دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

تب گرانی و زانوی بانک‌ها بر گلوی ۲۰ هزار فروشنده لوازم خانگی

تب گرانی و زانوی بانک‌ها بر گلوی ۲۰ هزار فروشنده لوازم خانگی
اکبر پازوکی گفت: بیش از ۲۰ هزار واحد صنفی فروش لوازم خانگی در حال ورشکستی توسط چند فروشگاه بزرگ کالای قسطی هستند. بانک‌ها وارد بنگاه‌داری شده‌اند و سرمایه این مراکز فروش را تأمین می‌کنند و کسبه توان رقابت ندارند.
کد خبر : 877809

گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ پس از نوسانات ارزی سال‌های گذشته قیمت لوازم خانگی نیز مانند دیگر کالاها جهش‌های بلندی را تجربه کرد. در این بین با تحلیل رفتن قدرت خرید مردم، نفس تولیدکنندگان لوازم خانگی به شماره افتاد. در این هنگام دولت برای حمایت از تولیدکنندگان وارد میدان شده و واردات برخی لوازم خانگی به ایران ممنوع اعلام شد؛ ولی همچنان مشکل ضعف قدرت خرید مردم به قوت خود باقی بود.

امروز اما بخش دیگری از صنعت لوازم خانگی فریاد تظلم‌خواهی سر می‌دهد. بخش توزیع‌‌کنندگان خُرد لوازم خانگی که امروز خبر از گذران روزهای سخت خود می‌دهند. 

در همین رابطه اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درمورد ورود لوازم خانگی هوشمند به بازارمصرف گفت: تولیدکننده و فروشنده برای از دست ندادن بازار ناچار به تولید و فروش محصول به روز و با فناوری نوین هستند و اگر به این سمت حرکت نکنند از بازار حذف می‌شوند.

استفاده از فناوری نوین نیاز به سرمایه اولیه دارد

لوازم خانگی

وی در رابطه با تولید لوازم خانگی هوشمند و استفاده از هوش مصنوعی در تولید گفت: استفاده از فناوری نوین نیاز به سرمایه اولیه دارد؛ اما با توجه به میل مردم به استفاده از لوازم خانگی هوشمند و قابلیت‌هایی مانند اتصال به اینترنت لازمه حضور در فضای رقابتی تولید محصولاتی با این قابلیت‌هاست.

پازوکی درباره کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: از سال ۹۶ تاکنون شرکت‌های تولیدکننده بسیاری به استخدام جوانان نخبه روی آورده‌اند و در صنعت تولید لوازم خانگی مدرن به کار گرفتند. شرکت‌های دانش‌بنیان نیز برای ارتقای فناوری در حال همکاری با تولیدکنندگان لوازم خانگی هستند. این شرکت‌ها در طراحی و بهینه‌سازی مصرف لوازم خانگی به تولیدکنندگان کمک می‌کنند.

پول بانک‌ها و سرا‌های قسطی فروشی بلای جان فروشندگان خُرد

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: مشکلاتی مانند تخصیص ارز و تهیه مواد اولیه در بورس از مشکلات عمده تولید است. بانک‌ها به جای اینکه مطابق فرمایش مقام معظم رهبری سرمایه خود به سمت تولید ببرند، به بنگاه‌داری روی آورده اند. امروز در تلویزیون در تمام شبکه‌ها شاهد تبلیغات بی وقفه مراکز فروش لوازم خانگی قسطی هستیم؛ حتی در تمام خیابان‌ها هم بنر‌های تبلیغی این مراکز به چشم می‌خورد. هیچ شخص و تولیدکننده‌ای توانایی پرداخت هزینه این همه تبلیغ را ندارد، مگر اینکه هزینه این تبلیغات و سرمایه فروش این مراکز از سوی بانک‌ها تأمین شود و این از نظر من هیچ موضوعی به جز بنگاه‌داری بانک‌ها نیست.

وی اظهار کرد: از دیگر مشکلات تولید تخصیص ارز است. پولی که تولیدکننده برای تخصیص ارز در بانک سپرده می‌کند، حداقل سه ماه بلوکه باقی می‌ماند. از سوی دیگر مشکل تولیدکننده صادرات نیز هست. لوازم خانگی تولیدشده در ایران کیفیت بسیار بالایی دارند؛ اما تولیدکننده باید در قیمت رقابت کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره دلیل ورود بانک‌ها به توزیع لوازم خانگی گفت: بانک‌ها در حال خرید دین هستند؛ اما کسبه چنین توان مالی و اعتباری ندارند. همین امروز اگر یک کاسب برای دریافت ۱۰۰ ملیون تومان وام اقدام کند، مدت زیادی را معطل خواهد ماند؛ اما اینگونه توزیع کنندگان با فروش دین به بانک به راحتی هر روز فشار را بر گردن کسبه بیشتر می‌کنند.

گرانی مواد اولیه دلیل گرانی کالا

فروشنده لوازم خانگی

این فعال صنعت لوازم خانگی گفت: امروز دیگر گران‌فروشی مفهوم خود را از دست داده است. اکنون دچار گرانی کالا هستیم؛ این گرانی هم به مواد اولیه‌ای مانند مس و آلومینیوم و مواد پتروشیمی که در کشور تولید می‌شود، برمی‌گردد؛ اگر این‌ها به قیمت و آسان به تولیدکننده برسد، قیمت هم کاهش خواهد یافت.

وی تأکید کرد: تهیه ارزان و راحت مواد اولیه و حمایت از تولیدکننده مظهر امنیت اقتصادی است و امروز این امنیت برای بیش از ۲۰ هزار واحد کسبی صنف لوازم خانگی مهیا نیست. نه فقط ما بلکه ۶ شاخه شغلی دیگر مانند مبل و تلفن همراه نیز درگیر هستند. چرا باید فولادی که در کشور تولید می‌شود را در بورس تهیه کنیم؛ حتی در عراق و افغانستان هم چنین چیزی نیست. عنوان می‌شود ۳۰ درصد فولاد مورد نیاز از طریق بورس تهیه شود و بقیه نیاز تولید از بازار آزاد؛ مگر به کشور فولاد وارد می‌شود که برای تهیه آن به سراغ بازار آزاد برویم. اگر دولت حمایت کند و قیمت مواد اولیه ثابت بماند تولید‌کننده و ما که عرضه‌کننده هستیم هم با قیمت ثابت کالا را عرضه می‌کنیم.

تمام کاسبان امین‌حضور هم جمع شوند توان سه روز تبلیغ در تلویزیون ندارند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: هیچ کاسبی توان اینکه با ماهی ۵۰۰ هزار تومان کالا بفروشد را ندارد؛ اما باید بگوییم ۲۰ هزار واحد صنفی بیشتر به کمک تولیدکننده می‌آیند یا چهار سرای فروش قسطی؟ روزی که قرار بر حذف لوازم خانگی خارجی برای حمایت از تولید شد، این کسبه بودند که آبروی خود را به جای کالای خارجی قرار دادند و همراه با لوازم خانگی تولید داخل به خانه مردم فرستادند. امروز وقتی کسی از فروشگاهی محلی خرید می‌کند، مطمئن است که اعتبار و آبروی کاسب ضامن خرید اوست و کالایی با کیفیت می‌خرد.

وی ادامه داد: اوایل انقلاب گفتند کسبه بازوی ستبر انقلاب هستند؛ در جنگ تحمیلی و کمک مؤمنانه و سیل و زلزله نیز کسبه به خط شدند و به یاری شتافتند؛ اما امروز فراموش شدند. مخالف پیشرفت در کشور نیستیم، کاش ۱۰۰ مورد از این فروشگاه‌ها بود؛ اما اینکه بانک در آن‌ها دخالت کند، موضوع دیگریست. امروز سرمایه تمام کاسبان امین حضور (راسته معروف فروشندگان لوازم خانگی در بازار تهران) و خیابان جمهوری و شریعتی را جمع کنم هم نمی‌توانم سه روز در تلویزیون تبلیغ کنم، این سرا‌های فروش قسطی اگر بانک‌ها پول تبلیغاتشان را نمی‌دهند از کجا این سرمایه را تهیه می‌کنند؟

پازوکی اظهار کرد: امیدواریم همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند بانک‌ها دست از بنگاه‌داری بردارند. اگر از جمعیت خانواده‌های ۲۰ هزار واحد کسبی و کارگران و رانندگان باربری را جمع بزنیم چه جمعیتی از کشور در حال له‌شدن برای کسب سرمایه چند فروشگاه بزرگ هستند. ما هفتگی فروش نداریم؛ زیرا مردم توان خرید ندارند و ما هم توان فروش قسطی نداریم.

صادرات و ارزآوری نابودی یا رونق کسبه

لوازم خانگی

وی گفت: مردم حمایت کنید؛ اما مگر این جامعه آماری بزرگ کسبه از مردم نیستند؟ چه کسی به داد ۲۰ هزار کاسب و خانواده هایشان می‌رسد؟ امیدوارم بانک‌ها دست از نابود کردن کسبه بردارند و پول خود را به جای توزیع با سود کم به تولید ببرند تا صادرات و ارزآوری هم محقق شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره شرایط وام گرفتن و تأمین سرمایه تولیدکنندگان توسط بانک‌ها بیان کرد: تولیدکنندگان با نرخی بالای ۲۸ درصد از بانک‌ها وام می‌گیرند و این هم از دلایل گرانی کالاست. چندین صنف مانند بلور و چینی و تلفن همراه و لوازم خانگی در حال نابودی هستند و حالا این سرا‌های فروش قسطی قصد عرضه تشک‌خوش‌خواب و دوچرخه هم دارند.

وی تاکید کرد: اکنون در محدوده امین‌حضور ۷۰۰ مغازه در حال فعالیت هستند؛ اما در این یکسال مراکز فروش قسطی لوازم خانگی در حال له‌کردن کسبه هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: لوازم خانگی صنعت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته