دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

وزارت فرهنگ باید حکمرانی فرهنگ را انجام دهد

وزارت فرهنگ باید حکمرانی فرهنگ را انجام دهد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حکومت فرهنگ در اختیار وزارت فرهنگ است؛ اما وزارت فرهنگ باید حکمرانی فرهنگ را انجام دهد.
کد خبر : 874725

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست شورای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌های تابعه و نهاد‌های وابسته که امروز در محل این وزارتخانه برگزار شد، با تسلیت به ملت فلسطین به خاطر مصائبی که تحمل می‌کنند، اظهار کرد: مردم مظلوم غزه حتی در مساجد و کلیسا‌ها در امان نیستند، اما با همه درد‌هایی که به این مردم حادث شده، دستاوردش طوفان الاقصی بود که پوشالی بودن رژیم صهیونیستی را نشان داد و مشخص شد که این رژیم شکست ترمیم‌ناپذیر متحمل شده است.

وی با اشاره به مقوله فرهنگ افزود: فرهنگ نهادی اجتماعی است که ساحت‌های دانش، بینش، نگرش، منش، کنش و گرایش را شامل می‌شود. اگر این ساحت‌ها در سطح جامعه نهادینه شود فرهنگ ایجاد می‌شود؛ بنابراین فرهنگ مقوله‌ای فردی نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نظریه فرهنگ گفت: رویکرد نظریه فرهنگ مهم است، نظریه فرهنگ رویکرد فیلسوفانه یا جامعه‌شناسانه دارد، وقتی می‌گوییم که مردم ایران اسلامی باید این‌گونه باشند یعنی رویکرد فیلسوفانه داریم، اما وقتی درباره اوضاع فعلی جامعه سخن گفته می‌شود رویکرد جامعه‌شناسانه داریم.

خسروپناه برخی از ویژگی‌های بد فرهنگی که متأسفانه توسط عده‌ای معدود به مردم ایران نسبت داده می‌شود را غیرواقعی دانست و ادامه داد: برخی از آثار تاریخی نشان می‌دهد که ایرانی‌ها رویکرد‌های نامناسب فرهنگی داشتند، به‌جرئت می‌توان گفت که اکثر این توصیفات پشتوانه علمی ندارد، اگر آن توصیفات درست بود اکنون گستردگی پیشرفت در ایران تا حد امروز را شاهد نبودیم.

وی همچنین عنوان کرد: باید نظریه حکمرانی فرهنگ نیز مشخص شود، حکومت فرهنگ در اختیار وزارت فرهنگ است، اما وزارت فرهنگ باید حکمرانی فرهنگ را انجام دهد و در اجزای حکمرانی فرهنگ که سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری است از مشارکت نخبگان استفاده کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تعاریف حکمرانی در غرب، آن را به دسته هرمی، بازاری و شبکه‌ای تقسیم کرد و ادامه داد: در حکمرانی هرمی دستور از بالا به زیردستان ابلاغ می‌شود، حکمرانی بنگاهی یا بازاری در اختیار قدرتمندانی است که قدرت دارند، حکمرانی شبکه‌ای نیز با مشارکت حداکثری نخبگان در حوزه‌های مختلف ایجاد می‌شود. عقلای دنیا بهترین حکمرانی را شبکه‌ای می‌دانند و اگر می‌خواهیم سند‌ها اجرا شود باید خطوط تعیین‌شده حاکمیت با حکمرانی شبکه‌ای را دنبال کرد.

خسروپناه گفت: در اسلام حکمرانی ولایی ملاک عمل محسوب می‌شود؛ اما با وجود اینکه در رأس نیست یک محور به حساب می‌آید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه محوریت، ذی‌نفعان دور محور و ولی هستند، اظهار کرد: این محوریت به حکمرانی شبکه‌ای نزدیک‌تر است. در حکمرانی فرهنگی باید مشارکت حداکثری ذی‌نفعان و نخبگان را داشته باشیم و مدل حکمرانی ولایی شبکه‌ای شکل گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ باید مراقب باشیم گرفتار سیاست‌زدگی نشویم. حکمرانی فرهنگ سیاست‌گذاری نیاز دارد، ولی اگر دچار سیاست‌بازی شود آسیب می‌بیند در دولت‌های مختلف تهدید آفت سیاست‌بازی وجود داشت، اما نیرو‌های ارزشی که در مسیر انقلاب هستند، باید فرهنگ را از این آفت‌ها حفظ کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین خواستار گفتگوی اصحاب هنر شد و ادامه داد: باید نسبت حکمت با موضوعات فرهنگی به دنیا معرفی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته