دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه قم در گفت‌وگو با آنا:

برخی روشنفکران، مدعی استفاده از علوم انسانی غرب تا ۲۰۰ سال آینده هستند

برخی روشنفکران، مدعی استفاده از علوم انسانی غرب تا ۲۰۰ سال آینده هستند
رئیس دانشگاه قم گفت: برخی از روشنفکران مدعی شده اند که تا ۲۰۰ سال آینده مانند کودکان دبستانی باید در مقابل اندیشمندان و فیلسوفان علوم انسانی غربی زانو بزنیم.
کد خبر : 879590

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره ارتقای دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر جهان در حوزه علوم انسانی اظهار کرد: با وجود اینکه بیشترین نشریات دارای مجوز وزارت علوم مربوط به حوزه علوم انسانی است، اما با تعداد اندک دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر بین المللی در این حوزه رو‌به‌رو هستیم.   

وی افزود: حدود ۸۹۰ نشریه علمی پژوهشی در حوزه علوم انسانی داریم، اما ضعف مطالعات علوم انسانی در کشور مهم‌ترین عامل عقب ماندگی تولیدات علمی و دانشمندان انسانی در جهان است.

رئیس دانشگاه قم تصریح کرد: واقعیت صحنه این است که اغلب مطالعه متخصصان و محققان علوم انسانی در کشور برگرفته از غرب است. برای مثال هنر بیشتر استادان علوم انسانی ایران برای آموزش به دانشجویان برگرفته از مطالب تدریس شده دانشگاه‌های غربی است.

شریفی با بیان اینکه برخی از روشنفکران مدعی شده اند که تا ۲۰۰ سال آینده مانند کودکان دبستانی باید در مقابل اندیشمندان و فیلسوفان علوم انسانی غربی زانو بزنیم، تاکید کرد: در حوزه علوم انسانی اسلامی ایده‌های تحولی متناسب با فکر اسلامی با موانعی رو‌به‌رو هستند، به این معنا که بسیاری از نشریات با نمایه ISI، وب آو ساینس و اسکوپوس در اغلب موارد با چاپ آن‌ها مقاومت می‌کنند.

وی گفت: حتی رتبه‌بندی دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر داخلی در حوزه علوم انسانی و در پایگاه ISC با ضعف رو‌به‌رو است که دلیل عمده آن فکر تقلیدی و خودباختگی موجود در حوزه علوم انسانی است.

رئیس دانشگاه قم اضافه کرد: برجستگانی از علوم انسانی معتقد هستند که باید افکار نخبگان علوم انسانی انتقال داده شود تا بتوانیم موفق عمل کنیم؛ بنابراین در کنگره علوم انسانی به دنبال این هدف هستیم.

شریفی اضافه کرد: در حال القای ما می‌توانیم و ما حرف دیگری برای بشر داریم و ما جرئت و جسارت تقلید ایده‌های برتر علوم انسانی غربی را داریم، هستیم.

وی تأکید کرد: در دانشگاه قم نشریه تحقیقات فلسفی نمایه اسکوپوس دریافت کرد و ۱۲ نشریه با نمایه بین المللی به زبان فارسی در حوزه علوم انسانی اسلامی داریم که یکی از آن‌ها مربوط به دانشگاه قم است و باید این موضوع را در علوم انسانی جدی‌تر دنبال کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته