دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همزمان با سالروز شهادت در آنا بخوانید؛

چرا بابک نوری با عنوان «شهید رضوی» معرفی شد؟

چرا بابک نوری با عنوان «شهید رضوی» معرفی شد؟
پیکر شهید بابک نوری هریس، اول آذر ۱۳۹۶ در گلراز شهدای رشت به خاک سپرده شد. به دلیل تقارن شهادت بابک نوری با ایام شهادت امام رضا (ع) عنوان «شهید رضوی» روی سنگ قبر او حک شده است.
کد خبر : 879673

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در میان شهدای مدافع حرم، شخصیت‌های خاصی وجود دارد. افرادی که دل از دنیا شسته‌اند و جان بر کف، برای مبارزه با داعش به جبهه‌های نبرد با دشمن تکفیری رفته‌اند. یکی از این شهیدان، بابک نوری هریس است. او با وجود زندگی دنیوی مناسب، تصمیم گرفت عازم سوریه شود و با داعش بجنگد. به بهانه فرارسیدن سالروز شهادت او، زندگینامه وی را مرور می‌کنیم.

شهید بابک نوری هریس در ۲۱ مهر ۱۳۷۱ در شهر رشت به دنیا آمد. پدرش از رزمندگان دفاع مقدس بود. بابک سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در زادگاهش گذراند و از سال ۱۳۹۰ تا ۹۴ دانشجوی رشته حقوق در منجیل بود. سال ۹۶ در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد، اما ثبت نام در دانشگاه را به بعد از سفر سوریه موکول کرد. وی در دوره دانشجویی در دفتر یک وکیل به صورت پاره وقت کار می‌کرد. او گاهی در شغل بنایی و گچ بری نیز فعالیت می‌کرد.

بابک نوری هریس در هلال احمر دوره امدادگری را هم گذرانده بود. دوستان بابک نوری که توسط او به هلال احمر جذب شده بودند، از روحیه تعهد و خدمت به مردم در او گفته اند. شهاب حقیقی، از همدوره‌ای‌های بابک در دوره امدادگری گفته است: «به اصرار بابک در این کلاس‌ها شرکت کردم، او کمک کردن به مردم را دوست داشت و از هر طریقی می‌خواست برای دیگران مفید باشد. برای همین هر زمان و در هر زمینه‌ای که هلال احمر به نیرو نیاز داشت بابک پیشقدم بود.»

ویژگی دیگری که دوستان و اطرافیان بابک بر آن تأکید دارند علاقه وی به ورزش است.

مهدی نوری برادر بابک نوری گفته است: برادرم پنجشنبه و جمعه‌ها را روزه می‌گرفت. حتی در زمان‌های مسافرت. ما از این عملش خبردار نمی‌شدیم مگر اینکه با اصرار از او می‌خواستیم سر سفره آماده شود که می‌گفت روزه است.»

بابک نوری در سال ۱۳۹۴ در سپاه لشکر قدس گیلان مشغول به خدمت سربازی شد. در حین خدمت بنا به مأموریتی که لشکر قدس در شمال غرب داشت او طی سه دوره ۲۵ روزه در مقر مرزی سردشت حضور پیدا کرد. بابک در آنجا با سردار جمشیدی، جانشین سردار حقبین فرمانده لشکر، آشنا شد. نـوری از سـردار جمشیدی که در سوریه به عنوان مشتشار نظامی حضور داشت، خواسته بود که او را نیز به سوریه ببرد. سردار جمشیدی در این باره گفته است: «وقتی بابک متوجه شد من دو بار به سوریه رفته ام از من در مورد داعش و نوع مقابله با آن‌ها پرسوجو می‏کرد. دوست داشت بداند برای کمک به مردم سوریه و دفاع از خاک وطن خودش چه کار‌هایی می‌تواند انجام بدهد. یک بار به من گفت: نمی‌شود مرا به سوریه بفرستید؟ گفتم نه. برای رفتن باید داوطلبانه اقدام کنی. ما اجازه اینکه سرباز وطنمان را به سوریه بفرستیم نداریم. بعد از آن هر باری مرا می‌دید در مورد چگونه اقدام کردن و چقدر زمان بردن برای اعزام به سوریه سؤال می‌پرسید.»

به گفته مادرش، بابک بعد از اتمام سربازی و پس از انتشار خبر شهادت شهید محسن حججی برای رفتن به سوریه بی تاب‌تر شد. او بار‌ها به مادرش گفته بود: «باید برای دفاع از بی بی زینب کاری کنم. باید تقاص شهید حججی‌ها را از داعش بگیرم.»

نقل است برادرش برای این که او از فکر سفر به سوریه خارج شود، پیشنهاد ادامه تحصیل در آلمان را به او داد، اما بابک زیر بار نرفت. او تصمیم خودش را گرفته بود. باید به سوریه می‌رفت.

بابک به هنگام اعزام، در واکنش به ناراحتی مادرش گفته بود: «چرا گریه می‏کنی؟ من تصمیمم را گرفته ام و با دیدن این اشک‌ها فقط غمگین می‌شوم و رفتن برایم سخت می‌شود. مگر مادر همه ما حضرت زینب نیست؟ من برای پاسداری و دفاع از مادرم می‌روم.»

شهید نوری در فیلمی که در منطقه بوکمال فیلمبرداری شده است هدف خود از رفتن به سوریه را دفاع از ناموس، اعتقادات و حرم حضرت زینب (س) معرفی کرده است.

اول آبان ۱۳۹۶ بابک نوری هریس به همراه گردان ادوات ضدزره لشکر قدس سپاه گیلان، به سوریه اعزام و برای انجام عملیات آزادسازی بوکمال، در یکی از روستا‌های حومه این شهر مستقر شد. او براساس آموزش‌هایی که دیده بود، در سوریه با سلاح موشکی تاو کار می‌کرد. ۲۷ آبان ۱۳۹۶ بابک نوری، به همراه عارف کایدخورده و علیرضا نظری در منطقه سهقله کنار ریل قطار و میان دو خـودروی تویوتا مشغول خـوردن نهار بودند که یک خمپاره نزدیک آن‌ها اصابت می‌کند و هر سه نفر را به شهادت می‌رساند. در فیلمی که از بابک نوری منتشر شده او گفته است که آن‌ها مسئولیت تأمین امنیت جاده آن منطقه را به عهده داشته اند.

پیکر شهید بابک نوری هریس، اول آذر ۱۳۹۶ در گلراز شهدای رشت به خاک سپرده شد. به دلیل تقارن شهادت بابک نوری با ایام شهادت امام رضا (ع) عنوان «شهید رضوی» روی سنگ قبر او حک شده است. رهبر انقلاب در دیدار با خانوده شهید بابک هریس فرمودند: «فرزند شما با این حرکت، با رفتن به این میدان و شهید شدن و صرف نظر کردن از امتیازات دنیایی، در حالی که دانشجوی موفقی هم بوده و پیشنهاد رفتن به آلمان داشته، این عشق اهل بیت، عشق شهادت، عشق جهاد فی سبیل الله او را منقلب می‏کند و می‌رود به سمت جبهه و به شهادت هم می‌رسد. خداوند متعال بیشترین فیض را به این جوان داده. این‌ها انشاءالله در جوار قرب الهی در جوار برترین شهدای تار یخ حضور دارند.»

گفتنی است اولین اجلاسیه کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم، ۱۴ و ۱۵ آذر برگزار خواهد شد. این کنگره توسط خانواده شهدای مدافع حرم برپا شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته