دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استاد دانشگاه در گفت‌وگو با آنا:

تصمیم‌گیران به ایده‌های صنعتی دانش‌بنیان‌ اعتماد کنند

تصمیم‌گیران به ایده‌های صنعتی دانش‌بنیان‌ اعتماد کنند
استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان از رویکردهای وزارت صمت برای رفع موانع صنعت و حضور در عرصه بین‌المللی است؛ اما به اعتقاد برخی کارشناسان هنوز تصمیم‌گیران به ایده‌های صنعتی، تولیدی و تجاری دانش‌بنیان‌ها اعتماد کامل ندارند.
کد خبر : 879895

گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهر امسال وزیر صنعت، معدن و تجارت احیای واحدهای راکد را از اهداف اساسی این وزارتخانه برشمرد و گفت: تمرکز سیاست‌گذاری‌های کشور باید روی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد که در این زمینه، هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در مسیر رونق تولید و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور ضرورت دارد؛ چراکه یکی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، ورود به عرصه فناوری‌ها و ایجاد محصولات رقابت‌پذیر با افزایش کیفیت کالاهاست.

دانش‌بنیان‌ها نه تنها منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شوند؛ بلکه در تولید ناخالص ملی و صادرات نقش اساسی ایفا می‌کنند، این امر در راستای پرداختن به جایگاه واقعی دانش‌بنیان‌ها در عرصه‌های مختلف به ویژه در صنعت است.

از سوی دیگر وزیر اقتصاد نیز در مهر امسال از افزایش تامین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان از ۱۶۰ درصدی که سال گذشته انجام شد، به ۲۶۰ درصد در ۵ ماهه اول امسال خبر داد . این درحالی است که سهم شرکت‌های دانش‌بنیان ۲ درصد از میزان تولید ناخالص ملی است هرچند این رقم پایین است؛ اما با ایجاد زیست بوم دانش‌بنیان‌ها در کشور شاهد افزایش این سهم خواهیم بود.

ایده‌های صنعتی

فاصله زیاد ایده‌آل‌های ارتباط دانش دانشگاهی‌ها با صنایع

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد آنا درباره ضرورت حضور بیشتر دانش‌بنیان‌ها و استفاده از ظرفیت و ایده های تولیدی، صنعتی و تجاری این بخش اظهار کرد:‌ برای رسیدن به اهداف توسعه ای باید حضور دانش‌بنیان‌ها در موضوع توسعه تولیدات جدی گرفته شود امروز رابطه فراگیری دانش و بر این مسئله که باید صنایع با دانشگاه‌ها ارتباط داشته باشند، به طور جدی مطرح شده اما هنوز اقدامات موثری دیده نمی شود.

وی تأکید کرد: حفظ و توسعه ارتباط بین صنایع و دانش‌بنیان‌ها هنوز به مرحله مطلوب نرسیده است. نباید موضوع واردات کالا و محصولات را به طورکلی نادیده گرفت؛ اما تا زمانی که اقتصاد کشور بتواند از ظرفیت‌های دانش روز در صنایع و تولیدات استفاده بهینه داشته باشد؛ قطعاً وابستگی به واردات کالا و محصولات مشابه کمتر می‌شود.

بی‌اعتمادی تصمیم گیران اقتصادی به شرکت‌های دانش‌بنیان  

ایده‌های صنعتی

دکترای علوم اقتصادی با اشاره به اینکه یکی از روش‌های تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت از تولیدات در این بخش است؛ گفت:‌ حالا اگر از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت مادی مناسبی نمی‌شود باید به دنبال راهکار‌های مناسب دیگر بود. یکی از این مسیر‌ها این است که با استفاده از محصول آزمایشگاهی شرکت‌های دانش‌بنیان، آن‌ها را تبدیل به محصول صنعتی کنند؛ بنابراین باید به‌طور قانونی صنایع را مجبور به استفاده از محصولات دانش‌بنیان کرد.

این استاد دانشگاه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را به باور مدیران ارشد کشوری می‌داند و گفت: مسئولان اقتصادی و به طور کلی تصمیم‌گیران باید به این باور برسند که فراهم‌سازی امکانات، ایجاد فضا و فرصت به شرکت‌های دانش‌بنیان هم‌راستا با مفاهیم عدالت الزامی است؛ چراکه در عصر حاضر اقتصاد دانش‌بنیان یکی از ابزار‌های جدید در حوزه اجرای عدالت در لایه‌های مختلف اقتصاد است.

بغزیان ادامه داد: متأسفانه هنوز خود مدیران ارشد و تصمیم‌گیران به توانایی، ایده و خلاقیت شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات فناورانه این شرکت‌ها اعتماد کامل ندارند و به همین دلیل است که فضای برای فعالیت این بخش کلیدی در اقتصاد کشورهنوز فراهم نشده و فاصله زیادی بین دانش متخصصان و صنایع وجود دارد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته