دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو کمیته ملی اساتید طرح اعتلا:

تحقیق دانشجویان در زمینه جریان‌شناسی عواید بسیاری نصیب دانشگاه آزاد می‌کند

تحقیق دانشجویان در زمینه جریان‌شناسی عواید بسیاری نصیب دانشگاه آزاد می‌کند
جهانبخش محبی‌نیا عنوان کرد: اگر دانشجویان و استادان در تعامل با یکدیگر بتوانند فضای ورود به فهم محققانه جریان‌شناسی سیاسی را پیش ببرند عواید بسیاری نصیب دانشگاه آزاد اسلامی خواهد شد.
کد خبر : 870680

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین دوره طرح ملی اعتلا به منظور توان‌افزایی دستیاران آموزشی استان تهران با همکاری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور جهانبخش محبی‌نیا عضو کمیته ملی اساتید طرح اعتلاء و استاد برجسته داشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، حجت‌الاسلام محمدعلی کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و معاون ارتباط با نهاد‌های دولتی، مهدی رمضانی معاون ارتباط با نهاد‌های غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی و جمع کثیری از دستیاران آموزشی برگزار شد.

محبی‌نیا در این نشست درباره اینکه آینده دانشگاه آزاد اسلامی را با استفاده از ظرفیت دانشجویان دکتری به‌عنوان مدرس در دانشگاه و برگزاری دوره‌های طرح ملی اعتلاء چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ اظهار کرد: یکی از ایرادات و موانع موجود در جامعه علمی نگاه آکادمیک به جریان‌شناسی سیاسی و اجتماعی در تاریخ ایران و تاریخ معاصر است.

وی عنوان کرد: شناسه‌هایی که ما به عناوین و مفاهیم می‌دهیم بار تحقیقی، معرفتی، فلسفی و هنری و ریاضی ندارد.

عضو کمیته ملی اساتید طرح اعتلا افزود: طرح ملی اعتلا که دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرده، در قالب مباحث علمی است، نه در قالب پروژه. این دوره‌ها باید فضایی را ایجاد کند که بتوانیم مسائل جریان‌شناسی را با دیدگاه علم، فلسفه سیاسی، جامعه‌شناسی و علوم سیاسی و علوم بین‌رشته‌ای به روایت و گفتمان تبدیل کنیم که جامعه علمی و جامعه خارج از دانشگاه نظیر بازار و شهر‌ها بتوانند با نگاه این تجارب و گفتمان در فربه کردن جامعه ایران گام‌هایی را بردارند.

محبی‌نیا یادآور شد: اگر دانشجویان و استادان در تعامل با یکدیگر بتوانند فضای ورود به فهم محققانه جریان‌شناسی سیاسی را پیش ببرند عوائد بسیاری نصیب دانشگاه آزاد اسلامی خواهد شد.

معاون ارتباط با نهاد‌های دولتی در دانشگاه آزاد اسلامی هم بیان کرد: استفاده از دانشجویان دکتری به‌عنوان مدرس در همان رشته تخصصی که مشغول به تحصیل هستند نگاه خلّاقانه‌ای است که دانشگاه آزاد اسلامی در پیش گرفته و ما نظیر آن را در سالیان گذشته نیز در حوزه‌های علمیه داشتیم که دانشجویان ترم بالایی مدرس دانشجویان در مقاطع تحصیلی پایین‌تر بودند.

کریمی تشریح کرد: تدریس، گفت‌وگو، گفتمان‌سازی در تدریس و ارائه مباحث طرح بسیار موفقی خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم براساس این هدف پیش رویم باید از دانشجویان مؤثر و باسواد در این نشست‌ها و کارگروه‌ها استفاده و آنها را شناسایی و توانمند کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، برگزاری دوره‌های ملی اعتلا را علاوه بر آموزش روش‌های تحقیق و کلاس‌داری، معرفت‌سازی و آگاهی‌سازی دستیاران آموزشی عنوان کرد و گفت: اگر دانشگاه پویا و فعال داشته باشیم دانشگاه تبدیل به شبکه فعالی می‌شود که ما در گام نخست این شبکه پویا را در استان تهران خواهیم داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و معاون ارتباط با نهاد‌های غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی هم خاطرنشان کرد: دانشجویان و جوانان سرمایه آینده کشور و نظام هستند و تدریس دستیاران آموزشی در مقاطع کاردانی و کارشناسی در پیشرفت و ارتقای آنان نقش مؤثری خواهد داشت و مفتخریم که این حرکت را در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کردیم.

رمضانی در ادامه گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب جوانگرایی و استفاده از ظرفیت آنها از مطالبات مقام معظم رهبری و اجرایی‌سازی طرح دستیاران آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی در راستای فرمایش مقام معظم رهبری بوده است.

وی، هدف از برگزاری دوره‌های ملی اعتلا را استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی نظیر دانشجویان، کارکنان و استادان بیان کرد و ادامه داد: این هم‌افزایی به اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی کمک خواهد کرد.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب هم در این جلسه بیان کرد: اگر بانک اطلاعاتی از مهارت‌های دانشجویان متقاضی با توجه به نیاز‌های دانشگاه ایجاد کنیم، استفاده از ظرفیت دستیاران آموزشی در دانشگاه صد در صد نتیجه‌بخش خواهد بود.

علی‌اکبر حاجی‌زاده همچنین پیشنهاد کرد قبل از برگزاری دوره‌های ملی اعتلاء، دانشجویان متقاضی تدریس را با برنامه‌هایی که قرار است در این دوره‌ها اجرا شود آشنا کنیم.

دوره‌های طرح ملی اعتلاء از امروز به مدت دو روز (شنبه و دوشنبه) در نوبت صبح و بعدازظهر ویژه دانشجویان مقاطع دکتری در استان تهران برگزار می‌شود و در ماه‌های آینده برگزاری این دوره‌ها مختص دانشجویان در سراسر کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته