دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1402 - 22:19

حجت‌الاسلام‌ موحدی: اتقان آراء تضمینی بر اصل بی‌طرفی است

حجت‌الاسلام‌ موحدی: اتقان آراء تضمینی بر اصل بی‌طرفی است
دادستان کل کشور گفت: اتقان آراء یک تضمین بر اصل بی‌طرفی است، وجه تمایز یک دستور اداری با یک دستور قضایی در همین اتقان آراء و استدلال ذکر شده در آن است.
کد خبر : 870736

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین نشست هم‌اندیشی حجت‌الاسلام‌والمسلمین موحدی با قضات دادسرای دیوان عالی کشور برگزار شد در این نشست که با حضور معاونان و مدیران کل دادستانی کل کشور برگزار شد موضوع اتقان آراء قضایی به صورت تخصصی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دادستان کل کشور اتقان آراء را امری بسیار مهم برای دستگاه قضایی دانست و گفت: در خصوص اتقان آراء قضایی یک دستورالعمل از سوی رئیس محترم قوه قضاییه در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ ابلاغ گردیده که خوشبختانه در این رابطه اقدامات خوبی صورت پذیرفته و البته که لازم است قضات محترم در زمان صدور رأی به این دستورالعمل توجه ویژه‌ای داشته باشند.

او گفت: اتقان آراء یک تضمین بر اصل بی‌طرفی است. وجه تمایز یک دستور اداری با یک دستور قضایی در همین اتقان آراء و استدلال ذکر شده در آن است.

موحدی با بیان اینکه در قانون اساسی صراحتاً به موضوع اتقان آراء اشاره شده است گفت: مستدل بودن، موجه بودن، مدلل بودن و ذکر جهات رأی از ویژگی‌های اصلی یک رأی متقن است.

دادستان کل کشور اظهار کرد: هدف اصلی دستگاه قضایی اجرای عدالت و احقاق حق است و نباید با یک رأی غیر متقن اجرای عدالت دچار خدشه شود.

وی افزود: همه انسان‌ها روح عدالت‌خواهی داشته و در ذات خویش اجرای عدالت را امری پسندیده و مطلوب می‌دانند. یقیناً در خصوص پروش این ذات عدالت‌خواهی در وهله اول قضات هستند که باید این روحیه را رشد و پرورش دهند. بهترین ابزار برای این کار هم صدور آراء قضایی متقن است.

موحدی ادامه داد: یک رأی قاضی می‌تواند روح عدالت‌خواهی را در جامعه زنده کرده و رشد دهد یا با یک رأی غیر متقن مانع رشد این روح عدالت‌جویی و عدالت‌خواهی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قانونی درباره اتقان آراء قضایی نداریم گفت: در نشست‌های تخصصی می‌توان به صورت جدی درباره این موضوعات به صورت علمی کار کرده و نتایج به دست آمده را در قالب جزوه، کتاب، مقاله و ... به بخش‌های مختلف ارائه و پیشنهاد نمود؛ چراکه شما قضات شریف هستید که در متن دعاوی و پرونده‌ها حضور دارید و لذا تجربه شما یک تجربه بسیار ارزشمند برای دستگاه قضایی است.

دادستان کل کشور در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت به‌روزرسانی و ارتقاء علم و دانش همکاران تأکید کرده و گفت: معتقدیم برگزاری نشست‌های علمی همچون جلسه امروز در بهبود عملکرد و وظایف نقش چشم‌گیری دارد.

موحدی با تأکید بر ضرورت استمرار برگزاری نشست‌های علمی افزود: ما در هر پست و جایگاه و دارای هر میزان تجربه هم که باشیم تا زمانی که علوم خود را به‌روز نگه نداریم در انجام وظایف و تکالیف خود دچار سختی خواهیم شد، گفت: به دنبال این هستیم که در دادستانی کل برگزاری نشست‌های علمی به یک روال و امر دائمی تبدیل شده و معاونین و قضات محترم ضمن کسب جدیدترین علوم در به اشتراک‌گذاری تجربیات خود مشارکت فعالی داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته