حرکت دوباره افراد فلج با ژن درمانی

متاسفانه سلول های اعصاب بر خلاف بسیاری از دیگر سلول های بدن قادر به ترمیم خود نیستند و آسیب دیدن این سلول ها می تواند منجر به فلج شدن افراد شود. به نظر می رسد سرانجام علم راه حلی برای این موضوع پیدا کرده باشد زیرا محققان گزارش می دهند که موش هایی با نخاع کاملا قطع شده توانستند به کمک ژن درمانی مجددا حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، تیمی از محققان در مطالعات جدید خود دریافتند با استفاده از ژن درمانی، موش‌ های فلج توانایی راه رفتن را دوباره به دست آوردند. در حقیقت پس از این روش درمانی، موش های فوق با الگوهای راه رفتن شبیه موش‌هایی که صدمات جزئی دیده اند، حرکت کردند. محققان این تیم مطالعاتی اعلام کردند که این روش جدید ژن درمانی از تکنیک ‌های مرسوم فعلی برای ترمیم بافت نخاع استفاده نمی‌ کند، بلکه با هدایت ترمیم ‌ها به گونه‌ای که تحرک را بازیابی می ‌کرد، به سلول ها توانایی ترمیم می دهد.

مارک اندرسون ( Mark Anderson)، محقق ارشد این تیم مطالعاتی و مدیر بخش بازسازی سیستم عصبی مرکزی در مرکز تحقیقات و درمان NeuroRestore سوئیس، در رابطه با موضوع فوق گفت: پنج سال پیش، ما نشان دادیم که در هنگام بروزصدمات آناتومیک کامل نخاعی و زمانی که نخاع کاملاً قطع شده است، رشته‌ های عصبی را می توان بازسازی کرد. ما همچنین متوجه شدیم که این روش به تنهایی برای بازگرداندن عملکرد حرکتی کافی نیست، زیرا اعصاب جدید نتوانستند به مکان های مناسب در طرف دیگر ضایعه متصل شوند.

در پی این کشف مهم، محققان به مطالعه خود ادامه داده و دریافتند اگر چه آسیب جزئی نخاع انسان و موش می تواند باعث فلج اولیه شود، اما بهبود خود به خودی عملکرد حرکتی اغلب به دنبال آن رخ می دهد.

این موضوع متاسفانه در مورد آسیب کامل نخاع صادق نیست و در این شرایط ترمیم طبیعی اتفاق نمی افتد و بیمار فلج می ماند. به همین دلیل محققان برای یافتن ترکیب مناسب برای رشد مجدد این اعصاب به مطالعات خود ادامه دادند. این تیم مطالعاتی برای شناسایی نوع خاصی از نورون های دخیل در ترمیم طبیعی که پس از آسیب نسبی نخاع رخ می دهد، تجزیه و تحلیل های عمیقی انجام دادند.

بررسی های انجام شده نشان داد که برای درمان ضایعات شدید نخاع، آکسون های خاص یا همان رشته های نازکی که نورون ها را به هم متصل می کنند نه تنها باید بازسازی شوند، بلکه باید دوباره به بخش های طبیعی خود متصل شوند تا عملکرد حرکتی را بازیابی کنند.

به گزارش آنا، بر اساس این کشف، محققان یک روش ژن درمانی چند جانبه را توسعه دادند. این تیم رشد نورون‌ های شناسایی ‌شده در موش ‌ها را برای بازسازی رشته ‌های عصبی آن ها و همچنین ترویج پروتئین‌ های خاص برای حمایت از رشد نورون ‌ها از طریق بافت اسکار فعال کرد.

محققان همچنین از مولکول‌ های راهنما برای جذب رشته‌ های عصبی در حال بازسازی به سمت اهداف طبیعی خود در زیر آسیب استفاده کردند. نتایج آزمایش این روش روی موش ها نشان داد ژن درمانی برای رشد مجدد رشته های عصبی مربوطه و تحریک ستون فقرات موثر بوده و موش ها توانستند مجددا حرکت کنند.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Science منتشر شده است.