دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد:

طرح دستیار آموزشی فرصتی برای رشد دانشجویان دکتری است

طرح دستیار آموزشی فرصتی برای رشد دانشجویان دکتری است
رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح دستیار آموزشی فرصتی برای رشد دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی است.
کد خبر : 870301

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری علم و فناوری آنا، حامد حسن‌پور رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در اولین کارگاه توجیهی دستیاران آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان که در سالن همایش‌های دکتر ابراهیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان برگزار شد گفت: در این طرح ۴۳ هزار نفر ثبت‌نام کردند. هدف از اجرای این طرح ارتقای مهارتی دانشجویان دکتری در توانایی تدریس از طریق تدریس واقعی در دوره‌های کاردانی و کارشناسی است این نکته را نیز متذکر شد که: طرح دستیاران آموزشی فرصتی برای رشد دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی است و هر طرح و کار جدیدی در ابتدا چالش‌های خواهد داشت.

حسن‌پور با تأکید بر مهارت‌آموزی دانشجویان در زمینه‌های مختلف افزود: نباید وضعیت به گونه‌ای باشد که فارغ‌التحصیل مقطع دکتری و کارشناسی‌ارشد دنبال شغل باشد. حسن پور با تاکید بر کیفیت آموزشی و با اشاره به قوانین جدید آموزشی گفت: در حال حاضر شرایط طوری تنظیم شده که سختگیری‌های علمی برای رشد علمی دانشجو و دانشگاه و افزایش رتبه علمی دانشگاه در سطح جهانی بسیار ضروری است.

 وی با اشاره به مهارت آموزی دانشجویان به عنوان یک رویکرد مهم در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر امروز طرح‌های دستیار آموزشی را در دانشگاه دنبال می‌کنیم از این بابت است که دیگر دانشجویان ما صرفا دنبال مدرک نیستند بلکه به دنبال مهارت و کارآفرینی هستند.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان تصریح کرد: اساتید پشتیبان تدریس علاوه بر مسئولیت هدایت و راهبری، انتقال تجربیات آموزشی و پاسخگویی به سولات دستیار و رسیدگی به مطالبات دانشجویان وظیفه بررسی و تایید طرح درس دستیار آموزشی و حضورحداقل یک جلسه در هر کلاس کارورزی دستیاری آموزشی در هر نیمسال، بررسی و تایید روش آزمون دانشجویان توسط دستیار آموزشی و ثبت ارزیابی دستیار آموزشی در سامانه را خواهند داشت.  

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر ۲۲ هزار هیات علمی تمام وقت و ۳۲ هزار حق التدریس دارد، گفت: سیاست دانشگاه این است که اساتید حق التدریس را به صفر برساند دهد و اساتید به صورت هیات علمی تمام وقت یا وابسته یا دانشجویان دکتری باشند که به عنوان دستیار آموزشی تدریس را برعهده خواهند داشت.

حسن پور هدف از اجرای طرح دستیار آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی را ارتقای دوره دکتری دانست و گفت: این دانشجویان قوی‌ترین نیرو‌هایی هستند که می‌توانند در تعامل با دانشجویان مقاطع پایین‌تر به‌روز عمل کنند و باعث ارتقای دوره‌های کاردانی و کارشناسی شوند.

وی افزود: واضح است که آموزش این مهارت تنها از مسیر تمرین و تجربه حاصل می‌شود. دانشجویی که هرگز فرصت تدریس نداشته است، استاد خوبی نخواهد بود. پس نظام تربیت استاد آینده، نیازمند فرآیند مشق استادی است. مشقی که از مسیر تدریس به مقاطع پایین‌تر و دانشجویان جوان عملی می‌شود. این موضوع، نه تنها راه استادپروری است، بلکه به عمیق شدن دانش تخصصی دانشجویان دکتری هم کمک شایانی می‌کند.  

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه طرح دستیار آموزشی این امکان را به دانشجو می‌دهد تا خود را محک بزند و به دانش تخصصی خود عمق ببخشد، افزود: دستیاران آموزشی اگر به دریافت گواهینامه صلاحیت مدرسی تمایل داشتند باید حداقل ۲۴ واحد را به عنوان دوره عملی سرکلاس حاضر شوند و اگر مایل به حضور بیشتر هم بودند این امکان وجود دارد.  

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر صدور گواهینامه صلاحیت تدریس، کمک هزینه تحصیلی برای دستیاران آموزشی درنظر گرفته خواهد شد در واقع معادل با کلاس‌هایی که شرکت می‌کنند این کمک هزینه در قالب معافیت از شهریه در حساب شهریه دانشجو لحاظ می‌شود.  

حسن‌پور با بیان اینکه دستیاران آموزشی معادل مربی پایه یک از معافیت شهریه برخوردار می‌شوند، اضافه کرد:  اگر فرد گواهینامه صلاحیت مدرسی را دریافت کرد و به فرآیند جذب هیأت علمی و استخدام نیز راه پیدا کرد ما این گواهینامه را لحاظ خواهیم کرد، اما به جای پایه یک، استادیار پایه دو می‌شود.

وی اظهار کرد: در تحصیلات تکمیلی یکی از اهداف، تربیت دانشجویان دکتری است که به نوعی از آن با عنوان تربیت استاد آینده و تامین نیروی انسانی در نظام آموزشی یاد می‌شود و از دیدگاه ارتقای تخصصی دانشجویان دکتری این موضوع مورد توجه همه دانشگاه هاست و دانشگاه آزاد اسلامی هم از این موضوع مستثنی نیست.

حسن‌پور افزود: بحث حقوق برای این افراد مطرح نیست و در واقع هزینه‌هایی حمایتی و کمک آموزشی به عنوان حقوق دریافت خواهند کرد. در حقیقت ما تسهیلاتی شبیه به آنچه سایر کار‌های دانشجویی در دانشگاه برای افراد به وجود می‌آورند، در طرح دستیار آموزشی برای متقاضیان در نظر گرفته ایم.  

او در ادامه گفت: بعد ما از بین همین افراد دستیار کسانی که توانمندی بیشتری داشتند را جذب هیات علمی خواهیم کرد البته این روند هم مسیر خود را دارد، اما به هر حال دانشگاه آزاد همیشه به دنبال همکاری با تحصیل کرده‌های شایسته خود است.

در ادامه این جلسه دکتر محمدرضا داداشی معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان نیز طی سخنانی یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی در طرح دستیاران آموزشی با توجه به ظرفیت عظیم آموزشی خود در دوره‌های کاردانی و کارشناسی، برنامه ویژه مدرسی را به عنوان دستیار آموزشی برای دانشجوی دکتری منتخب تدوین و اجرایی کرده است.  

این مسئول ادامه داد: بخشی از آموزش دانشجویان دوره دکتری در همه دانشگاه‌های معتبر دنیا، حضور در فرآیند آموزشی است این رویکرد در دانشگاه‌های خوب داخلی نیز اجرا می‌شود.  داداشی خاطرنشان کرد: بر این اساس ثبت‌نام دانشجویان دکتری برای دوره ویژه مدرسی در قالب دستیاری آموزشی از ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ از طریق سایت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان آغاز شده و در تابستان سالجاری فرایند بررسی صلاحیت‌های علمی و عمومی انجام شده و منتخبان این طرح از مهرماه سالجاری بر سر کلاس‌های درس حاضر خواهند شد. به گفته دکتر داداشی، دانشجویان دکتری به سطحی رسیدند که با توجه به تجربه و تحصیلاتی که دارند باید تجربه آموزشی پیدا کنند و بتوانند یک مرحله خودشان را تست کنند که قابلیت‌های آموزشی شان به چه نحوی است و در صورت نیاز آن را در حین آموزش و تدریس ارتقاء دهند تا بتوانند توانمندی و دانسته هایشان را ارتقاء دهند، این طرح دستیار آموزشی طرح بسیار خوبی در این مسیر خواهد بود.

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان افزود: اجرای این طرح برای شناسایی استعداد‌های ویژه خوب است، چراکه دانشجویان موفق در تحصیل می‌توانند آموزگاران موفقی باشند. این دانشجویان مسئولیت پذیرتر از استادان حق‌التدریس هستند، از آنجایی که دانشجویان در مقاطع پایین‌تر تدریس می‌کنند می‌توانند تجربه خوبی را در تدریس به دست آورند.

داداشی با اعلام اینکه آمار ثبت‌نام نشان می‌دهد برنامه به کارگیری دانشجویان دکتری باعنوان دستیار آموزشی برای تدریس در دوره‌های کارشناسی و کاردانی دانشگاه آزاد اسلامی با استقبال بی نظیری از سوی دانشجویان دانشگاه آزاد مواجه شده است گفت: دانشجویان دکتری پذیرفته شده در این دوره، با گذراندن ۴۰ ساعت دوره توانمندسازی مدرسی به صورت فشرده و رایگان، آماده تدریس دانشگاهی می‌شوند و با عنوان دستیار آموزشی به صورت هدایت شده و با نظارت استاد پشتیبان، در کسوت مدرس دانشگاهی حاضر می‌شوند.  این مسئول اضافه کرد: در این برنامه، دستیاران آموزشی علاوه بر فرصت تجربه تدریس در محیط واقعی و حرفه‌ای و کسب مهارت تدریس و انتقال مفاهیم، موفق به تعمیق دانش تخصصی خود از طریق تدریس دانشگاهی میگردند و می‌توانند از جایزه تحصیلی برای کاهش شهریه دوره دکتری استفاده کنند.  

گفتنی در بخش پایانی این جلسه حامد حسن‌پور رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدرضا داداشی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان و دکتر سید عرفان حسینی رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان به سوالات دستیاران آموزشی پاسخ دادند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته