی بالای ۳۵ درصد دارند. حال سوال این است: آیا نهاد‌های مسئول به این بخش از جامعه زنان توجه کرده اند؟ آیا خبری از وضعیت زندگی آن‌ها دارند؟ آیا عزت و اقتدار آن‌ها حفظ شده است؟

 ناظم بکائی با بیان اینکه برگزاری اولین همایش بانوان دفاع مقدس بعد از ۴۵ سال بسیار معنادار است، گفت: این موضوع شاید بیانگر این است که زنان نیمه پنهان زندگی هستند و وقتی حاضر باشند دیده نمی‌شوند، اما وقتی نباشند نبودشان دیده می‌شود، زیرا آن‌ها در سکوت و صبر تاریخ را می‌سازند و تاریخ‌سازان را می‌پرورانند. از این رو حضرت فاطمه (س) وقتی در کوچه محاصره یا در پشت درب آتشین مورد هجمه قرار می‌گیرد، دیده می‌شود یا حضرت زینب (س) در عصر عاشورا که خبردار می‌شود تا مسیر کوفه و شام را طی کند، دیده می‌شود و این داستان زنان قهرمان و اسطوره‌های بی نام و نشان پر صبر و استقامت انقلاب مااست.


تجلیل از مسئول بسیج خواهران دانشگاه الزهرا (س)

در بخش دیگری از این همایش؛ از بانوان پرستار شهید، جانباز و پیشکسوت دفاع مقدس تجلیل شد. بر همین اساس، از خانم افسانه خانباباخانی، مسئول بسیج خواهران دانشگاه الزهرا (س) نیز به عنوان پرستار منتخب در دوران دفاع مقدس تجلیل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته